Coop tror lavere vekst i bransjen skyldes redusert matsvinn

I 2017 var omsetningsveksten i det norske dagligvaremarkedet halvparten av trenden fra 2000. 

MARKEDET VOKSER SAKTERE: Coop mener tall som viser at omsetningen i bransjen bremser, tyder på at nordmenn kaster mindre mat.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Som regel øker forbruket til nordmenn på mat med rundt tre prosent i året målt i omsetning. I fjor ligger det an til at veksten landet på rundt halvannen prosent, ifølge tall Aftenposten og Adresseavisa omtaler.

I samme periode har prisene på mat økt mindre enn normalt, viser tall fra SSB, blant annet på grunn av sterk priskrig i dagligvaremarkedet, hvor Rema kjempet hardt for å vinne tilbake tapte markedsandeler på tampen av 2017.

Coop-sjef i Midt-Norge, Torbjørn Skei, beskriver et vekstdødt marked overfor Aftenposten, og mener én av forklaringene på vekstbremsen er at nordmenn er blitt flinkere til å spise opp maten som handles inn.

– Det er i ferd med å skje noe positivt med matsvinn i husholdningene. Det merkes, sier han til avisen.

Les også

Rema-sjef Ole Robert Reitan: – Det har snudd

Rema-revansj i 2018?

Coop-kjeden Extra og Obs kapret markedsandeler fra Rema i fjor, men veien videre er usikker.

Selv om omdømmet til Rema var i fritt fall i 2017, og omsetningen falt kraftig etter den såkalte bestevenn-strategien overfor leverandørene ble tatt dårlig imot av kundene, fortalte Rema-sjef Ole Robert Reitan til VG at trenden snudde ved årsskiftet.

– Tallene våre viser rundt en prosent fall i markedsandel i 2017 og at det flatet ut i høst. Siden nyttår har vi sett en klar vekst, rundt fem prosent i omsetning, sier Reitan til VG på World Economic Forum i Davos.

De tre største lavpriskjedene hadde til sammen 57 prosent av totalmarkedet ved utgangen av tredje kvartal i 2017. Markedsandelen til Rema 1000 falt til 23,5 prosent, mens markedsandelen til Kiwi økte til 21 prosent og markedsandelen til Extra økte til 12,5 prosent

Les også

Måling: Én av fem vil fly mindre til fordel for klimaet

Les også

Pantesatsene økes for første gang siden 90-tallet

Les også

– Vi har aldri sagt at det ville bli lett eller billig

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Coop Norge handel
  3. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. – Det har snudd

  2. Lavpriskjedene fosser frem

  3. Milliardfall i omsetningen for Rema 1000

  4. Annonsørinnhold

  5. Rema med svært svak start på året – comebacket blåst bort

  6. Kiwi-sjefen: Rema bygger seg til vekst