Her handler gjennomsnittskunden for 50.000 kroner

Men den svake norske kronen gjør det vanskelig å drive butikk.

KLOKKER INN: Halvor Bjerke i sier at klokkesalget før jul, ikke er dempet som følge av usikkerheten omkring norsk økonomi.

Torstein Bøe/Urmaker Bjerke
  • Andreas Wolden Fredriksen
Publisert:,

– Julehandelen vår startet forrige torsdag. Frem til jul kommer til vi å omsette for det vi vanligvis gjør i løpet av to og en halv måned.

Halvor Bjerke, daglig leder hos Urmaker Bjerke, må selv ut på gulvet og bidra i julehandelen.

De mørke skyene som ligger over norsk økonomi, har foreløpig ikke slått inn i noen av hans forretninger. Den svake norske kronen er derimot plagsom forklokkemarginene.
Prisene er allerede bestemt fra fabrikken,

– For oss som kjøper i sveitserfranc har det ikke vært hyggelig.

Les også

Lommeur solgt for 160 millioner kroner

Sveitserfrancen har styrket seg kraftig mot kronen, og var på toppen tidligere i desember rundt 8. Nå har kronen hentet seg inn igjen, og du må nå ut med vel 7,5 kroner for 1 sveitserfranc.

– En kurs rundt 8 kan ikke vi leve av. Når hele marginen er borte, så bytter vi regelrett penger.

De siste årene har resultatmarginen til Bjerke ligget mellom 5 og 10 prosent. I fjor omsatte de for vel 85 millioner, med et resultat etter skatt på 960.000 kroner.

Sjekk klokketallene her

Klassiske ur

Klokkefabrikkene opererer med verdenspriser, som gir liten eller ingen rom for endringer i de lokale markedene – i hvert fall ikke nedover.

Bjerke forteller at gjennomsnittssummen det handles for hos ham er på vel 50.000 kroner. Det er de klassiske merkene som går best i førjulstiden. Ifølge Bjerke ligger salget hittil i desember 9 prosent over fjoråret.

–Patek Philippe, Rolex og IWC har solgt godt. Også Omega går veldig mye bedre generelt. i jappetider selger vi mer spesielle ting, mens når det er mer press sverger man til de klassiske merkene.

Trenden de siste årene er klokker i helstål eller helgull.

Selv om Bjerke selger mest til herreklokker, sier han at det blir flere og flere menn som velger å kjøpe klokker til sine kjære frem mot jul.

– Tag Heuers Aquaracer-modeller og Rolex' Datejust-modeller er populære i år.

Les også

Spår julefest i «Main Street»

Mer i november

De siste tallene fra betalingskjempen Nets, viser at nordmenn kjøpte varer og tjenester for i overkant av 26 milliarder kroner de to første ukene i desember. Det tilsvaren en økning på tre prosent fra fjoråret.

Justert for inflasjon er veksten beskjedne 1 prosent.

Kommunikasjonssjef Stein-Arne Tjore sier at tallene er bedre enn man kanskje skulle tro.

– Våre tall viser at mer av julehandelen er knyttet til november. Forrige måned hadde en langt sterkere økning enn normalt. I tillegg har vi to inneklemte dager før julaften, som vil trekke prosentveksten opp. Vi tror mange har valgt å ta seg fri de dagene, og logikken tilsier at det blir mye handel da.

Nets sammenligner like dager fra år til år, fremfor datoer, for å få best mulig sammenligningsgrunnlag. Siden volumet transaksjoner er så høyt i desember, blir prosentveksten lav.

– Isolerer man desember, ligger den prosentuelle veksten mellom 2,5 og 5 prosent. Hvis vi i år lander på tre prosent, er ikke det så veldig ulikt tidligere år.

Les også

- Bonus om kunsten stiger i verdi

Tror på 5 prosent

HAR TROEN: Bror Stende

Virke

Hovedorganisasjonen Virke spådde i november at julehandelen ville klokkes inn rundt 5 prosent over fjoråret. Selv om de foreløpige tallene viser tre, er direktør for mote og fritid, Bror Stende, rimelig sikker på at de får rett i sin spådom.

– Sammenlignet med uke 50 i fjor, lå vi godt over fjoråret. I tillegg har vi en ekstra handledag i år fra i fjor. Det, sammen med befolkningsvekst og prisøkning, gjør at vi tror vi havner på 5 prosent i år.

Stende tror ikke folk lar seg påvirke av de mørke skyene over økonomien når det drar seg mot jul. Derimot kan det komme en rekyl på andre siden av nyttår.

– Når vi kommer over jul kan kanskje flere være mer forsiktig i pengebruken. Spareraten i Norge er høy, og veksten i detaljomsetningen er ganske moderat.

Les også

SSB: Veksten i norsk økonomi vil bli mye svakere

Matvrak

Vegard Kjuus

Erik Norrud

Ifølge en undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Meny, kommer hver og en av oss til å bruke 10.350 kroner på julehandelen i år. Av dette utgjør 42,5 prosent – 22,4 milliarder kroner – mat og drikke.

– Nordmenn blir stadig mer opptatt av gode råvarer, regionalmat og kvalitetsprodukter. Det merker vi særlig nå i julen hvor mange unner seg det lille ekstra, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny.

Mersalget til jul, altså hvor mye mer nordmenn bruker sammenlignet med resten av året, har gått ned de siste årene. I 1992 ble det handlet for 50 prosent mer i desember enn snittet ellers i året. I år vil det handles for 34 prosent mer i desember, viser beregninger fra Virke.

Les også:

Oljeprisfall gir enorme milliardtap for NorgeSlik rammes norske bedrifter i RusslandRussland-uro har kostet oligarkene over 460 milliarder kroner

Flere artikler

  1. - Det blir ikke fint når Rolex blir 20 prosent dyrere

  2. Moderat økning i julehandelen – uendret netthandel

  3. Nordmenn kaster seg på amerikansk shoppe-tradisjon

  4. Annonsørinnhold

  5. Spår salgsrekord på fredag

  6. Ny statistikk: Markant flere smartklokker under juletreet i år