Regn og kulde demper salget av sommervarer

Det gode været og den dampende heten gjorde at flere butikker ble utsolgt for enkelte varer i fjor. I år sørger været for at det ikke skjer.

ØNSKET BEDRE VÆR: Familien Løseth hadde i likhet med butikkene som selger sommereffekter håpet på bedre vær i år. Foran fra venstre: Thea og Marthe Løseth. Bak: Foreldrene Unni og Lars Løseth.

Mathias Klingenberg
  • Christian Høie Lie
  • Cecilie Storbråten Gjendem
  • Mathias Klingenberg
Publisert:

– Vi savner ti varmegrader ekstra hver eneste dag, sier Lars Løseth.

Sammen med kone og to barn er han en av de få som befolker den vesle sommerklær-avdelingen på XXL i Oslo sentrum når E24 kommer innom. Shortser, speedo-truser og bikinier har måttet vike plassen for tilbudsvarer og varmere klær i den 4.000 kvadratmeter store butikken.

– På grunn av det dårlige været har det vært lite grilling og bading i år, spesielt sammenlignet med i fjor, forteller Unni Løseth.

Og familien fra Klæbu er ikke alene om det, skal vi tro butikkene som selger utstyr for varme sommerdager.

– Jeg tror ikke det er noen som sjekker Yr.no like ofte som oss XXL-ansatte, sier Fredrik Steenbuch, direktør i XXL til E24.

På samme tid i fjor tok E24 kontakt med byens varehandler for å sjekke ut salget av typiske sommervarer. Fjoråret var en av de beste somrene på mange år, og juli var den varmeste julimåneden noensinne i Norge.

– Været er utrolig viktig

Det gode været og den dampende heten gjorde at flere butikker ble utsolgt for enkelte varer. Vannsportsutstyr, badebasseng, vifter, badetøy, sommertøy, grillutstyr og grillmat var produkter som flere butikker ikke hadde regnet med å selge så mye av, og følgelig holdt på å gå nesten tom for.

KALDT OG VÅTT: Årets sommer kan ikke måle seg med fjoråret. Her fra operataket i Oslo en regnfull julidag i år.

Torstein Bøe

Selv om juni i år var den varmeste junimåneden som er registrert globalt siden målingene startet i 1880, ifølge NRK, har årets sommer vært alt annet enn varm i Norge.

Juni i år var den kaldeste her til lands siden målingene startet for 115 år siden, ifølge rikskringkasteren. Juli har også vært langt unna fjoråret.

– Været er utrolig viktig for oss som bedrift og en av tingene som betyr mest for vårt salg. Når det regner og er kaldt om sommeren, kjøper ikke folk nytt telt eller ny sykkel. Da selger vi heller klær og sko. Det har fungert godt for oss, sier Steenbuch i XXL til E24.

Leketøy i vinden

– Det er ingen tvil om at mange av våre produkter selger bedre når det er godt sommervær, og den type varer selger ikke så godt i øyeblikket i Norge, som på samme tid i fjor, sier Country Director for Tyskland og Norge i leketøyskjeden Top-Toy AS.

– Men på tross av salget av de typiske sommervarene har vi i år faktisk hatt en veldig fin utvikling i omsetningen. Jeg tror mange av våre kunder har valgt å kjøpe annet leketøy for å underholde barna sine.

Leketøyskjeden Brio ser også en dreining i salget mot varegrupper som ikke er like væravhengig.

– Så langt har sommervarmen uteblitt de fleste steder, så vi har fremdeles mye badeartikler igjen mange steder. Vi har derimot solgt meget bra av trampoliner og andre uteleker som ikke er så avhengig av høye temperaturer, så vi er fornøyd med salget totalt så langt i sesongen. Vi har en vekst fra i fjor, sier Jostein Nordvik, administrerende direktør i Brio-kjeden i Norge.

Les også

XXL får tommelen opp av analytikere

Grillsalget trosser dårlig vær

Hos Elkjøp har grillsalget de siste årene skutt i været. Elektronikkjeden selger ikke bare elektriske griller, men også gass- og kullgriller.

– Vi opplever at salget av typiske sesongprodukter som grill, vifter og aircondition er på omtrent samme nivå som i fjor, men at salget går mye jevnere enn det gjorde i fjor, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp Nordic.

Kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic AS

Elkjøp

– Kommer det noen varme finværsdager, er det klart det blir ekstra trøkk, men all den tid det har regnet så mye og luftfuktigheten har vært så høy mange steder, så har disse produktene gått unna uansett.

– Det er også viktig å huske på at fjoråret var ekstremt hva gjaldt hete og at vi da til og med ble utsolgt fra vårt gigantiske sentrallager i Sverige.

