Dette tilbyr SAS om du rammes av streik

Selskapet dekker blant annet transport og overnattingskostnader, viser et infoskriv.

STREIK BEKREFTET: Hvis flyet ditt blir stående på bakken, er det flere ting du har krav på.
Publisert:

SAS-sjef Anko van der Werff bekreftet mandag til pressen at det blir streik. Det omfatter rundt 900 SAS-piloter. Dette vil ramme tusenvis av reisende.

Denne helgen sa pressesjef i SAS, Tonje Bjerve Sund, at selskapet forholder seg til gjeldende lover og regler, og vil kompensere alle reisende som rammes av streik.

E24 har fått oversendt infoskriv fra SAS som de deler ut til passasjerene som rammes av streiken.

– Ordningene er utformet spesifikt til denne streikesituasjonen, sa Sund denne helgen.

Les også

SAS-meglingen fortsetter på overtid

Det er bekreftet streik. Om flygningen din blir innstilt, har du tre muligheter:

1. Kanseller billetten din og få den refundert

Du kan be om refusjon på sas.no. Hvis du bestilte via et reisebyrå eller en turoperatør må du kontakte dem.

2. Ombooking til en flyging på et senere tidspunkt

SAS skriver at om du ønsker å endre reisen til et senere tidspunkt, kan du kontakte SAS’ kundeservice etter at streiken er over. For alle reservasjoner gjort av SAS, besøk sas.no for kontaktinformasjon.

3. Arrangere alternative reisemåter

Om du er nødt til å reise, kan du ordne med alternativ transport på egen hånd og deretter søke om refusjon. Om SAS ikke klarer å booke deg om til en ny flyging som tilsvarer din opprinnelige avgangstid, kan du bestille hos et annet flyselskap, ta tog, buss eller leie en bil.

SAS skriver at de da refunderer differansen av kostnaden til ny alternativ transport under sammenlignbare transportvilkår og din ubenyttede SAS-billett.

Les på E24+

Fare for pilotstreik: Dette krangler de om

Les også

SAS Norge om pilotenes konkurs-utspill: – Ufattelig

Les også

Pilot-sjef: Villig til å slå SAS konkurs

Øvrige utgifter

SAS skriver dessuten at de dekker ulike utgifter dersom du blir rammet av streik:

Overnatting:

Blir du forsinket over natten og trenger overnatting, må du ordne med overnatting på egenhånd, og få det refundert i ettertid mot fremleggelse av kvittering.

Selskapet erstatter kostnaden for overnatting på et standardhotell som tilsvarer 250 euro per natt, per rom, skriver selskapet.

Måltider:

Dersom du må vente på ny avgang i mer enn to timer, vil SAS kompensere for rimelige utlegg til mat og alkoholfri drikke i ventetiden. Om det ikke er mulig å få tak i matkuponger, må du legge ut for dette selv.

Maksimal erstatning for frokost/lunsj og middag er 50 euro per dag per person.

Transport mellom flyplass og hotell:

Transportkostnader mellom hotell og flyplass erstattes dersom ventetiden inkluderer overnatting og flygingen er forsinket til neste dag.

SAS erstatter utlegg for lokaltog, busser eller annen lokal offentlig transport til og fra flyplassen.

Utlegg for taxi refunderes kun dersom ovenstående transportmiddel ikke er tilgjengelig. Transport med private limousiner vil ikke erstattes.

Telefonsamtaler:

Selskapet erstatter deg for kostnaden for to telefonsamtaler eller kostnaden for å sende to e-poster slik at du kan endre dine reiseplaner.

Ta vare på kvitteringer

Dersom man bruker mer enn de gitte beløpene, gjøres en individuell vurdering, og et rimelig beløp vil dekkes, skriver SAS.

Selskapet ber samtidig de reisende om å ta vare på alle kvitteringer.

Kontakt flyselskapet - ikke forsikringsselskapet

Kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring, Line Marcelius, skriver i en E-post til E24 at mange kunder ringer angående streiken.

– Vi får mange spørsmål angående hotell og leiebil som folk har bestilt i utlandet og ikke får benyttet og folk som ikke kommer seg hjem fra ferie med SAS.

Hun forteller at de ikke dekker noen av de scenarioene og at folk må få det refundert av de aktørene de har bestilt av.

Les også

SAS-fristen nærmer seg: – Jeg har tid til å vente

Publisert:
Gå til e24.no