Problemer med BankID rammer flere banker

BankID hadde teknisk krøll halvannen times tid fredag ettermiddag, og rammet en rekke offentlige tjenester og norske banker.

INNLOGGINGSPROBLEMER: BankID leverer tjenester til en rekke banker og offentlige tjenester, deriblant DNB. NB: Illustrasjonsbilde.

Publisert:,

Klokken 13.30 er problemene løst, og BankID er i normal drift igjen.

Bare to dager etter BankID sist hadde driftsproblemer som rammet bankkunder over hele landet, slet kundene fredag ettermiddag med å logge seg inn i nettbanken.

– Vi har hatt nettverksproblemer som rammer internettforbindelsen til vår leverandør Nets, og det har gjort at ikke alle som forsøker å logge seg inn kommer igjennom, forteller kommunikasjonssjef BankID Norge, Hege Steinsland, til E24.

Les også

Mer nettbank-krøll etter BankID-feil

Banker og Altinn rammet

BankID er elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.

Fortvilte kunder ytret sin misnøye hos flere banker og offentlige tjenesters Facebook-sider, blant annet hos DNB, Nordea og Altinn.

De første meldingene om problemene tikket inn like etter klokken 12.00, og problemene varte i halvannen times tid.

Problemet oppsto når kundene forsøkte å logge inn med kodebrikke. I stedet for at kundene ble logget inn i nettbanken, kom meldingen «vennligst vent, BankID laster».

- Vi har ikke problemer, men vi får problemer fordi BankID ikke virker. BankID på mobil funker fint, men med kodebrikke fungerer det ikke. Feilen ligger hos Nets. Det ble meldt omtrent klokken 12.00, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Espen Brynsrud, til E24.

Flere BankID feil i år

Foruten fredag ettermiddag, har BankID har hatt trøbbel onsdag morgen denne uken, 5. juni, 27. mai og 19. mars i år.

– Vi beklager selvfølgelig det her. Vi får håpe dette løser seg raskt. I fjor hadde vi en oppetid på 99,98 prosent. Så vi ønsker å være nærmere 100 prosent. Dette er beklagelig, sier Steinsland i BankID.

Her kan du lese mer om