NHO mener flyseteavgiften er i strid med EØS-avtalen

Forslaget om en norsk flyseteavgift er i strid med EØS-avtalen, viser en gjennomgang Næringslivet hovedorganisasjon (NHO) har fått laget.

KONSEKVENSER FOR RYANAIR: Passasjerer går ut av et fly fra Ryanair av typen Boeing 737-800 på Moss lufthavn Rygge mandag 8. februar 2016. Ifølge ledelsen ved flyplassen, vil Rygge være historie om flyseteavgiften innføres.

Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:

NHO jobber i disse dager med å sluttføre sitt høringssvar i forbindelse med den planlagte flyseteavgiften. I den forbindelse har de hentet inn en betraktning fra advokatfirmaet Kluge, som konkluderer med at forslaget fra regjeringen er i strid med EØS-avtalens regler om statsstøtte, skriver Dagens Næringsliv. Avgiftsforslaget har nemlig en rekke unntak hvor det ikke skal betales avgift, som i praksis kan bety ulovlig statsstøtte.

– Rapporten vi har fått bekrefter at avgiftsvedtaket er et feilskjær fra regjeringen, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Sist gang Norge hadde flyseteavgift ble den også kritisert for å være i strid med EØS-reglene. Avgiften ble innført på midten av 90-tallet og fjernet i 2001.

Det er fortsatt to uker igjen før høringsfristen for forslaget. Av de svarene som er kommet inn så langt, er ingen positive, ifølge avisen.

Les også

Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten

Les også

– Jeg har ingen backup-plan for Rygge

Les også

Ryanair-saken til Høyesterett

Her kan du lese mer om