BankID-svindel til Høyesterett
En mann fra Sørlandet ble i fjor dømt til å betale 100.000 kroner i erstatning til Easybank etter at han ble utsatt for BankID-svindel. Nå skal saken behandles i Høyesterett.
Høyesterett skal ta stilling til om innehaver er erstatningsansvarlig ved identitetstyveri og misbruk av vedkommendes BankID.
Det skjer etter at en mann fra Sørlandet ble utsatt for ID-tyveri i 2017. To personer er tidligere dømt for for en rekke bedragerier der de brukte mannens BankID.
De to personene tok opp en rekke lån og kreditter for over én million kroner i mannens navn.
Erstatningskrav
Easybank mente imidlertid blant annet at mannen ikke hadde oppbevart BankID-brikken på en forsvarlig måte, og at han derfor selv måtte betale erstatning.
Svindelofferet ble frikjent i forliksrådet, men dømt da banken tok saken videre til tingretten.
Mannen anket saken videre til lagmannsretten, hvor han også tapte og ble dømt til å betale en erstatning på 100.000 kroner til Easybank.
«Uaktsom»
Retten mente at han hadde vært «uaktsom» i sin oppbevaring av kodebrikken, da den hadde ligget i en veske i en skuff på arbeidsplassen hans i Kristiansand. Der ble den også oppbevart da mannen dro på ferie, og bedrageriene fant sted.
Fredag har landets øverste domstol bestemt at saken er av en så prinsipiell karakter, at den skal behandles i Høyesterett.
E24 har tidligere skrevet om Shadi Maleki Ghozlo som satt igjen med milliongjeld etter at en person bestilte en ny kodebrikke fra DNB i hennes navn.
Bank Norwegian krevde over 300.000 kroner fra Ghozlo, men tapte saken i tingretten. Personen som misbrukte identiteten til Ghozlo er siktet for grovt bedrageri, og er etterlyst av politiet. DNB har etter E24s saker opplyst at de endrer sine rutiner.