Forbrukerombudet advarer: Selger dyr bedriftsstrøm til privatpersoner

Stadig flere nordmenn med registrert enkeltmannsforetak blir solgt dyre bedriftavtaler på strøm i sine private hjem, ifølge Forbrukerombudet.

ADVARER: Forbrukerombudet går ut mot ugunstige bedriftsavtaler. De mener dyr strøm blir forsøkt solgt til forbrukere med enkeltmannsforetak. Her sees høyspentanlegget på Ulven i Oslo.

Håkon Mosvold Larsen
Publisert:,

Nå går de ut med et soleklart råd til forbrukerne: Si nei.

– Strøm er strøm, så hvorfor skal man betale for mye? Disse bedriftsavtalene er langt dårligere både på pris og vilkår, og vi råder alle som blir oppringt om å tenke seg godt om, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug, til E24.

Et kriterium for å kunne selge deg bedriftsavtale på strøm, er at strømmen hovedsakelig skal benyttes i næringsvirksomhet. Avtalene er som regel langt mindre gunstige, men bedriftene har gjerne ikke noe valg.

Les også

Nå får du ny strømmåler

Kan gi sjokkregning

ADVARER OM DYR STRØM: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Men i ditt eget hjem gir en bedriftsavtale ingen mening. Ombudets juridiske fagdirektør har sammenlignet avtalene og lister flere negative trekk:

  • Strømregningen kan bli flere tusen kroner høyere over ett år
  • Det kreves forskuddsbetaling
  • Det er lengre bindingstid, ofte 12 måneder
  • Det er lengre oppsigelsestid og vanskeligere å komme seg ut av avtalen

Haug sier de begynte med å granske telefonselgerpraksisen til et selskap kalt Oslokraft.

Selskapet har nå fått brev med krav om å bedre undersøke hvem de inngår avtaler med.

– Droppet telefonsalg etter klager

Oslokraft sier de endret sin praksis før ombudet lot høre fra seg.

– Vi sluttet å selge bedriftsavtaler over telefon for noen måneder siden, etter at vi fikk noen dårlige tilbakemeldinger. Disse avtalene selges nå kun i møter med bedrifter eller over nettet, sier daglig leder Glenn Nøstdahl til E24.

– Ombudet advarer mot bedriftsavtalene fordi de er dyrere og har dårligere betingelser?

– Det får stå for deres regning. Jeg kjenner ikke til det, svarer Nøstdahl.

Flere strømselskap

Forbrukerombudet mener å ha påvist praksisen også ved flere andre strømselskap.

– Det er aktuelt å sende brev også til disse, varsler Haug.

– Har selskapene også ringt opp privatpersoner som ikke er registrert med noe foretak i det hele tatt?

– Nei, det virker som det kun dreier seg om folk som er registrert med ett eller annet foretak, siden de da havner i de automatiserte ringelistene. Men dreier seg om en ganske stor del av befolkningen, presiserer Haug.

Les også

Dette strømselskapet har de mest fornøyde kundene

– Bruk nettet

Uansett om strømavtalen er ment for privatpersoner eller bedrifter, advarer Forbrukerombudet generelt mot å inngå dem med selgere.

– Det gjelder ikke bare telefonselgere, men også strømselskap som står i «stands» i de store byene. Vi mener strømavtaler er et produkt forbrukere rett og slett trenger mer tid på å sette seg inn i. Det er mange ulike avtaler og vidt forskjellige betingelser, sier Haug.

Dessuten har ombudet erfart at avtalene som selges over telefon eller via salgsstands er gjennomgående dyrere enn på nett – også for avtaler som tilbys av samme strømselskap

– Det er rett og slett fordi selgerne må lønnes. Vårt råd er derfor å besøke mange nettsider og sammenligne pris og vilkår før du bestiller, sier Haug.

Her kan du lese mer om