Derfor vil ikke Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen ha netthandel

Kjedenes kjøpmenn og færre spontankjøp gjør at de tre store kjedene ikke ønsker netthandel, sier dagligvareekspert Erik Fagerlid.

AVVENTER: Mens de tre store dagligvarekjedene foreløpig ikke tilbyr netthandel, har mindre aktører som Kolonial.no og Godtlevert.no etablert seg.
  • Line Midtsjø
  • Jo Andre Aakvik
  • Sindre Gulseth (grafikk)
Publisert:

Selv om de færreste i dag får mat og dagligvarer hjem på døren, står netthandel trolig overfor et gjennombrudd i år. Det mener flere eksperter E24 har snakket med.

Men, det er ikke drevet frem av dagligvarekjedene selv, forteller dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting; den jobben er det forbrukerne som står bak.

– De store kjedene vil heller ha folk i butikken. Så enkelt er det, sier han.

– Det er eierstrukturen med ulike franchiseløsninger med egeneide butikker som gjør det dette vanskelig, sier Fagerlid videre.

Erik Fagerlid i PA Consulting venter testprosjekt i løpet av året,innen dagligvarer på nettet.

Arne Matre i Ernst & Young mener også at kjøpmannsløsningen er med på å hindre at kjedene vil rulle ut netthandelløsninger. Han forteller at da Ica valgte å lansere sin netthandel i Sverige i fjor var det nettopp dette som skapte mye mellom hovedkontor og de ulike franchisetagerne.

– Det handler om å finne en økonomisk modell som er fair for begge parter. For i teorien går volumet i butikk ned, når netthandelen øker, sier han.

Les også

Tror 1.000 norske matbutikker vil dø

Kolonial.no kom for alvor i gang i oktober i fjor. De nyter godt av at kjedene holder tilbake.

– Taktikken til dagligvarebransjen om å holde tilbake er veldig rasjonell, sett fra deres ståsted. Men det gagner ikke forbrukeren, sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder av netthandelselskapet Kolonial.no, som har en samarbeidsavtale med Rema 1000.

1 av 160 milliarder

Finansavisen skrev nylig at bransjen kan vente en omsetning i 2015 på rundt én milliard kroner, innen dagligvarer og matkasser på nettet. Det er mer enn en dobling fra 2014.

I teorien blir det dermed én milliard mindre til butikkene, i et land hvor det er allerede en overetablering av fysiske butikker, på peker Fagerlid.

– Kjedene vil ha folk i butikk for da kjøper vi mer. Det er mer impulskjøp, og vi handler gjerne oftere og mer ustrukturert, sier han.

I 2014 omsatte dagligvarebransjen for 160 milliarder kroner, viser tall fra Nielsen.

I Sverige spekuleres det i at dagligvaregiganten Axfood er i ferd med å kjøpe opp Linas Matkasse, som også eier norgesbaserte Adams Matkasse. Prislappen er rundt en halv milliard kroner.

Norske Reitangruppen er som kjent nest største aksjonær i Axfood.

Les også

Virke: Slik blir 2015, bransje for bransje

Glade for at dagligvarekjedene holder seg unna

Samtidig er Rema 1000 allerede inne i nettmarkedet, via Kolonial.no. Ikke på eiersiden, men som leverandør og innkjøper av store deler av vareutvalget, med unntak av varene fra blant andre Tine, Ringnes og mindre leverandører som leverer selv.

Kolonial.no har også en avtale med Reitan-eide Shell 7-Eleven om distribusjon gjennom deres stasjoner, i tillegg til egne avtaler med Shell og Statoil.

– Ja, jeg synes det er riktig å si at kjedene har trenert netthandelen. De skuler på hverandre, og ser ut til å være ganske fornøyde over å ikke forstyrre balansen mellom seg. Rema 1000 har likevel tatt steget inn i netthandel gjennom oss, sier Munthe-Kaas.

– Til fordel for dere?

– Ja, at de øvrige kjedene beveger seg sakte åpner jo for nye aktører som oss. Vi startet sommeren 2013 og begynte å skalere opp i oktober 2014, og siden det har vi vokst veldig raskt. Men det er klart, volumet i netthandelen er foreløpig ikke interessant for de store kjedene, sier han.

NYSTARTET: Karl Munthe-Kaas er daglig leder av nettbutikken Kolonial.no

Selv om Kolonial.no-sjefen er komfortabel med å foreløpig ikke konkurrere på nett med de store kjedene, så ser han også fordeler dersom de kommer på banen.

– Vi konkurrerer allerede på pris og tilbud med de vanlige kjedene. Dersom disse gikk inn i netthandel er det klart at totalandelen på nett vil øke, og det kan øke omsetningen i vårt selskap, sier Munthe-Kaas.

Les også

Regjeringen åpner for søndagsåpent

Venter testprosjekt innen et år

Kolonial.no vil ikke ut med sine forventninger om hvor stor omsetningen blir til neste år, men forteller at de har flyttet til nytt lager som innebærer en omsetning på flere hundre millioner kroner.

Generelt er det ventet at netthandelen kommer til å doble seg i år, viser anslaget fra Finansavisen.

Arne Matre i Ernst & Young

– Nå snakker produsenter med distribusjonsselskaper. Det er kanskje den største forskjellen sammenlignet med tidligere, og grunnen til at vi tror noe er i ferd med å skje, sier Erik Fagerlid.

Mens Arne Matre i Ernst & Young venter det store gjennombruddet innen «ett til tre år» mener Fagerlid at en av de tre store kjedene vil gjøre et fremstøt i løpet av 2015.

– Jeg tror kanskje i løpet av et år har vi sett en pilot for eksempel i et geografisk område eller produkt kategorier enten på middag eller på basisvarene i periode for forbrukere, sier han.

Norgesgruppen er landets største matvarehus med 39,9 prosent av markedet og butikker som Meny og Kiwi. Der har man ingen planer om testpilot i løpet av året, forteller Per Roskifte som er konserndirektør for kommunikasjon.

Den siste store kjeden i Norge, Coop, ønsker ikke å kommentere denne artikkelen.

Les også

Hagen refser Orkla for svak vekst: Kan sope inn 623 mill. i utbytte

Les også

Norgesgruppen tjente mer

Les også

Utbyttefesten i dagligvarebransjen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norgesgruppen
  2. Coop Norge handel
  3. Rema 1000

Flere artikler

  1. Dagligvareekspert: Nettaktørene stjeler andeler fra kjedene

  2. Aftenposten: Norgesgruppen planlegger netthandel for mat

  3. Kolonial.no prises til 1,1 milliard

  4. Handelsekspert tror på dårligere tider for matkasse-bransjen

  5. Avblåser butikkdøden