Kiwi-Bob skuffet over gratisstopp

Nå er det slutt på gratisvarer gjennom Kiwis holdbarhetsgaranti. – Kjedelig og trist, mener Kiwi-Bob.

SKUFFET: Bob Mellemstrand, bedre kjent som Kiwi-Bob, synes det er trist at Kiwi nå avslutter ordningen med gratisvarer som er gått ut på dato.
  • Geir Molnes
Publisert:

Siden 2002 har Bob Mellemstrand, bedre kjent som «Kiwi-Bob», tjent gode penger på Kiwis datogaranti.

Frem til 4. januar har garantien fungert slik at man kan få varer gratis, dersom man finner en vare som går ut på dato samme eller påfølgende dag. Søndag ble det kjent at ordningen skrotes.

Det har også vært slik at kundene kan få betalt for varene som er gått ut på dato, dersom butikken ikke har tilsvarende varer på lager. Denne muligheten har Kiwi-Bob blitt landskjent for å benytte til det fulle. Nå må tvinges han imidlertid til å legge datojakten på hyllen.

– Det er kjedelig og trist, sier Mellemstrand til E24.

Bakgrunn: Slutt på gratis datovarer hos Kiwi

– Har tjent to millioner

Kiwi-Bob legger ikke skjul på at han har tjent gode penger på garantien. I tillegg til flere biler, skal han blant annet ha kjøpt en hytte for pengene. Totalt anslår Mellemstrand at han har tjent over to millioner på ordningen siden 2002. Nå er han usikker på hva han skal gjøre fremover.

– Det er vel ikke så mye å gjøre. Jeg får vel bruke mer tid på hytta og melde meg arbeidsledig, sier Mellemstrand spøkende.

I de mest lukrative årene tjente han flere hundre tusen kroner på datojakten hvert år.

– Hvis de ikke hadde varene, fikk jeg penger. Det var alkohol jeg tjente mest på, sier Mellemstrand som opplyser at han selv er avholdsmann.

Fikk du med deg denne? Norsk sjokoladefabrikk rammet av «smågodt-krig»: Jobbkutt etter Coop-skvis

Vil kaste mindre

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi forteller at Kiwi kutter garantien i forbindelse med at butikkjeden lanserer nye ordninger for kundene.

– Vi forstår godt at enkelte kunder er skuffet over at det nå er slutt på datogarantien. Men vi må tenke på majoriteten av kundene våre. Tilbakemeldingene på de nye ordningene har også vært veldig positive, sier Arvin til E24.

Hun forklarer at en av årsakene til omleggingen er at Kiwi ønsker å kaste mindre mat. Tidligere ble varene som var i ferd med å gå ut på dato fjernet fra butikkene. Enkelte av disse varene ble gitt bort til Frelsesarmeen og Bymisjonen, mens resten ble kastet. Fremfor å fjerne varene fra butikken, blir de nå merket og tilbudt til halv pris. Arvin opplyser at avtalene med de veldidge organisasjonene opprettholdes.

– Vårt mål er å kaste så lite som mulig. Det er mange som har etterspurt dette, og det ønsker vi å ta på alvor, sier Arvin til E24.

– Ble det for dyrt å opprettholde den gamle garantiordningen?

– Det ligger ingen økonomiske motiver bak endringen. Dette gjør vi fordi vi ønsker å kaste mindre mat og fordi dette er noe mange kunder har etterspurt, sier Arvin.

Les også

Disse varene blir dyrere i 2016

Les også

Nordmenn handler mat på nett for vel milliarden i året

Les også

Kiwi-butikker innfører begrensning på antall julevarer pr. kunde

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Personlig økonomi
  2. Kiwi

Flere artikler

  1. Slutt på gratis «datovarer» hos Kiwi

  2. Selger grillpølser og marsipan med tap – drar inn hundrevis av millioner

  3. «Et lite stykke Norge» dumpes i årets julepriskrig

  4. Kiwi-butikker innfører begrensning på antall julevarer pr. kunde

  5. Slik forklarer dagligvarekjedene prishoppene