Konkurrenten Expert derimot melder at salget av vifter og aircondition er dårligere i år enn i fjor, sammenlignet med «all time high» i fjor, som kjeden selv beskriver det.

– Det var rett og slett ikke mulig å dekke behovet for disse varegruppene da, sier administrerende direktør Anders Nilsen i Expert.

Les også

Likelønnsdebatten: Lønnsforskjellene er størst i finansbransjen

Vannsportutstyr ned, friluftsutstyr opp

– Mine siste tall fra juni måned viser en tilbakegang for oss på cirka 15 prosent på vannsportutstyr og en økning på over 20 prosent på friluftsutstyr, sier Kjetil Løken, markedsdirektør i Gresvig.

Gresvig-konsernet står bak blant annet kjedene G-Sport og G-Max.

– Tekstiler og turklær har en økning i år. Ellers er de andre kategoriene jevnt ned sammenlignet med fjoråret.

– Godt sommersalg er alltid viktig, men i år ser det ut som om friluftsutstyr og sportstekstiler kompenserer, og vel så det, for et lavere salg av typiske sommervarer.

Løken legger til at det alltid er lettere å bli kvitt sommervarene enn vintervarene, og at kjeden er mer bekymret for fravær av snø enn av sol.

Også XXL som la frem tall tidligere denne uken, bekrefter at bortfallet av «typiske sommervarer» kompenseres med salg av andre varer.

– Sommeren så langt i år har vel vært en av de kaldeste noensinne, så vi har ikke hatt mange grunner til å være optimistisk når det gjelder salget av sommervarer så langt i år. Men vi har kompensert med andre varer så langt, så vi merket det ikke mye på omsetningen, sier finansdirektør Krister Pedersen i XXL.

Les også

XXL har erobret Norden – nå vil de invadere Alpene

– Kan ikke planlegge for bonanza

Krister Pedersen i XXL sier at sportskjeden har jobbet hardt for å sikre mer bærekraftige lagre den siste tiden, og at det som er vanskeligst er å bli kvitt vintervarene dersom det ikke er en god vinter.

– Vi må planlegge for normalår hvert år. Vi kan ikke planlegge for bonanza for sommervarer, for da kan vi bli sittende med store tap. Det er jo også slik at vi deler risikoen litt med leverandørene med tanke på at de heller ikke produserer med tanker om at det skal bli en veldig varm sommer, sier Pedersen.

VÆRAVHENGIG: Administrerende direktør Fredrik Steenbuch sjekker værmeldingen oftere enn de fleste.

Torstein Bøe

XXL-direktør Fredrik Steenbuch legger til at dersom det blir en dårlig sommer, flytter kjeden varene til andre varehus i Norden.

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

John Thomas Aarø

– Det er gjerne slik at vi kan selge varelageret vårt et annet sted, så vi har ikke overfylte lagre med sommervarer. I tillegg er det gjerne slik at sesongene forflytter seg. I år solgte vi ullklær i mai, sier han til E24.

Expert-kjeden sier også at de ikke har kjøpt inn for mye varer i øyeblikket, men om varmen skulle slå til i august, så lover de å ha det kundene trenger.

– Profesjonelle

Odd Gisholt, varehandelsekspert ved Handelshøyskolen BI, tror ikke det gode været i fjor gjør at butikkene er for optimistiske og tar inn for mange sommervarer på lager.

– De aller fleste er profesjonelle og har ingen problemer med å beregne det riktige innkjøpsbehovet.

– Innenfor sportsbransjen ser vi nå at de fleste har det de trenger for sommeren. Selvfølgelig har salget av vester vokst veldig på grunn av den nye loven som trådte i kraft i år om at alle må ha vest i båt. Men sportsbransjen som helhet har hatt det tøft.

PÅ SHOPPING: David Castro sjekker merkelappen på en treningsskjorte.

Mathias Klingenberg

– Ikke ordentlig sommer i år

Tilbake i XXL-butikken står bikiniene urørte.

David Castro blar i noen treningskjorter, men hopper elegant over badeklærne.

– Jeg er født i Peru, så jeg er vant til mye bedre vær. Det har ikke vært ordentlig sommer i Norge i år, sier Oslo-borgeren.

– Vi får krysse fingrene for at det blir bedre neste år, avslutter han.

Les også

XXL får tommelen opp av analytikere

Les også

Dette skal bli verdens dypeste svømmebasseng

Les også

Denne gigantranchen har 1.200 oljebrønner og 121.407 mål dyrkbar jord

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Vær

Flere artikler

  1. Mangel på vifter og aircondition:        – Det var én i Alta

  2. Rekordsalg av vifter i sommervarmen

  3. Kjøper ut XXL-broren for 1,1 milliarder kroner

  4. – Det er helt vanvittig

  5. Expert lanseres som nytt konsept under navnet Power:
    – En risikosport å bytte navn