Denne båten ble 60.000 kroner billigere over natten

- Det sto kø av biler med hengere her fra klokken seks om morgenen, sier Anders Topland i Grimstad Bådsenter - om uken da båtmotoravgiften ble fjernet.

300 hestekrefter. En Buster Supermagnum kostet tidligere 600.000 kroner. Nå koster den 540.000 kroner. Foto: Produsenten.

  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

Selger båter. - Nå er det morsomme dager, sier Anders Topland, daglig leder i Grimstad Bådsenter til Dine Penger.

Fra 1. juli ble båtmotoravgiften, eller hk-avgiften som mange kaller den, fjernet. Avgiften var i 2014 på 161,50 kroner per hestekraft, pluss moms på motorer over 9 hestekrefter (hk).

Det vil si at en båtmotor på 100 hk blir rundt 20.000 kroner billigere - så lenge forhandleren gir hele kuttet til båtkjøperne.

Les Dine Pengers båtskole her (krever innlogging)

60 solgte på én uke. - Den første uken etter 1. juli, solgte vi 60 båter! Da sto det kø av biler med hengere her fra klokken seks om morgenen, sier Topland.

- Noe lignende har ikke jeg vært med på i løpet av mine 25 år i bransjen!

Han forteller at de i Grimstad Bådsenter hadde et godt år i fjor, men at de har hatt en kraftig økning i år.

Saken fortsetter under bildet.

Avgiftskutt. Denne Yamarin 76 Daycruiser kostet tidligere 720.000 kroner. Etter 1. juli koster den 660.000 kroner.

Foto: Produsenten

Gir et ekstra puff. - De som allerede tenkte på å kjøpe båt, har nå fått et ekstra puff til å kjøpe. Enkelte båter ble jo 60.000 kroner billigere over natta, sier Topland.

Ifølge Topland selges det mest båter fra 17-18 fot og opp til 25 fot.

- Det selges egentlig litt av alt fra skjærgårdsjeep til daycruisere. Det vi ser er at de som tidligere ville valgt en motor med 80 hk i stedet velger 100 hk. Nå skiller det bare noen få tusenlapper på de to, sier Topland.

Men også på mindre båter er det noe å spare: - En båt med 9,9 hk har gått ned fra 21.000 til 18.000 kroner.

Les også:Dette må du vite når du skal kjøpe båt (Krever innlogging).

Selger både brukt og nytt. Også i Bergen opplever båtselgere gode dager.

- I segmentet fra 16-25 fot regner vi med en økning i salget på rundt 20 prosent fra i fjor, sier Jonas Gams Steine, daglig leder i Bergen Marine som blant annet selger merker som Bavaria, Saga Boats og Uttern, i tillegg til brukte båter.

Han forteller at de har hatt en økning i salget både av brukte og nye båter i år.

- Det er vel en kombinasjon av mye godt vær og avgiftskuttet. Kjøpere som tidligere har sittet på gjerdet har nå en god grunn til å slå til, sier han.

Les også:Så mye koster båten (krever innlogging)

På bedringens vei. Båtbransjen i Norge har noen vanskelige år bak seg. Fra 2008 til 2012 opplevde bransjen en nedgang på hele 65 prosent og prisene har så og si stått stille i fem år.

Saken fortsetter under bildet.

God til vannski. Av båter med mer oppnåelig pris for folk, er denne Buster XL. Den kostet 320.000 før 1. juli, 297.000 kroner etter.

Nå håper Anders Topland at gnisten er tent igjen.

- Det ser lyst ut. Nå håper vi på et godt salg utover høsten, sier han.

Også Gams Steine tror at bunnen nå er nådd.

- Det ser positivt ut. Tidligere hadde vi et stort lager av usolgte båter. Nå er de solgt samtidig som vi får inn nye bruktbåter hver dag, sier han.

Tregere for seilbåter. Erlend Prytz, administrerende direktør i bransjeforbundet Norboat, er enig i at det ser lysere ut for båtbransjen, men understreker at totalmarkedet ikke er så mye opp fra i fjor til i år.

Erlend Prytz i Norboat.

Norboat

- Totalt er det vel opp rundt 3-5 prosent når vi tar med salg av seilbåter, utstyr og så videre. Men når vi ser på markedet for små og mellomstore familiebåter anslår jeg at det er opp 15-20 prosent, sier Prytz.

Han peker på to faktorer for at båtbransjen nå har et oppsving: Godt vær i fjor sommer og fjerningen av hk-avgiften.

Farlig med gamle motorer. - Det er svært positivt at hk-avgiften ble fjernet. Jeg tror det vil gjøre at flere bytter ut gamle støyende og forurensende motorer med nyere og mer miljøvennlige.

- Samtidig er det viktig for sikkerheten. Om det skjer noe med motoren på sjøen kan det være fatalt. Det er også viktig at man har riktig motor i forhold til båtens størrelse ettersom det har mye å si for manøvreringen av båten, sier Prytz.

- Direkte til kunden i år.Er det gitt at hele avgiftskuttet kommer kundene til gode, eller vil forhandlere benytte muligheten til å øke egen profitt?

- I år vil avgiftskuttet gå i direkte fratrekk til kunden, ettersom prislisten allerede er gitt. Nettopp derfor er det lurt å kjøpe båten i år, sier Prytz. - Neste år er det ikke gitt at det blir gjort på samme måte.

Les også:Nå fjernes avgiftene på disse - sjekk hvor mye du sparer.

Så mye billigere blir motoren uten HK-avgiften:

Fordi båtmotoravgiften er en fast avgift pr hk, blir avgiftene større jo flere hestekrefter båten har.

  • 9,9 HK: 1999 kroner
  • 15 HK: 3028 kroner
  • 25 HK: 5047 kroner
  • 50 HK: 10.094 kroner
  • 100 HK: 20.188 kroner
  • 200 HK: 40.375 kroner

OBS! Besparelsene er medregnet moms, og forutsetter at hele avgiftsfjerningen kommer båteierne til gode.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Omsetningen av båter øker: Venter vekst på 10 til 20 prosent

  2. Sommerintervjuet: - Jeg vil ikke kjenne på nedturene igjen

  3. Sommerintervjuet: - Uro rundt oljeprisen betyr uro i verdensøkonomien

  4. Annonsørinnhold

  5. - Jeg tar alltid ferien om vinteren

  6. Sommerintervjuet: - Mine utskeielser skjer i forbindelse med reise