Flere flyselskaper forlenger gullkundenes fordeler og bonuspoengenes levetid

Bonuspoeng løper ut på dato, og gullkort går fløyten. Flyselskap verden rundt tar grep for de mest lojale kundene.

Reisemulighetene ble brått revet vekk for både ferie- og forretningsreisende i midten av mars. Bonuspoengene tikker mot utløpsdatoen, og mulighetene for bruk er kraftig innskrenket.

Jon Olav Nesvold/NTB scanpix
  • Carl Alfred Dahl - Aftenposten
Publisert:,

Denne artikkelen er oppdatert 22. april 2020 med at også SAS nå forlenger statusnivået for sine kunder i 12 måneder.

Koronakrisen har ført til at verdens passasjerflytrafikk nærmest er utradert. I tillegg har flyselskapene innstilt ruter i uker og måneder frem i tid.

Ferier avlyses. Kontraktsinngåelser utsettes. Forretningsmøter gjøres unna på skjerm og telefon.

Det er usikkert hvor lang tid det tar før verden åpnes igjen og innreiserestriksjoner og karanteneregler oppheves. Det gjør at mange reisende sitter på gjerdet og ikke tør bestille.

Samtidig tikker bonuspoengene stadig nærmere utløpsdatoen. Flyselskapenes gullkunder kan se langt etter planlagte reiser som skulle sikre at statusnivået opprettholdes.

Norwegian forlenger kundefordelene

For å hjelpe kundene har en lang rekke flyselskaper tatt grep.

Mange flyselskaper har skjøvet bonuspoengenes utløpsdato frem i tid ettersom mulighetene for å bruke poengene er blitt svært begrenset.

For å opprettholde statusnivå må man som regel enten fly et visst antall flyvninger eller opptjene et visst antall poeng fra flyvninger i løpet av et år. Flere selskaper utvider nå denne perioden slik at kundene får beholde statusen utover koronakrisen og får litt bedre tid til å fly nok til å beholde statusen.

Alternativet er å kjøpe ulike kredittkort som gir opptjening av statuspoeng. Disse kortene kan også brukes til å opptjene poeng man kan fly for.

Norwegians fordelsprogram Rewards lar kunder som reiser ofte, velge seg gratis fordeler - som hurtigkø i sikkerhetskontrollen, ekstra bagasje, setevalg og ekstra opptjening av selskapets bonuspoeng, kalt Cashpoints. Disse fordelene har normalt en levetid på 12 måneder fra de er opptjent.

Søndag sendte Norwegian ut følgende melding til medlemmene:

«For å sikre at du som medlem ikke mister dine Rewards, forlenger vi nå kvalifiserings- og utløpsperioden. I stedet for å telle antall flyvninger siste tolv måneder, vil vi inntil videre telle antall flyvninger fra 1. mars 2019 og utsette utløp av Rewards i minst to måneder.»

SAS satt lenge stille

SAS kom imidlertid ikke kommet de mest lojale kundene i møte med slike tiltak før 22. april. Frustrasjonen hadde da bredd om seg i diverse reisefora på internett.

De hadde imidlertid tilbudt passasjerer med reiser i mars og april som ble kansellert mulighet for å få poeng som ville bidra til å opptjene eller beholde statusnivå.

Flemming Lundberg Poulsen, flyanalytiker og redaktør i Finalcall.travel.

Privat

Disse har lempet på kravene

Som Poulson nevner, har flere av verdens flygiganter tatt grep lik dem Norwegian varslet.

Fordeler som tilgang til lounge, hurtigkø og ekstra bagasje får økt varighet, og poengene får økt levetid.

Ifølge Poulsons nyhetsnettsted Finalcall.travel har følgende selskaper forlenget statusfordelene, senket opptjeningskravet og/eller økt poengenes levetid. Listen er neppe komplett:

  • Norwegian
  • United (SAS-partner i Star Alliance)
  • Singapore Airlines (SAS-partner i Star Alliance)
  • Air Canada (SAS-partner i Star Alliance)
  • Delta Airlines
  • Qatar Airways
  • Qantas
  • Finnair
  • British Airways
  • Air France/KLM
  • SAS

Her kan du lese mer om

  1. Flyselskaper
  2. Norwegian
  3. luftfart
  4. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS forlenger statusen for de beste kundene

  2. Norwegian og debatten om selskapets samfunnsnytte i Norge

  3. Norwegian varsler massive nye kutt og permitterer halve arbeidsstokken

  4. Annonsørinnhold

  5. Finnair-sjefen frykter ikke Corona-smell før april

  6. Norwegian-sjefen om neste fase: – Setter vi inn hele apparatet med en gang vil selskapet velte