500 prosent økning i pornoklager

Forbrukerrådet fikk hele 95.529 henvendelser fra nordmenn i
fjor. Mens bil er på topp, er det pornoklagene som øker mest.

FÅR PORNOKLAGER: Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes er bekymret for den kraftige økningen i klager på utenlandske pornosider som sender nordmenn regninger i posten.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen
  • Karl Wig
Publisert:

Porno-klager. Forbrukerrådet la i dag frem sin klagebunke for 2013. Den viser en massiv økning i nordmenns klager på utenlandske pornosider.

Forbrukerrådet melder om hele 500 prosents vekst i antall henvendelser fra folk som har fått ukjente regninger i posten for chat- og pornotjenester.

- Disse selskapene befinner seg i eksotiske strøk, men retter seg mot norske forbrukere og har norske inkassoselskap i ryggen, forteller direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

- Selskapene truer ofte med å ta sakene til forliksrådet. Mange velger da å betale, fordi det er flaut å møte opp.

Les også:Advarer mot kostbar porno forkledd som gratis-chat

Facebook-aktige. Totalt ble mellom 1.100 og 1.200 klager mottatt for chat- og pornotjenester, får Dine Penger opplyst.

Mange klager på tjenester som utgir seg for å være gratis, men som senere gir sjokkregning i posten.

Særlig annonser som imiterer Facebooks meldings-grensesnitt er hyppig brukt i annonseringen på pornonettsteder.

Forbrukerrådet har også tidligere advart nordmenn mot å la seg lure til å klikke på de useriøse pornochat-annonsene.

5 tips når du får ukjente regninger eller er uenig i kravet:

  • Bestrid kravet skriftlig til inkassobyrået med en gang – og spar på kopi av klagen!
  • Ikke la deg skremme av trusler om at saken går til Forliksrådet.
  • Møt opp i Forliksrådet dersom saken tas dit, og gi beskjed om at du er uenig i regningen. HUSK Å MØTE TIL OPPSATT TID – ellers risikerer du uteblivelsesdom.

Ha det skriftlig. Flønes råder forbrukere til å gjøre det til en vane å alltid dokumentere avtaler skriftlig.

- I tillegg er det viktig å ikke kjøpe en vare usett, men undersøke den ordentlig før du kjøper – særlig ved bilkjøp, sier Flønes.

Bil på topp. Som tidligere år er det fremdeles bil som er på Forbrukerådets klagetopp.

- Henvendelsene går ofte på kjøp og salg mellom private, men vi får også henvendelser om useriøse forhandle, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Hun trekker blant annet frem annonsører på Finn som trikser med kilometerstanden.

- Det er veldig viktig at dette blir tatt tak i. Det er noe vi har fått stadig mer henvendelser om, og et nytt kilometerregister som skal forhindre juks er på vei, sier Flønes.

10 på topp: Dette klaget vi på i fjor

  1. Bilhandel: 10.819
  2. Diverse om tjenester: 5.630
  3. Husleie: 5.036
  4. Diverse om varer: 4.067
  5. Håndverkertjenester: 3.692
  6. Bolighandel: 3.240
  7. Klær og sko: 2.655
  8. Mobiltelefon: 2.575
  9. Møbler: 2.458
  10. Byggevarer: 2.247

Forbrukerrådets sider kan du se hvordan klagetypene har endret seg de siste årene og liste dem etter fylker.

Vil teste. Forbrukerrådet sier de vil gjennomføre flere produkttester fremover, for å avsløre varer og tjenester som ikke holder det de lover, og gjøre det enklere for forbrukere å ta riktige valg.

De varsler også lansering av flere apper, blant annet for sammenlikning av strømavtaler.

LES OGSÅ:

Publisert:

Flere artikler

  1. Oslo Creditservice ble varslet om inkassolovbrudd for to år siden

  2. - Det lønner seg å klage

  3. Retter prøvepakke-advarsel: - Det er få ting som kommer gratis

  4. Mindreårig fikk sperret nummer etter teletorg-ringing: - Det er Netcoms ansvar

  5. Dette klager nordmenn mest på