Haxi-sjåfører frikjent for andre gang for pirattaxi-virksomhet

For andre gang er tre Haxi-sjåfører nå frifunnet av domstolen for det som politiet har ment er pirattaxivirksomhet.

APP: Drosjeappen Haxi formidler kontakt mellom folk som trenger skyss, og folk som kan kjøre.
Publisert:

Gulating lagmannsrett har frifunnet tre menn som sto tiltat for pirattaxivirksomhet, etter at de først ble frikjent i Stavanger tingrett i mai.

De tre ble tiltalt etter at taxiappen Haxi kom under etterforskning av politiet i Rogaland, noe som ledet frem til at de tre ble anmeldt for brudd for på yrkestransportloven.

Slik omtalte E24 den første frikjennelsen i fjor vår.

Advokat for de tiltalte Haxi-sjåførene Torbjørn Kolås Sognefest mener det var gitt på forhånd at hans klienter ville bli frifunnet.

– Jeg tenker at hvis man legger til grunn rett faktum og bruker lov og rett, så er svaret gitt, sier Sognefest til E24.

– Hvorfor måtte dette gjennom rettsvesenet dersom svaret var opplagt på forhånd?
– Det du må du spørre påtalemyndigheten om. Mine klienter fikk klipt skiltene sine og fikk en bot. Neste gang vil jeg anbefale påtalemyndighetene å finne klar lovhjemmel før de iverksetter tiltak og ikke motsatt, sier Sognefest.

– Hvordan reagerer dine klienter på frifinnelsen?

– Det er tre rolige karer som har tatt det med fatning, og det ville de gjort uansett resultat.

Les også

Taxiforeningen i møte med Samferdselsdepartementet om Uber: – Vi er enige

Offentlig plass?

Politiet har ment at det de tre sjåførene har gjort, er å drive persontransport med motorvogn mot vederlag på samme måte som en drosje, ved at tilbud om transport ble rettet til allmennheten på offentlig plass.

Men i likhet med da saken ble prøvd for tingretten, ble det også i lagmannsrettens behandling av saken understreket at lovhjemmelen som politiet mener er brutt, ikke passer.

Dette fordi at «Selv om Haxi-appen kunne lastes ned gratis av "alle" og dermed må anses som tilgjengelig for allmennheten, har flertallet vanskelig for å se at tilbudet ble gitt på en "offentlig plass"», slik det står i den ferske dommen.

Samtidig skriver retten i dommen at det er problematisk at transportoppdrag som formidles på den måten som Haxi-appen legger til rette for, er med på å undergrave det systemet som man har med drosjeløyver.

Les også

Påtalemyndigheten anker Haxi-dommen

Delingsøkonomi

Dommen er dermed en fersk påminnelse om at den nye såkalte delingsøkonomien er en utfordring i møte med gammelt lovverk.

Tjenester som Uber, Haxi, Airbnb et cetera er eksempler på nye typer tjenester som alle utfordrer eksisterende og bestående former for næringsvirksomhet.

Uber og Haxi har vært spesielt omdtridt, ettersom lovverket sier at drosjevirksomhet er regulert av løyve.

Les også

Jensen bekrefter delingsøkonomiutvalg

– Alle kan bruke Haxi

Aleksander Soender, medstifter av Haxi uttaler dette i en pressemelding mandag:

– Vi er kjempefornøyde med utfallet. Dommen bekrefter at alle nå kan bruke Haxi til å dele transport med trygghet rundt lovligheten. Vi forventer eksplosjonsaktig vekst da utrolig mange naturligvis har ventet på denne avgjørelsen.

Soender skriver også at etterspillet etter dommen ikke nødvendigvis er over med denne dommen. Haxi undersøker nå mulighetene for å hjelpe sjåførene reise erstatningskrav mot Stavanger Politi:

– Vi kommer til å gi dem støtte og hjelp dersom de ønsker å reise erstatsningskrav mot Stavanger Politi for uberettiget avskiltning av biler, sier Soender.

Les også

Påtalemyndigheten anker Haxi-dommen

Les også

Alle Haxi-sjåførene er frifunnet

Les også

Haxi-sjåfører i retten: – Visste ikke at det var ulovlig

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om