DNB venter mindre handel før jul
På det som tradisjonelt har vært den travleste uken i julehandelen, viser tall fra DNBs kortkunder en markant nedgang i kortbruken. Netthandelen har skutt i været.
– Vi ser en tydelig forflytning av den tradisjonelle julehandelen i år. Handlemønsteret har endret seg, sier Ine Oftedahl, direktør for datatransformasjon i DNB.
I forrige uke gikk det 9 prosent mindre penger ut av bankens kort enn på samme tid i fjor.
– Nå har størsteparten av innkjøpene blitt gjort i november, og det gjør at handlemengden i desember og nærmere opp mot jul blir mindre enn tidligere, sier Oftedahl.
Tror handelen skal videre ned
Nærmere inn mot jul tror storbanken at pengebruken skal falle ytterligere.
– Vi venter noen prosentpoeng lavere handel i uke 51 og 52 enn tidligere år, på grunn av den store økningen i november. Folk er i større grad ferdighandlet inn mot jul enn før pandemien, sier Oftedahl.
Det førte til en stor økning under handleuken Black Week i slutten av november. Da steg salget med 15 prosent, mens på selve Black Friday var kortbruken ned 19 prosent fra fjoråret. Det samme mønsteret går igjen i julehandelen.
– Man vil slippe å gjøre handelen når alle andre skal handle, slik at man minsker sjansen for smitte. Det er en veldig fornuftig tanke, sier Oftedahl.
Rekordstart på Black Week: 109 prosent økning fra i fjor
Eksplosjon i netthandelen
I november og desember har særlig netthandel har tatt av. Mens den fysiske handelen mellom uke 45 og 50 økte 5 prosent fra fjoråret, er netthandelsomsetningen opp hele 49 prosent fra samme femukersperiode i fjor.
Netthandelsboomen førte til pakkerekorder hos postselskapene allerede i slutten av november, og betalingsløsningen Klarna melder om 48 prosent salgsøkning på nettbutikker.
– Det er helt åpenbart at mange nordmenn har tatt innover seg myndighetenes smittevernråd og i langt større grad enn i fjor har unnagjort deler av julehandelen på nett, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna Norge til NTB.
Rekordvekst i årets julehandel på nett
Julerushet på Vinmonopolet er i gang: – Salget i desember vil bli historisk
Harde pakker i år
Kortstatistikken til DNB hinter til færre myke pakker under treet i år. Forbruk på klær, sko og tilbehør har gått ned 10 prosent, mens artikler til hjemmet, elektronikk og kosmetikk har steget om lag 25 prosent.
– Gjennom hele krisen har det blitt kjøpt mindre klær. Det kan skyldes at det er mindre behov for nye klær når man sitter mer hjemme enn før. Nedgangen i kleskjøp har fortsatt inn mot jul, så vi venter at det blir mindre myke pakker i år, sier Oftedahl.
– Vi tror det blir mange flere harde pakker i vente i år, sier hun.
Butikkeier i Stavanger: – Det kjennes ikke som desember. Man skal svette litt før jul.
Vekst i pengebruken innenlands
På årsbasis er den totale pengebruken blant DNB-kundene ned 5 prosent. Pengebruken innenlands er imidlertid opp ett prosent fra fjoråret.
– Slik sett er det lite som vitner om en pandemi, men folk har måttet holde seg hjemme i år, og da forsvinner ikke pengebruken til utlandet. Det har bidratt til å holde pengebruken her hjemme oppe, sier Oftedahl.
Superrike handler luksus på nettet som aldri før
FHI foreslår utvidet åpningstid for matbutikker og alkoholsalg før jul
Her kan du lese mer om
Flere artikler
DNB: Rekordhøy julehandel
Virke venter rekordhøy julehandel
Virke-undersøkelse: Tre av fire butikker har dårligere varetilgang før julehandelen
Postselskapene venter tidenes pakke-jul: – I år vil vi slå alle rekorder
Næringslivet forventer rekord i julehandelen: – Vi har rett og slett mer penger å bruke