Strømselskaper må rydde opp etter tilsyn

Flere kraftleverandører har for dårlige avtalevilkår, og de gir ikke kundene sine den informasjonen de har krav på. Nå krever Forbrukerombudet at selskapene tar grep.

MÅ RYDDE OPP: Flere strømselskaper hopper bukk over sentrale lovkrav i avtalene de har med forbrukerne.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

– Dessverre ser vi at flere strømleverandører har altfor dårlige avtalevilkår, og at de heller ikke gir kundene sine den informasjonen de har krav på. Dette må selskapene rette opp i. Det er ingen god forretningsmodell å føre kundene bak lyset, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Forbrukerombudet har gjennomført et tilsyn med de største selskapene og leverandørene som ombudet har fått mange klager og tips om.

Tilsynet viste at de største strømselskapene stort sett har rimelige og balanserte vilkår for salg av strøm.

Men hos de minste selskapene fant ombudet mange avvik fra standardvilkårene og flere brudd på markedsførings- og angrerettloven.

Fire strømselskaper hadde flest avvik

Dette gjelder selskapene Agva Kraft, Akraft, Oslo Kraft og Telinet Energi, som nå blir bedt om å rydde opp i flere forhold av ombudet.

– Disse fire selskapene er klart de som vi så flest problemer med, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til E24.

Alle disse selskapene har for dårlige rutiner for varsling til forbrukerne ved endringer i strømavtalen, for eksempel endring i pris. Dette skal varsles på e-post, SMS eller lignende.

Selskapene krever høye bruddgebyrer for fastprisavtaler og avtaler med bindingstid. Forbrukerombudet og Energi Norge har blitt enige om en modell for hvor mye selskapene kan ta betalt når forbrukerne ønsker å avbryte slike avtaler.

Les også

Dyrere for norske strømkunder: Nå øker nettleien

Flere av selskapene gir for dårlig informasjon til kunden før avtaler inngås. Like før forbrukeren bekrefter bestillingen sin skal informasjon om blant annet pris, faktureringsvilkår og avtalens varighet fremheves.

Forbrukerombudet har sendt brev til kraftleverandørene med beskjed om å gjøre endringer i avtalevilkårene. Dersom dette ikke skjer, kan ombudet benytte sanksjoner overfor dem som ikke innretter seg.

– Hvis det er noen som skulle nekte å innrette seg, kan det bli aktuelt med varsel om vedtak med økonomiske sanksjoner i form av tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr. Men vi får se hva de sier først, sier Elton Haug.

I oktober i fjor ble bransjeorganisasjonen Energi Norge og Forbrukerombudet enige om nye standardvilkår for strømavtaler. Endringene i vilkårene skal blant annet sikre at forbrukere får direkte varsel dersom leverandøren endrer strømprisen.

Slik svarer strømselskapene

Finn Erik Arctander er både daglig leder i Telinet og styreleder i Agva Kraft. Når E24 kontakter ham og ber om intervju for å få svar på om selskapene vil innrette seg etter ombudets krav, svarer han i en e-post.

– Vi vil svare ombudet innen fristen og antar at det som påpekes i brevene vil bli endret hos oss. Når det gjelder direktevarsling av prisendringer er dette allerede innført, skriver Arctander i e-posten til E24.

Når E24 spør daglig leder Ørjan Bøyum i Akraft om han vil innrette seg etter Forbrukerombudets krav, svarer han slik:

– Akraft kommer til å imøtekomme Forbrukerombudet på veldig mye. Men det må være praktisk mulig å gjennomføre på en effektiv måte, sier Bøyum til E24.

Han sier samtidig at selskapet alltid har varslet prisendringer til kundene direkte per brev. Og han innrømmer at selskapet ikke opererer med gjeldende avtalevilkår.

– Vi har ikke oppdatert våre kraftleveringsvilkår, som gjelder fra 1. januar i år, sier Bøyum.

Daglig leder Sigrun Eggen i Oslo Kraft sier at selskapet vil innrette seg etter ombudets krav.

– Det vil Oslo Kraft absolutt gjøre. Vi har ikke noen grunn til å ikke gjøre det, sier Eggen til E24.

Les også

Venter lave strømpriser

Les også

Vil bygge vindkraft uten subsidier

Les også

Vindbransjen bekymret tross rekord

Her kan du lese mer om