Fersk tilfredshetsmåling: Disse mobilselskapene gjør det best – og dårligst

Vi har aldri vært mer fornøyd med mobiloperatøren vår, viser fersk måling. Men gigantene blir akterutseilt av lavprisutfordrere.

TIL TOPPS: Chess havner øverst på årets EPSI-måling over mobilselskapene nordmenn er mest fornøyd med. – Fantastisk, sier Chess-sjef Arve Andreassen.

Foto: Chess
Publisert:

For hverken Telenor eller Telia klarer å matche Chess, One Call eller Talkmore på kundetilfredshet.

Det viser årets ferske måling fra EPSI Rating som offentliggjøres på mandag.

De tre lavprisutfordrerne troner øverst på rangeringen, som er basert på 1.120 telefonintervjuer utført av Norstat mellom august og oktober.

Men også de store selskapene får seg et løft, og nordmenn har jevnt over aldri vært mer fornøyde med sine mobilabonnement enn nå.

Les også

Mobilshopping driver e-handelen opp

– Fantastisk!

Helt til topps går Chess: På tilfredshetsskalaen fra 0 til 100 belønner kundene lavprisselskapet med 76,6 poeng, en økning på 1,2 poeng fra fjorårets måling.

– Det er fantastisk! utbryter Chess-sjef Arve Andreassen når E24 ringer.

60 prosent av Chess-kundene oppgir å være «svært tilfreds», og ifølge EPSI-rapporten nyter operatøren høy tillit.

– Denne målingen er veldig viktig for oss. Vi har ikke de aller laveste prisene, men har hatt et ekstremt fokus på gode kundeopplevelser de siste årene. Det gir tydeligvis resultater, sier Andreassen.

I fjor måtte Chess dele førsteplassen med Talkmore.

– At vi står alene på toppen i år er strålende.

Rykker ned til jumboplass

Både Telia og Telenor bykser frem, men ligger begge under bransjesnittet på 70,9 poeng (se faktaboks).

Telenor gjør like fullt sin beste måling siden 2005, og kan dessuten skryte av å ha kundene som opplever best mobildekning. Telia-kundene opplever best 4G-dekning.

Les også

Mobilutfordreren Ice på kundejakt: Beklager sommerens trøbbel

Djuice tar jumboplassen: Selskapet taper seg med 1,7 poeng fra i fjor og ender med bransjens laveste tilfredshetsscore på 67,2.

– Vi er til for våre kunder og er selvsagt ikke fornøyd med dette resultatet, kommenterer Djuice-leder Thomas Barre til E24.

Han forklarer at Djuice har en sammensatt kundemasse og opererer i et utfordrende segment bestående av særlig unge kunder. Disse er mer krevende å nå ut til, og «ikke minst krevende å tilfredsstille», fremholder Barre.

– Vi tar resultatet til etterretning og ønsker å forbedre dette, slår han fast.

Derfor er vi mer fornøyde

Da EPSI startet de årlige målingene i 2004, oppnådde mobilselskapene kun 60 poeng i snitt. Siden da har nordmenn blitt betydelig mer fornøyde, samtidig som konkurransen har hardnet seg til – og prisene har falt.

Grafen under viser hvordan vår tilfredshet med mobilselskapene har utviklet seg siden 2004 (den grå linjen viser bedriftsmarkedet):

ALDRI VÆRT MER FORNØYD: Den blå linjen viser utvikligen i nordmenns tilfredshet med sine mobiloperatører siden 2004. Bedriftsmarkedet måles separat og er linjen i grått.

Kilde: EPSI Ratings målinger av kundetilfredshet i mobilbransjen, 2014-2016

«Totalt sett så opplever nordmenn at kvalitet på mobiltjenesten har bedret seg», skriver EPSI. De viser til følgende:

  • Mobildekningen oppleves som bedre
  • Vi mener vi får god kundeservice
  • Og 6 av 10 mobilkunder opplever å 4G-dekning, en sterk økning fra i fjor

– At hele bransjen har løftet seg slik er utrolig positivt. I forhold til mange steder i utlandet nyter norske mobilbrukere godt av gode nettopplevelser og robuste nettverk. Og kundefokuset har jevnt over blitt sterkere hos operatørene, mener Chess-sjef Andreassen.

Alt er dog ikke rosenrødt. Nordmenn synes svartiden kan bli bedre. Andelen kunder som klager har også steget – og det er hos Telenor klageandelen er høyest. Faktura og dekning er hyppige klagegrunner, viser målingen.

Her kan du lese mer om