Vil gjøre millionbusiness av ekstrem oppussing

- Vi vil vekk fra den typiske ferdigboligen hvor alt er hvitt og heller tilby noe annerledes, sier Petter Melan Rogstad og Jesper Stensrud, som kjøper gamle boliger og totalrenoverer dem før salg.

FØR OG ETTER: Kjøkkenet i leiligheten i Ullevål Hageby før og etter oppussing. Rogstad og Stensrud endret planløsningene i leiligheten når de pusset opp.

APT Properties / Sem og Johnsen
Publisert:,

I en gammel bygård i Gabels gate på Frogner i Oslo kikker Petter Melan Rogstad seg fornøyd rundt i en 168 kvadratmeter stor leilighet.

Sammen med Jesper Stensrud, som er hans partner i selskapet APT Development, kjøpte han leiligheten i juni for å totalrenovere den. Da E24 møter de to i leiligheten, er isolering, nye gulv og vegger klart, mens ellers er det tomt.

Duoen hadde jobbet med nybygg en stund da de i 2013 begynte å kjøpe leiligheter og eneboliger i Oslo som trenger oppussing eller totalrenovering.

Sammen med interiørarkitekter sørger de så for å gjøre boligene moderne med et hint av noe annerledes. Målet er å øke verdien på boligene med 30 til 50 prosent.

- Vi vil vekk fra den typiske ferdigboligen hvor alt er hvitt og heller tilby noe annerledes. I dag er det altfor mange rehabiliteringsprosjekter i Oslo som ser ut som nok en «Slettvold-leilighet» - vi tror det er mange som ønsker seg noe litt mer personlig - med egenart, sier Rogstad.

Duoen omsatte i 2013 for ni millioner, og nærmer seg 32 millioner så langt i 2014. Målet for 2015 er 65 millioner.

Les også

Dusj og do på kjøkkenet: Lagt ut for 3 millioner, solgt for 5,6

- ANNERLEDES: Petter Melan Rogstad, daglig leder i APT Development, og hans partner Jesper Stensrud, vil tilby nyoppussede boliger som skiller seg ut.

Tuva Bønke Grønning

- Opptatt av kvalitet

Mandag denne uken solgte Rogstad og Stensrud to en leilighet i Ullevål Hageby for 8,5 millioner. Kjøkkenet er i en dus pastellgrønn farge, og boligen ble stylet med trendy møbler før visning.

Rogstad forteller at de stort sett velger litt dyrere boliger.

- I det litt lavere segmentet ville vi hatt større konkurranse fra snekkere som kjøper og pusser opp eller par som har mulighet til å gjøre mye selv.

Han beskriver målgruppen deres som mennesker som ikke ønsker å bruke tid på oppussing, men likevel setter pris på kvalitet og vil ha noe annerledes.

- Vi opplever at det er et stadig større marked for dette, sier Rogstad.

Stensrud legger til at de opplever at kjøpesterke mennesker er kresne og stiller høye krav.

- Tilbakemeldingen på leilighetene og boligene vi har pusset opp, har derfor vært svært positive, fordi mennesker som kjøper i denne prisklassen setter veldig pris på kvaliteten i materialvalgene og finish-arbeidet. For eksempel for dette prosjektet elsker folk at det er fiskebeinsparkett, marmor på bad og mastersoverom med eget bad, sier han.

RENOVERER GAMLE LEILIGHETER: Petter Melan Rogstad og Jesper Stensrud kjøper boliger, pusser opp og selger dem igjen. Her er de i en leilighet i Gables gate på Frogner som de kjøpte i juni og jobber med å ferdigstille.

Tuva Bønke Grønning / E24 Dine Penger

Større kjøpegruppe

Kjetil Eriksson er eiendomsmegler og partner hos Sem og Johnsen. Han solgte den nevnte leiligheten i Ullevål Hageby, og forteller at APT Development ikke er alene om å kjøpe boliger for å pusse opp før nytt salg.

- Det er flere firmaer som jobber på denne måten, og de leverer som regel et sluttprodukt som er betydelig bedre enn hva en privatperson ville fått til, sier han.

Les også

Eiendomsmeglerne fikk nei: Får ikke kreve obligatorisk tilstandsrapport

Han peker på at firmaene som driver med dette, ofte får bedre priser på kjøkken og baderom enn hva en privatperson ville fått, og at kjøperen derfor kan få mer for pengene ved å kjøpe slike nyoppussede boliger.

Eriksson mener det ikke er noen spesiell kjøpegruppe som ser på denne typen nyoppussede boliger, men mener generelt at det er folk som er opptatt av standard og kvalitet på arbeidet som er gjort.

- Det er en større kjøpergruppe som er opptatt av at det skal se flott ut når de flytter inn i dag enn for syv år siden, sier han.

Vil gjøre alt eller ingenting

Karsten Onsrud, direktør for marked og kommunikasjon hos Krogsveen.

Foto: Krogsveen

Karsten Onsrud, direktør for marked og kommunikasjon hos Krogsveen, peker på at markedet har blitt mer selektivt, og at stadig flere ønsker å flytte rett inn i en bolig hvor det er lite å gjøre.

- Kjøperne vil ofte gjøre minst mulig eller så vil de gjøre alt selv. Nordmenn pusser opp som aldri før og er opptatt av å løfte standarden på boligen sin. Kjøperne blir nok mer kresne fordi de flytter fra noe fint og vet hva de vil ha, sier han.

Han forteller at de også hos Krogsveen har solgt boliger hvor firmaer har kjøpt boligen for å pusse opp og selge på nytt, men at det ikke skjer så ofte utenfor Oslo.

- Har du råd til å være jålete så er du ofte litt mer jålete når det kommer til bolig. Det handler om økonomi og hvilken standard du har råd til, sier han.

Les også:

- Sosiale medier vil ta over mer og mer av boligsalgetSunkost fikk gebyr på 80.000 kroner for SMS-spamSlik gikk Martine (23) frem for å kuppe bolig før visning

Her kan du lese mer om