Bobilvekten kan lage trøbbel for deg

Har du planer om å skaffe deg bobil før sommeren, bør du lese dette først.

FULL FRIHET: Med en bobil trenger du ikke planlegge hele ruten på forhånd. Men pass på at den er i god stand, og ikke veier for mye.
  • Astrid Dalen
Publisert:

En bobilferie kan høres fristende ut for mange. Det kan for eksempel være mye penger å spare på å slippe utgifter til hotell og å lage maten selv i stedet for å ta alle måltidene ute.

Ikke minst passer deg godt for deg som liker å ta ting på sparket.

Men er du førstegangs bobilkjøper, bør du ta visse forholdsregler - ellers kan bobilferien plutselig bli dyrere enn du hadde tenkt deg.

Les også:Uforsikrede biler stod for 544 ulykker i fjor

Skriv kontrakt. Skal du kjøpe bobilen brukt, er det veldig viktig at du skriver kontrakt med selger. Du finner bobilkontrakt på Forbrukerrådets nettsider.

Det er også veldig kjedelig om du skulle få problemer med bilen enten ute på landeveien i Norge eller på langtur rundt i Europa, så sørg for å få bobilen undersøkt på et verksted før du skriver under på kontrakten.

Maks 3500 kilo. En ting du bør være spesielt oppmerksom på, er vekten på bobilen. Har du kun et vanlig førerkort klasse B, har du nemlig ikke lov til å kjøre en bobil som veier mer enn totalt 3500 kilo.

Men etter at bobilen er lesset opp med inventar, bagasje for en lengre ferietur, bobiltoalett og ikke minst forventningsfulle passasjerer, kan bobilen fort veie mer enn dette.

Les også:Bilservice i Sverige kan være momsfelle

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Hva skal du ha med?

- Sjekk vekten på bobilen før du kjøper den, og tenk på hva du skal ha med. Det kan være ganske upraktisk å legge fra seg sykler og bagasje, eller i verste fall medpassasjerer, for å kunne kjøre videre, anbefaler direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Bøter og kjørestopp. Dersom man kjører rundt med en for tung bobil, og blir stoppet, risikerer man både bøter og kjørestopp. Det kan dermed få store konsekvenser for ferieturen å ikke sette seg inn i vektreglene.

Det å kjøre rundt med et kjøretøy som veier for mye, har vært en velkjent utfordring i Norge, forteller kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen:

- Dette medførte blant annet at myndighetene innførte førertkortklasse C1 for drøye ti år siden, forteller han til Dine Penger.

Har man dette førerkorttillegget kan man kjøre kjøretøy opp til 7500 kilo, og det blir lettere å holde seg på riktig side av lovverket.

Mer obs på vekten. Men Engebretsens inntrykk er at det har blitt mer oppmerksomhet rundt det med vekt og førerkortklasse de siste årene.

- Kjøperen selv har blitt mer obs, men i tillegg er også selgerne mer oppmerksomme, og spør kjøper hvilken førerkortklasse han eller hun tilhører, sier Engebretsen.

Vil du vite mer om hva slags kjøretøy du har lov til å kjøre med ditt førerkort, kan du lese mer på nettsidene til Statens Vegvesen.

Sjekk for pant. Du må undersøke om det er heftelser på bobilen. Du kan sjekke om bobilen er pantsatt på nettsidene til Brønnøysundregistrene.

- Husk også å sjekke hvem som er bobilens rette eier hos Statens vegvesen og om alle nøklene følger med. Kjøper du av en svindler, sitter du som oftest igjen uten verken bil og penger, advarer Flønes.

Les også:Rådyrt å ta førerkort

Utenlandsk bobil. Noen velger også å kjøpe en bobil i eller fra utlandet. Vær da obs på at en slik bil ikke alltid er tilpasset norske forhold og norsk klima.

Ønsker du råd før du kjøper bobil fra utlandet, eller det oppstår problemer etter kjøp, kan Forbruker Europa hjelpe deg.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bobil
  2. Førerkort
  3. Trafikk

Flere artikler

  1. 115.000 km forsvant – bilkjøper fikk igjen 71.000 kroner

  2. Forbrukerrådet: Dette klager vi mest på

  3. Dette klager vi mest på

  4. Norwegian kutter håndbagasjen med 40 prosent på enkelte flyvninger

  5. Slik går du frem hvis du rammes av streik