Eksperter: Vanskelig å skape lønnsomme supersoniske fly

Airbus har fått godkjent et patent for supersonisk fly som kan frakte passasjerer fra Oslo til Tokyo på halvannen time. Men ekspertene tviler på at flyet blir noe av.

LYNRASKT: Airbus har levert inn patentsøknad på dette supersoniske flyet.

Faksimile
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Fra 1976 til 2003 var supersoniske fly en del av kommersiell og sivil luftfart med Concorde-flyene til British Airways og Air France.

Skyhøye utviklingskostnader, lave driftsinntekter og forbud mot å fly i hastigheter som sprenger lydmuren, dempet imidlertid interessen i å sette supersoniske fly i ruteprogrammet.

12 år etter Concorde-flyene ble satt på bakken, gir Airbus' patentsøknad håp om at flypassasjerer igjen vil få muligheten til å reise i rakettfart.

Les også

Nå er Norwegian størst: Men SAS satte en rekord de også

– Godkjent patent betyr ingenting

Patentsøknaden er nettopp blitt godkjent av det amerikanske patentkontoret, og BI-professor Eli Moen advarer mot å ta gleden på forskudd.

Hun forteller en patentgodkjenning ikke nødvendigvis betyr at Airbus vil bygge flyet og sette det i kommersiell drift.

– Det å få godkjent et patent betyr ingenting. Det er generelt sett alltid usikkerhet når man har en ny innovasjon og et nytt konsept. Man må se hvordan det slår til i markedet, sier hun til E24.

TAPSSLUK: Utviklingen av Concorde-flyene var et samarbeidsprosjekt mellom britiske og franske myndigheter. Flyene var svært lite lønnsomme i drift og ble satt på bakken i 2003.

Eric Feferberg

Moen forteller på generelt grunnlag at det er vanskelig å skape en vellykket kommersiell satsing ut av avansert teknologi.

– Utviklingskostnadene er en del av risikoen, og alt tar tid å utvikle. Det er det som er utfordringen. Det tar lang tid og er knyttet store kostnader til det. Når det gjelder ny teknologisk utvikling, må man vente og se hva som skjer. Det lanseres ideer og fantastiske ting hele tiden, men hva som slår til, gjenstår å se, sier hun.

– Lager et forferdelig leven

Førsteamanuensis Espen Andersen forteller supersoniske fly har nærmest uoverkommelige kommersielle utfordringer.

– De lager et forferdelig leven, de bruker mye drivstoff og de kan ikke ta mange passasjerer. De er dyre og det er bare visse ruter man kan kjøre med flyene, sier han til E24.

Det største praktiske problemet er at flyet bryter lydmuren.

– Hvis man skal gå supersonisk, må man gjennom lydmuren, og da blir det et forferdelig smell. De får derfor trøbbel med flytillatelser, fordi man kan ikke ha den høye lyden når de flyr over tett befolkede områder, sier Andersen.

Les også

Kaller Kjos London-satsing en suksess

LYNRASK: Et Concorde-fly fra Air France lander i Miami 14. juni 1974, etter å ha fløyet fra Boston på 80 minutter.

Phil Sandlin

Kostnadene beløper seg også fra den enorme drivstoffmengden det kreves å fly med en hastighet på 5.500 kilometer i timen.

– Det bruker fryktelig mye drivstoff. Den øker eksponentielt med farten og luftmotstanden. Hvis flyene går høyt opp er luften riktignok tynnere, men de skal ha mye drivstoff for å komme så høyt opp.

I skissen av flyet er det bare tegnet opp 20 passasjerseter.

– Det blir som en sportsbil, du får ikke plass til mange passasjerer fordi mye av plassen går til motoren, sier Andersen.

Lønte seg ikke med Concorde-fly

Sist et supersonisk fly var en del av kommersiell luftfart, var det flyselskapet Air France og British Airways som fraktet velstående passasjerer med deres Concorde-fly.

Til tross for at flybillettene kostet mellom 20.000 og 45.000 kroner (i år 2000), slet også flyselskapene med utilstrekkelige driftsinntekter i forhold til byggekostnadene og driftskostnadene av flyet.

25. juli 2000 havarert et Concorde-fly ved Charles-de-Gaulle-flyplassen i Paris. 109 mennesker omkom. Alle flyene ble sporenstreks satt på bakken, og britiske luftfartsmyndigheter trakk tilbake flytillatelsen.

Les også

Smekkfulle Norwegian-fly: Kraftig passasjervekst i juli

45 ÅR SIDEN CONCORDS JOMFRUTUR: Bildet er fra 1970 og viser den svært avanserte cockpiten i en Concord 002. Seks år etter testflygingene i 1970 ble Concord tatt i kommersiell drift.

Les også

Widerøe frykter dyrere billetter i distriktene

STYRTET: Et Concorde-fly fra Air France havarerte 26. juli 2000 på Charles-de-Gaulle-flyplassen i Paris. Alle 109 om bord omkom, samt fire personer på bakken. Årsaken til ulykken var en metallgjenstand på bakken som punkterte ett eller flere av flyets hjul.

Joachim Bertrand
Les også

Flere fly over Norge gir økte inntekter

Les også

De første F-35-flyene er stridsklare

Les også

Lufthansa-fly holdt på å krasje med drone

Her kan du lese mer om

  1. Reise

Flere artikler

  1. Han vil ta deg fra London til New York på tre timer

  2. Concordes siste reise

  3. Airbus-flyet skal ta deg fra London til New York på ÉN time

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegians nye fly kan gi USA-billetter til 570 kr.

  6. Ny undersøkelse: SAS bruker 44 prosent mer drivstoff per passasjer enn Norwegian