Undersøkelse viser norsk hotell-misnøye: – Mange har for høye forventninger

Nordmenn vet å stille høye hotellkrav, ikke minst når hotellet ligger i Norge. Én av fem sjekker ut misfornøyd, ifølge Forbrukerrådet.

HOTELLMISNØYE: Forbrukerrådet tror en del misnøye kunne blitt forhindret om vi bedre visste hva slags hotell vi bestilt. Bildet er fra svømmebassenget til et norsk høyfjellshotell.

Klaes Krog
Publisert:

– Det kan være alt fra at hotellet ikke er rent, eller at det er mye støy, at det ligger for nærme heisen eller gateplan. Mange har nok ikke sjekket godt nok hva de har bestilt, slik at de har fått for høye forventninger, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes til E24.

Lønner seg å klage

Forbrukerrådet lanserer i disse dager en ny klageordning for hoteller og har i den anledning gjort en undersøkelse om hvor fornøyde vi nordmenn er med hotellopphold her i Norge.

– KLAG: Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Håkon Mosvold Larsen

Her er Forbrukerrådets hovedfunn:

** Hver femte hotellgjest er misfornøyde

** Halvparten av disse klager ikke, da de mener det ikke har noen hensikt

** Flertallet av de som klager, får saken løst på stedet, mens 18 prosent sier de ikke kom noen vei.

Flønes mener undersøkelsen tegner et bilde av norske hoteller som svært serviceinnstilte, når man først har noe å klage over.

– Det er flott at de aller fleste får saken løst. Det viser at du ikke må nøle med å ta opp problemet med hotellbetjeningen om du er misfornøyd. De aller fleste er innstilt på å rydde opp der og da, sier hun.

Les også

Forbrukerrådet: – Bankenes pensjonskalkulatorer ikke til å stole på

– Mange sjekker ikke vilkårene

Samtidig er det ikke til å komme unna at mange hotellgjester må sjekke bedre selv og styre sine forventninger deretter, mener Flønes.

– De billigste hotellene tar ofte en avgift for å avbestille rommet, og det er noe vi ser mange blir misfornøyd over. Men vi opplever også at mange betaler uten å ha lest vilkårene, sier hun.

Hun gir hotellgjester følgende råd:

**Sjekk alltid vilkårene for avbestilling.

**Ta en sjekk på nett og se om du finner brukerevalueringer.

**Ta opp kritikkverdige forhold med én gang – som oftest løser saken seg

** Klag til Forbrukerrådet dersom du ikke får løst saken med hotellet.

Les også

André slo til på hytte som var satt ned med 800.000

Flere steder å klage

For sistnevnte har Forbrukerrådet en ny klageordning spesifikt for hotell. Ordningen kommer i tillegg til Pakkereisenemnda, som fortsatt vil eksistere.

Pakkereisenmenda er et tvisteorgan som behandler klager på hotellopphold som inngår i ferieturer solgt av charterselskap som for eksempel Apollo, Star Tour og Ving. Du finner nemndas sider her.

Flønes sier nemnda fortsatt er riktig instans når du vil klage på hotell kjøpt via pakketur, mens de vil ta seg av henvendelser som ikke fanges opp av ordningen.

Les også

Forbrukerrådet: – Bankenes pensjonskalkulatorer ikke til å stole på

Les også

Fikk mensen på bryllupsreise – ville ha igjen på reiseforsikringen

Les også

Flere nordmenn svindlet på Kanariøyene

Her kan du lese mer om