Sjefen i Forbrukertilsynet varsler boligannonse-kontroll: Kritisk til «kokk og komiker»

Forbrukertilsynets direktør ser flere utfordringer i boligannonsene. Eiendom Norge-sjefen sier endringer kan komme snart.

SER NYE UTFORDRINGER: Oslos boligmarked har ristet av seg lokkeprisene, men kreative annonser og manglende opplysninger vekker bekymring i Forbrukertilsynet.

Foto: Jon Eeg NTB scanpix
Publisert:

– Det er ikke forbudt å være kreativ. Men blir det for mye kokk og komiker, så mener vi det er problematisk. Da trekker man oppmerksomheten vekk fra den viktige beslutningen forbrukere skal ha, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til E24.

Gjennom omleggingen fra Forbrukerombudet, som det tidligere het, har Forbrukertilsynet nå ladet sine kanoner med hardere skyts.

De skal blant annet rettes mot markedsføringen i boligmarkedet.

I motsetning til forholdene som rådet i en ikke så fjern fortid, er ikke lokkeprising i dag noe stort problem, ifølge tilsynet. Boligprisene har vært i utforbakke, og labre utsalgspriser matches i all hovedsak også av salgsprisene, melder de.

Les også

Klagerekord i Forbrukertilsynet

Sirkus og gorilla

Men Forbrukertilsynet ser flere utfordringer enn prissettingen. Lier Haugseth trekker frem to annonse-problemstillinger de vil følge nøye med på fremover:

  • Du får ofte ikke god nok informasjon om boligen, og det er nesten alltid negative forhold som underspilles – eller utelates.
  • Og tilsynet ser økt bruk av kreative annonsestunt, som Lier Haugseth frykter flytter kjøpernes oppmerksomhet vekk fra viktige opplysninger om selve boligen.

E24 har omtalt flere boligselgere som tar i bruk uvanlige virkemidler for å lokke til seg interessenter i et trått marked.

I oljekrise-rammede Sandnes på Vestlandet ble boligkjøpere møtt av sirkusartister, såpebobler og en brølende gorilla – riktig nok kun på annonsebildene, og ikke på visning.

Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Foto: Kimm Saatvedt

Imens valgte boligselger Finn Aagard å lokke boligkjøpere i Akershus med gratis innflytningsfest – med både kokk og komiker, og som Lier Haugseth altså velger å trekke frem.

– Havner fort i en konfliktsituasjon

Hun varsler en tett oppfølging av boligannonsering fremover.

– Du viser til lokking med kokk og komiker. Her er det vel vanskelig å trekke en klar grense for hva som er greit og ikke?

– Det er et klart krav om at markedsføring ikke skal være villedende. Vi mener forbrukere skal få vesentlige opplysninger om boligen i en tidlig fase, slik at de har mulighet til å ta en godt fundert beslutning for hva man skal kjøpe, svarer Lier Haugseth, og fortsetter:

– Da er det viktig å ikke legge for mye vekt på andre tilleggsgoder.

Forbrukertilsynet er særlig kritisk til annonser hvor slike kreative «avledningsmanøvre» brukes i kombinasjon med mangelfulle opplysninger om selve boligen.

JOBBER MED LØSNINGER: Eiendom Norge-direktør Christian Dreyer sier de jobber med Finn.no om mulige annonseendringer, men påpeker også at boligannonser aldri har vært en fullgod erstatning for salgsoppgaven.

Foto: Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

Mens det gjerne ikke mangler på rosende adjektiv, er det nesten alltid negativ informasjon som tilsynet mener ikke kommer godt nok frem.

– Det er en veldig stor vektlegging av de positive opplysningene. Når du da i tillegg får trukket frem forhold som egentlig er uvesentlige og irrelevante, er vi redd for at folk mister fokus på hva de egentlig kjøper. Og da havner man fort i en konfliktsituasjon etterpå, sier Lier Haugseth.

– Hva slags negative opplysninger er det dere savner?

– Det kan være alt fra opplysninger om at det ikke er søkt om tillatelse ved ombygginger av huset, til råte og fuktproblemer, sier Lier Haugseth, som påpeker at det er et bredt spekter av informasjon som er avgjørende for kjøpernes vurdering av boligens verdi.

Les også

Renterådet: Tror boligtrøbbel vil stikke kjepper i Olsens rentehjul

Meglertopp: Jobber med endringer

Direktør Christian Dreyer i Eiendom Norge sier de er gjort oppmerksom på Forbrukertilsynets annonse-innsigelser, og at de for tiden jobber med mulige løsninger.

– De har påpekt at det er for lite negativ informasjon i annonsene, og at man må inn i salgsoppgaven for å finne dette, sier Dreyer til E24.

– Derfor har vi gjennom 2017 og i år jobbet sammen med Finn.no for å finne en bedre måte å strukturere annonsene på, slik at de oppleves som bedre balanserte for kjøpere, sier meglertoppen.

– Er du enig i at informasjonen som gis i mange boligannonser er for dårlig?

– Jeg er enig i at kjøpere kan forledes til å tro at Finn-annonser gir komplett informasjon om boligen. Og da må noe gjøres med det.

– For det har aldri vært poenget at boligannonser skal gi komplett informasjon?

– Nei, Finn.no er jo en annonseplattform. Det er ikke en komplett database for informasjon om boligene. Men her ligger det en bekymring om at kjøpere tror Finn-annonser fungerer som en «salgsoppgave light», forklarer Dreyer.

Her kan du lese mer om