Dumper prisen på pinnekjøtt: – Vi har aldri solgt til så lav pris før

Julematen selges med tap i dagligvarekjedene før jul. 

NED 30 PROSENT: Dagligvarekjedene Extra, Kiwi og Rema har skrudd ned prisen på pinnekjøtt med 30 prosent.

Foto: Espen Braata VG
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:,

Det er særlig de siste par dagene at prisene på julemat har falt. Tross tidligere kritikk fra bondeorganisasjoner, har kjedene noen få dager før julaften valgt å selge ribbe, kalkun, pinnekjøtt og lutefisk med tap.

Ribbe selges ned mot 39,90 kroner kilo, mens kiloprisen for pinnekjøtt falt i flere dagligvarekjeder under 70 kroner straks etter Rema skrudde ned prisen med 30 prosent torsdag.

Prissjef Stian Mårdalen i Rema kan ikke huske sist pinnekjøttet ble solgt så billig.

– Dette er den laveste prisen på lang tid, sier han til E24.

– Vi har aldri solgt det billigste ferske pinnekjøttet til så lav pris før, forteller kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, til E24.

Rema har mistet markedsandeler til konkurrentene det siste året, og er nødt til å henge med prisjaget for å skape kundevekst.

– Det oppstår priskriger fordi det er veldig tøff konkurranse i lavprismarkedet, hvor flere av våre konkurrenter utfordrer posisjonen Rema har. Da er det klart en konkurransefordel å ha de laveste prisene, sier Mårdalen om konkurransesituasjonen.

Middagsvarer som kalkun og lutefisk er også satt ned i kilopris, til henholdsvis 29 og 39 kroner i dagligvarebutikkene.

Ingen elleville priser på enkeltvarer

Siden 2015 har dagligvarekjedene kjørt elleville prisstunt for å lokke kunder til julehandel før jul.

Priskrigene startet allerede i begynnelsen av desember i 2015, mens kundene har måttet vente helt til tredje advent i år.

Men da E24 var ute i butikkene for å sjekke prisene, var det ingen elleville priser lignende tidligere år på hverken pepperkakebokser eller marsipanposer.

Årets priskrig er tilsynelatende dreid mot middagsbordet, og kjedene forteller at flere varer jevnt over har falt i pris i stedet for å kjøre ekstreme priser på enkelte varer, blant annet for å unngå hamstring.

– Det er tradisjonelle middagsretter i år, og ikke bare usunne sukkervarer. Det er generelt mer middag, sier Mårdalen i Rema.

Kristiansen sier handlekurven skal være like billig i år, som i fjor.

– Vi ser ikke de store prisutslagene i år som tidligere. Kundene, som også eier Coop, irriterer seg over å komme til tomme butikkhyller. Jevnt over lave priser gjør det lettere å holde et jevnt varetrykk, sier han til E24.

– I 2015 og 2016 var det enkelte varer som praktisk talt ble gitt bort. I år er det fortsatt beinhard konkurranse, men på et litt mer normalt julenivå, sier kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen i Kiwi til E24.

Prissjef Stian Mårdalen i Rema.

Foto: Rema 1000

Billig-pinnekjøtt sto til toer i VG-test

Kvaliteten på de billigste kjøttvarene som selges under kjedenes egen merkevare kan være varierende.

Da VG testet pinnekjøtt, fant ekspertpanelet blant annet sadel- og bogdeler i posene, lite smak og fett som kunne være gult og harskt.

«Dette ligner ikke pinnekjøtt» var dommen for Coops Xtra-pinnekjøtt, mens First Price-pinnekjøttet til Kiwi minnet «mest om fårikålkjøtt». Remas Nordfjord-pinnekjøtt hadde flere biter med kun fett. Alle posene fikk terningkast to.

Hva kan kunden egentlig forvente av kvalitet dersom posene til rundt 70 kroner kiloen velges?

– Alle varene skal ha god kvalitet. Samtidig er det slik at du ikke kan forvente like mye av et billig produkt som et produkt med langt høyere pris og kvalitet. Det viktigste for Coop er å gi valgmuligheten. Du kan kjøpe billige produkter, men det skal fortsatt være en god matopplevelse, sier Kristiansen.

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Foto: Coop Norge

– Vi selger mye av varene, det forteller oss at kunden er fornøyd, så får ekspertene si hva de vil, legger han til.

Helgesen i Kiwi sier også at kvaliteten skal være god, og at varene får bedre kritikk i andre tester.

– I henhold til våre spesifikasjoner skal ikke vårt pinnekjøtt inneholde bog. Vi har fulgt opp vår leverandør og dessverre så viser det seg at det har skjedd en feil under pakking. Rutinene hos leverandør er gjennomgått, slik at dette ikke skal skje i fremtiden, sier hun om VG-testen.

Mat stiger mindre i pris enn andre varer

Da dagligvarebransjen gikk fra fire kjeder til tre etter sammenslåingen av Coop og Ica, fikk angivelig Coop sterkere forhandlingsmakt og bedre innkjøpsbetingelser på grunn av vesentlig større markedsandel.

Norgesgruppen er Norges største dagligvarekonsern, og får etter alt å dømme de beste innkjøpsbetingelsene.

Tross frykt om at færre dagligvarekjeder ville føre til svakere konkurranse i dagligvaren, har kjedene ved hver priskrig hevdet at priskonkurransen bare er blitt tøffere de siste årene.

SSB fører oversikt over utviklingen i matvarepriser gjennom konsumprisindeksen, som bekrefter at prisene i butikkhyllene holdes nede.

Les også

Bransjefolk spår priskrig på øl

Indeksen viser at matvarer og alkoholfrie drikkevarer nordmenn la i handlekurven i november var 0,8 prosent billigere enn i samme måned i fjor, justert for avgifter.

– Det forteller meg at det er beinhard konkurranse. Coop konkurrerer beinhardt på pris hele året. Det har nok bidratt til at totale priser har gått ned, sier Kristiansen.

– Det er tøff konkurranse hver eneste dag. I tillegg til å presse prisene, har vi egne prisjegere som hver dag er ute og følger med på konkurrentenes priser, noe som gjør at prisendringer kan følges opp umiddelbart, sier Helgesen i Kiwi.

November-tallene viser at prisene var 2,4 prosent dyrere enn i 2015, mens totalindeksen, som inkluderer andre priser som hotell, klær og transport, viser en prisoppgang på 6,1 prosent siden 2015. Det betyr at matvareprisene stiger atskillig saktere enn andre priser.

Les også

Nå har priskrigen startet

Les også

Priskrigen på smågodt er i gang: Nå dumper flere dagligvarekjeder prisen

Les også

Rema 1000 vil vinne priskrigen i Danmark

Her kan du lese mer om

  1. Coop Norge handel
  2. Rema 1000
  3. Dagligvarebransjen
  4. Kiwi
  5. Norgesgruppen
  6. Reitangruppen
  7. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. – Folk var gale

  2. Nå har priskrigen startet

  3. Overskudd på 5.000 tonn med svinekjøtt: - Betyr ikke at det blir billigere ribbe

  4. Annonsørinnhold

  5. Priskrig på julevarer - men advarer mot «uverdige» priser

  6. Priskrigen på smågodt er i gang: Nå dumper flere dagligvarekjeder prisen