Tappet tre kort for 4900 kroner: Norwegian tappet konto etter jentetur

Etter en jentetur med fly til København nylig trakk Norwegian 1750 kroner av kortet til Lene Wisth uten autorisasjon. To venninner ble også rammet. Flyselskapet beklager.

NORWEGIAN TAPPET KONTO: Lene Wisth oppdaget at Norwegian hadde tappet kontoen hennes for penger.

Foto: Siri Gulliksen
  • Anne Lise Stranden
Publisert:,

Merket overtrekk. Noen dager etter en jentetur til København nylig, oppdaget Lene Wisth i Bodø at kontoen hennes var overtrukket.

Da hun ringte banken for å finne ut årsaken, fikk hun vite at Norwegian hadde belastet henne for 1750 kroner.

Ombooking. Dette skjedde etter at Norwegian ombooket Wisth og hennes to venninner på et nytt fly enn opprinnelig bestilt, på Gardermoen på vei hjem fra København.

På grunn av tett tåke på Gardermoen, rakk de ikke flyene de opprinnelig hadde bestilt hjem til henholdsvis Bodø, Stavanger og Trondheim.

Men Norwegian hadde urettmessig belastet kortet hennes.

– Problemet var bare det at jeg aldri har autorisert dette trekket, forteller Lene Wisth til Avisa Nordland.

Norwegians kundeservice beklaget feilen, da Wisth tok kontakt. Hun ble lovet beløpet tilbakeført til sin konto innen en uke.

Også venninnene rammet. Da Lene varslet sine venninner og ba dem sjekke sine bankkonti, oppdaget de at de var blitt utsatt for det samme.

Deres konti var blitt trukket for henholdsvis 1534 kroner og 1600 kroner.

Til sammen kunne jenteturen altså nesten 5.000 kroner dyrere, hvis de ikke hadde oppdaget feiltrekket.

Mange lignende tilfeller. Etter at Avisa Nordland skrev om saken, har flere kunder kontaktet avisen med lignende historier. Uautorisert har Norwegian trukket penger fra flere kunders konti, etter kanselleringer av bestilte flyavganger og etterfølgende ombooking.

Andre har opplevd å bli dobbelt trukket for billettens beløp, feilfakturert i forhold til avtalt pris, eller at mellomlegg ved ombooking er blitt dyrere enn avtalt.

Det verste eksempelet var en person som hadde blitt trukket for 14.000 kroner for en flybillett som kostet 4.000 kroner.

Les også:Dine rettigheter ved flykaos

Merkelig glipp. Overfor Lene Wisth hevdet Norwegian at dette var en beklagelig glipp.

Men hun kommenterer overfor Avisa Nordland at det er merkelig at glippen tilfeldigvis skjedde med alle de tre venninnene. De hadde bestilt sine reiser hver for seg, til ulike tidspunkt og med ankomst til tre forskjellige byer.

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, beklager kontotrekkene, og uttaler følgende til avisen:

– Forbrukere må dobbeltsjekke at transaksjonene på deres bankkonti er korrekte, ettersom feil dessverre en svært sjelden gang kan skje.

Manuell svikt. Hos Norwegian mener de det har skjedd en rutinesvikt, forteller kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dine Penger:

SVIKT I RUTINER: - Dette skyldes en manuell rutinesvikt, , som vi virkelig beklager, sier kommunikasjonssjef Sandaker-Nielsen hos Norwegian.

– Her har det dessverre skjedd en manuell rutinesvikt på vårt kundesenter. Dette skal ikke skje og vi følger opp saken internt. Vi beklager virkelig at disse tre kundene ble feilaktig belastet av oss.

Hva går svikten ut på?

– Det som har skjedd her er en menneskelig feil som ikke skal forekomme, så her må vi gjennomgå rutinene våre på nytt, sier han.

Ingen grunn til engstelse.Kan hvem som helst risikere dette, hvis man flyr med dere?

– Nei, det er ingen grunn til å være redd for at dette skal skje. Feilaktige belastninger forekommer heldigvis svært sjelden, understreker Sandaker-Nielsen.

Men ifølge en oppfølgingssak i Avisa Nordland har mange andre kunder opplevd lignende urettmessige belastninger?

– Eksemplene som trekkes fram i saken i Avisa Nordland, er helt tilfeldige og spredt over flere år, så disse har ingen sammenheng, forsikrer han overfor Dine Penger.

Les også:Tips mot ferietrøbbel

– Norwegian skader tilliten til nettbetaling

Forbrukerrådet slakter feilbetalingene som har skjedd.

MÅ GARANTERE: – Selskapet må snarest rydde opp, og må garantere for at slik misbruk ikke skal forekomme, sier Jorge Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet om en rekke tilfeller der Norwegian har feilbelastet kunders konti.

Foto: CF-Wesenberg

– Dette skal ikke skje, så her må Norwegian rydde opp, og det fort, sier fagdirektør for finans hos Forbrukerrådet, Jorge Jensen.

Han påpeker at kortbetaling må kunne oppfattes som trygt:

– Forbrukerne må kunne føle seg trygge når de betaler med så konvensjonelle betalingsmidler som det her er snakk om, sier Jensen til Dine Penger.

Han mener selskapene må kunne garantere for at slik misbruk ikke forekommer:

– Om ikke selskapene på eget initiativ rydder opp når feilbelastninger har skjedd, vil det rokke for tilliten til netthandel, understerker han.

– Hva synes du om at kommunikasjonssjefen oppfordrer kunder til å følge med på transaksjonene for å sjekke at de har blitt riktig belastet?

– I denne situasjonen som Norwegian har skapt, er det de som skal rydde opp og sørge for at systemene fungerer.

Ansvaret for betalingsrutinene ligger hos selskapet. Det er ikke rimelig at kundene skal få en sentral rolle i oppklaring av feilene, Det ligger til selskapet å finne ut hva som gikk galt, understreker Jensen.

Les også:Umulig flyreise kostet 3200 kr

Forbrukerrådets regiondirektør Torgeir Øines i Forbrukerrådet Nordland, mener hendelsene viser en alvorlig svikt hos Norwegian.

Han mener det er ekstra uheldig at det var kundene selv som oppdaget feilen.

Øines understreker at det ikke er lov å gjøre transaksjoner uten samtykke fra kunden, selv om flyselskapet har kortnumrene liggende inne fra tidligere bestillinger.

Følg oss på Facebook!

Her kan du lese mer om

  1. Valuta
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flyavgang ble kansellert: Norwegian belastet Gunnar 8.600 kroner ekstra

  2. Norwegian vil ta avgiftspenger fra kundens konto uten å spørre

  3. 5000 krever erstatning etter flyforsinkelser

  4. Annonsørinnhold

  5. Så mye feriepenger får du i år

  6. Renten opp hos storbankene denne uken: Her er de beste bankene