Ny, stor måling – sjekk ditt mobilselskap: Hun har Norges mest fornøyde mobilkunder

Talkmore rykker frem og har blitt mobilselskapet nordmenn er mest fornøyde med. Imens går mobilgigant tilbake og snuser på jumboplassen. Sjekk ditt mobilselskap!

JUBLER: – Vi har jobbet knallhardt og målrettet for å få dette til, sier Talkmore-sjef Camilla Amundsen. Sjekk mobilselskapet nordmenn er mest og minst fornøyde med.

Pressefoto
Publisert:

Nordmenn gir sine mobilselskap jevnt over gode skussmål – men fortsatt klarer ikke gigantene Telenor og Telia å hamle opp med lavprisutfordrerne på kundetilfredshet.

Det viser den ferske utgaven av den årlige mobiltelefonistudien fra EPSI Rating som ble offentliggjort mandag, basert på over to tusen intervjuer med norske mobilkunder.

I privatmarkedet troner tre lavprisutfordrere på toppen. Talkmore går mest frem fra i fjor og sikrer topplasseringen.

Det får Talkmore-sjef Camilla Amundsen til å juble.

– Vi har jobbet knallhardt og målrettet for å få dette til. En slik utmerkelse gjør oss veldig glade, og samtidig ydmyke, sier hun til E24.

– Vi kan ikke hvile på laurbærene videre. Det er ekstremt tøff konkurranse i mobilbransjen, og kundene forventninger er stigende, sier Amundsen.

– Får mer for pengene enn i fjor

Det er flere enn Talkmores kunder som er fornøyde: I snitt måles kundetilfredsheten hos norske mobilselskap til 71 poeng for tredje år på rad, og den har aldri vært høyere:

Kundetilfredsheten blant privatkunder (blå) og bedriftskunder (grå) hos norske mobilselskap siden 2004. Høyere indeksverdi viser høyere tilfredshet.

Kilde: EPSI Rating

Ifølge EPSI bidrar et generelt høyt servicenivå, god mobildekning og raskt 4G-nett til at nordmenn flest har gode erfaringer med mobilselskapet sitt.

«Alt i alt så får kundene mer for pengene i år enn i fjor, og det gjelder særlig i forhold til mobilbruk i utlandet, konkluderer de i sin rapport.

Like fullt taper flere mobilselskap terreng.

Chess vant fjorårets tilfredshets-kåring, men er nå mobilselskapet som går mest tilbake (se faktaboks).

De tar likevel tredjeplassen i målt kundetilfredshet.

Telia «ikke glade»

Telenor går frem og gjør sine beste måling hittil, men ligger fortsatt under bransjesnittet.

«Telenor-kundene er tilfredse både med dekningen og med 4G nettet, og er trofaste til tross for at de skårer lavt på pris», oppsummerer EPSI-analytikerne.

Verre går det for Telia, som lå midt på treet i fjorårets måling, men i år havner på nest sisteplass, bak nykommer ice.net.

Telia Privat-leder Ove-Mathias Lind sier de nå vil bruke tid på å «forstå hva utfordringene er», slik at de kan forbedre seg. Samtidig vil han ikke tillegge målingen all verdens vekt:

– Årets EPSI-måling viser en liten tilbakegang, og det er vi ikke glade for, men andre undersøkelser viser fremgang og at vi er på rett vei, fremholder Lind i en epost til E24.

Klager mer på dette

Mens god kundeservice er blant driverne for den generelt høye tilfredsheten med mobilselskapene, står det verre til med erfaringene når vi først har noe å klage på.

Andelen kunder som oppgir at de har klaget til mobilselskapet de siste tolv månedene, har økt fra fjorårets undersøkelse. Og Ifølge undersøkelsen håndteres disse klagene på «en dårligere måte enn i fjor», riktig nok med store variasjoner mellom selskapene.

De hyppigste klageårsakene er dekning, faktura og dårlige talekvalitet.

FEM ÅRS-UTVIKLINGEN: Her er den målte kundetilfredsheten hos de største mobilselskapene siden 2013.

Kilde: EPSI RATING
Les også

Ice advarer 10.000 kunder om brannfarlig bredbåndsruter

Les også

Telia-resultatet skuffer – men Norge får skryt

Les også

Ice utsetter børsnoteringen

Les også

Google inntar TV-bransjen