DNB og Forbrukerombudet enige etter gebyr-strid

Norges største bank dropper gebyrene for å avslutte eller flytte BSU 2-konto til ny bank, og justerer ned gebyret for å ta ut penger til annet enn boligformål.

FORNØYD: Etter gebyrstrid rundt bankens produkt for utvidet boligsparing, er DNB-informasjonssjef Even Westerveld nå glad for enighet med Forbrukerombudet.

Foto: DNB
Publisert:,

– Jeg er glad for at vi har kommet til en løsning som fortsatt gir incentiver til å bruke pengene på bolig, sier informasjonssjef Even Westerveld i DNB til E24.

Det var i april at Forbrukerombudet fastslo at BSU 2-ordningene til et titalls norske banker er ulovlige grunnet den utstrakte bruken av «bruddgebyrer».

DNB er blant storbankene som ila kunder gebyr for å avslutte kontoen, flytte sparingen til en annen bank, eller ta ut pengene til annet enn bolig.

Ombudet krevde gebyrfjerning innen 31. juli, men DNB tok til motmæle.

Les også

DNB etter varsel om ulovlige sparevilkår: – Veldig synd om BSU 2-produktene blir borte

Ba Siv om hjelp

Banken mente det ville slå «beina under hele produktet» dersom alle kan ta ut boligpengene til hva som helst uten gebyr, og ikke lenger gi noe incentiv til å spare på vanlig sparekonto – som har betydelig lavere rente.

BSU 2 har like høy rente som vanlig BSU, men du går glipp av rentefradrag (se faktaboks).

– Forbrukerombudet mener produktet vårt er ulovlig. Da må enten BSU-grensen økes, eller så må Siv Jensen endre reglene, sa Westerveld til E24 i mai.

Dette endres

Dager før ombudets frist har man altså funnet en annen løsning:

  • DNB fjerner gebyret for å avslutte BSU 2-kontoer
  • Gebyret for overføring av BSU 2-konto til annen bank fjernes også
  • Banken beholder gebyr for uttak av penger til annet enn bolig, men gebyret senkes til en flat sats: To prosent av spart beløp (penger spart inneværende år gebyrlegges ikke).
Les også

Advarer unge boligkjøpere mot «egenkapitalfella»

– Vi fryktet at BSU 2 måtte stoppes, og har strukket oss langt for å kunne videreføre dette produktet, sier Westerveld.

Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet

Forbrukerombudet sier de er fornøyd med DNBs gebyrsløyfing.

– DNB har bekreftet at de vil innrette seg innen fristen, slik de andre bankene også har gjort, sier fagdirektør Jo Gjedrem til E24.

Må stå i samsvar

– DNB justerer gebyret for å ta ut penger til annet enn bolig, men det fjernes ikke. Det var greit for dere?

– Det er ikke noe generelt forbud mot å ta gebyr for uttak fra kontoer. Men vi har vært klare på at dette gebyret må være proporsjonalt, sier Gjedrem.

Han presiserer at ombudet fortsatt har til gode å godkjenne detaljene rundt det nedjusterte uttaksgebyret.

Westerveld betegner dialogen med ombudet som konstruktiv.

– Det viktigste for oss var å kunne fortsette å tilby BSU 2. Det er et sabla godt produkt, og et vi ikke tjener penger på, sier Westerveld.

Les også

Rekordhøy økning i BSU

Les også

Hanne Celine (21) er på boligjakt: – Frykter begrensing på avdragsfrihet mest

Les også

DNB ut mot «BSU 2»-kjeften: Ber Siv Jensen om hjelp