Skattedirektørens tips: Slik sparer du skatt

Den nye skattedirektøren ser på det som sin rolle å vekke
folket. De skal ikke betale for mye skatt.

DATASTYRT: Skattedirektør Hans Christan Holte ønsker flere digitale brukere av skatteetaten.

Foto: Carsten Pihl
Publisert:

I går fikk 890.000 elektroniske brukere servert sine foreløpige skattetall. 588.097 fikk igjen penger i gjennomsnitt 14.842 kroner. 167.000 fikk gjennomsnittlig restskatt på drøyt 22.000. Men det er før de har kontrollert opplysningene i oppgjøret.

Hjelper pendlere. Det kan være penger å spare, og fradragsmulighetene er mange. Skatteetaten har blant annet lansert flere kalkulatorer og veiledere for å gjøre det enklere for blant andre pendlere. I fjor krevde for eksempel 470.000 reisefradrag til og fra jobb.

– Vi ønsker å gjøre det klart for folk om de tilfredsstiller kravene til å være pendler eller ikke, og dermed få det de har krav på. Veilederne og kalkulatorene vi har laget skal hjelp folk å forstå hva som gjelder for dem. Det er viktig at folk sjekker fradragene og ikke betaler for mye skatt, sier skattedirektør Hans Christian Holte til VG.

Les også:Disse fradragene bør du se etter

– Hva er den vanligste fellen norske skatteytere går i?

- Jeg tror jeg vil si at de ikke sjekker at de har fått med fradragene de har krav på i selvangivelsen. Vi har en del data som er forhåndsutfylt fra arbeidsgivere, bank og så videre. Men ikke alt. Derfor er vi spesielt opptatt av at folk sjekker fradragene sine.

– Vi slipper nå å fylle ut selvangivelse på egenhånd. Hvordan er risikoen for at folk er sløve og betaler for mye skatt?

– Forenklingen med forhåndsutfylt selvangivelse setter mange pris på, men det er viktig at man er bevisst og sjekker opplysninger. Vi lanserer derfor en del verktøy for å hjelpe folk å være våkne.

Les også:Trøbbel med Altinn

Digitalt øker.– Rundt 900.000 som er registrert som såkalte e-brukere hos Skatteetaten. Når er vi alle elektroniske brukere?

– Vi blir i alle fall stadig flere. Vi var en drøy halv million i fjor, og neste år regner jeg med vesentlig flere. Nå legges det opp til at digital kommunikasjon blir hovedregel og ikke unntak.

– Det er registrert treghet og problemer for folk som har villet sjekke skatten sin på Altinn i år igjen – og Skatteetatens nettsider har tidvis vært nede. Hvordan kan det ha seg at dere ikke får styr på dette?

– I det store og hele har folk kunnet se selvangivelsen sin, men det er riktig at det var en noe treg oppstart i går morges. Det er blant annet knyttet til at veldig mange – og betydelig flere enn i fjor – var interessert i å sjekke ut selvangivelsen. Med veldig stort påtrykk, kan det gi seg slike resultater.

Les også:Finn ditt fradrag fra A til Å

– Riktig skatt.– Hvor mye mindre papir produserer Skatteetaten nå, sammenlignet med for noen år siden?

– Vi sparer noen trær. Jeg har ikke akkurat antall kilo papir, men i kroner og øre sparer andelen elektroniske brukere oss for fem millioner kroner.

– Du har vært skattedirektør i et drøyt halvår. I hvilken grad har du inntrykk av at folket betaler skatten sin med glede?

– Jeg har registrert at de aller fleste har godt forhold til Skatteetaten, og det er et veldig godt utgangspunkt. Som skattedirektør ønsker jeg at det blir så enkelt og riktig som mulig for folk fleste. De aller fleste vil sette pris på fradragene de har krav på, så det tror jeg kan være en vekker.

– Er det skattedirektørens rolle å vekke folk?

- Ja, det synes jeg. Det er viktig for meg og Skatteetaten at folk betaler riktig skatt.

Les mer om selvangivelsen her