Forbrukerrådet: – Taxikundene blir flådd

Forbrukerrådet mener norske taxikunder blir flådd på vei hjem fra julebord.

REAGERER: Fagdirektør Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet mener at taxiprisene viser at det mangler reell konkurranse i markedet.

Kjell Håkon K. Larsen
  • Sigrid Moe
Publisert:

De har sammenlignet nattprisene til taxisentralene i flere av Norges største byer, og konkluderer med at selv de rimeligste burde ha vært billigere.

– Taxikundene blir flådd, og markedet må organiseres på nytt, sier fagdirektør Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet i en pressemelding.

De har målt prisene på taxiturer mellom midnatt og før klokken 06 i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Drammen, som alle er unntatt maksprisregulering.

Direktøren mener at det mangler reell konkurranse i markedet.

PRISOVERSIKT: Dette er oversikten over snittpriser per by mellom midnatt og før 06.

Rimelig blant dyre

– Heldigvis finnes det tjenester som lar deg sammenligne taxipriser. Både Taxiforbundets taxikalkulator.no og tjenesten Taxi Advisor gir deg mulighet til å finne den rimeligste taxien der du er, sier Rygg.

– Men du får bare mulighet til å velge den rimeligste blant de dyre, legger hun til.

Tallene for taxinæringen fra andre kvartal i år viste at taxinæringen omsetter for mer, samtidig som de kjører færre turer. Det betyr færre og dyrere taxiturer.

Les også

Nå vurderer Oslo kommune å anmelde Uber

Organisering

Forbrukerrådet har flere ganger etterlyst en ny organisering, og at taxibransjen må sette forbrukerne i sentrum mer enn i dag.

– Det må bli slutt på å gi enkeltpersoner tillatelse til å drive taxi. Løyver bør i stedet gå til selskaper av en viss størrelse. De vil kunne bestemme prisen friere, og vi får en sunnere næring, sier Rygg.

Og hun er ikke alene om å påpeke at regelverket som regulerer taxinæringen trenger fornyelse.

– Både byrådet og bystyrets holdning har vært og er at denne delen av norsk lovgivning trenger en reform, fortalte Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland til E24.

Forbundet

Norges Taxiforbund har også i lang tid bedt om regelendringer, både til denne regjeringen og den forrige.

– Vi ønsker styringssett, slik at vi kan ta næringen i riktig retning. Vi ønsker å levere trygg, miljøvennlig og effektiv persontransport til en fornuftig pris, sier styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund.

Thomassen er glad for at Forbrukerrådet også engasjerer seg i saken.

– Kunder kan i dag velge taxi ut fra pris og kvalitet, men det er fortsatt slik at mange velger den som står først ved holdeplassen. Derfor er det vanskelig å få til reell priskonkurranse. Det var derfor vi lanserte taxikalkulator.no, for å gi kundene våre god informasjon om prisene fra de ulike tilbyderne i taximarkedet, sier Thomassen.

Forbundet har deltatt i høringer og vært i flere møter med folkevalgte politikere, for å fortelle hvordan de håper taxifremtiden vil bli.

Les også

– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket

Nye regler

Statssekretær Bård Hoksrud fortalte tirsdag at arbeidet med nye regler tar lengre tid enn han trodde.

– Det er utfordrende fordi at det er mange meninger om temaet. Vi har deltatt på eksterne konferanser og hatt høring på Stortinget, i tillegg til at vi har en dialog med bransjen, så det kommer, sier Hoksrud, som ikke ennå kan si noe om hva de nye reglene vil være.

Det er lagt ekstra press på taxinæringen etter at flere app-utfordrere har kommet på markedet. Sist ut var den globale app-kjempen Uber, som ble lansert onsdag i forrige uke.

Les også:

– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverketSjåførene bryr seg ikke om Uber-kritikkenKommentar: Oops, jeg glemte visst å omstille megUber til E24: - Responsen har vært overveldende positivKommentar: Det handler ikke om å være for eller mot UberUber politianmeldt i DanmarkDen omstridte taxi-appen Uber kommer til Oslo



Flere artikler

  1. – Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket

  2. Nå vurderer Oslo kommune å anmelde Uber

  3. – Dette er svart kjøring satt i system

  4. Annonsørinnhold

  5. - Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i Norge

  6. Må svare på hva han egentlig mener om politianmeldte Uber