- Sosiale medier vil ta over mer og mer av boligsalget

Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat. Sosiale medier vil etter hvert bli den ledende markedsføring-plattformen for å selge boliger.

I STARTGROPA: Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI, tror bruken av sosiale medier i forbindelse med boligsalg bare er i startgropa, og at det etterhvert vil ta over store deler av det tradisjonelle markedet.

Nicolas Tourrenc
  • Tuva Bønke Grønning
Publisert:,

Det tror Cecilie Staude, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI.

Hun underviser i markedsføring i sosiale medier, og har også holdt flere foredrag for eiendomsmeglere om temaet sosiale medier og markedsføring av boliger.

Staude mener det er ekstra viktig for eiendomsmeglere å ta i bruk kaneler som folk bruker, og at det er ekstra viktig for å nå fremtidens boligkjøpere.

- Hvis du som eiendomsmegler ikke tar dette på alvor, og bare kommuniserer med prospekter og papir, vil du oppleve at det er veldig mange du ikke treffer, sier hun.

Les også

Mer teknologi gjør ikke eiendomsmeglerne mer effektive

Eklund har opprettet egen profil for et boligprosjekt i Drammensveien.

Skjermdump Instagram

Mer visuelt

De fleste som har en profil på for eksempel Facebook opplever innimellom at kontakter legger ut en lenke til en bolig som er til salgs.

Mange følger også en eller flere meglerfirma, eller kjenner en eiendomsmegler i nabolaget.

Stadig flere av meglerfirmaene har fått øynene opp for sosiale medier og nå aktive både på Facebook, Instagram og Twitter.

Staude mener de sosiale mediene er betydelig bedre egnet til å vise frem boliger på en mer visuell måte.

- Det engasjerer mer med video og flotte bilder enn en lenke til et prospekt. Instagram og kanskje etterhvert Snapchat, er gode kanaler for dette, sier hun.

I tillegg til å nå også en yngre generasjon boligkjøpere, er bruk av sosiale medier betydelig mer kostnadeffektivt.

- Vil ta over

Eie Eiendom legger mest ut bilder av interiør fra boligene de selger på Instagram.

Skjermdump Instagram

Staude peker på at det stadig blir vanskeligere å få folk til å bruke penger på boligannonser, og at også flere selger boligen sin selv.

Selv om lektoren ikke tror meglernes rolle vil dø ut, tror ut boligsalg i sosiale medier sakte men sikkert vil ta over store deler av det tradisjonelle markedet.

- Finn.no blir også utfordret. Jeg tror nok det vil være behov for dem også fremover, men annonseringen i sosiale medier er ofte mer personlig og mer personrettet, sier hun til E24.

- Mange meglere deler via egne kontoer og er i dialog med potensielle kunder. Jeg tror vi bare har sett startet på dette, sier Staude.

Hans Houeland, daglig leder hos Eklund i Oslo.

Roger Sandvær / Eklund

Egne profiler

Blant de som er veldig aktive i sosiale medier er luksusmeglerne fra Eklund, som nylig har etablert seg i Oslo.

Nylig laget de en helt egen Instagram-profil for et boligprosjekt i Drammensveien i Oslo.

Hans Houeland, daglig leder, forteller at de vil gjøre det samme på alle lignende prosjekter og nybygg fremover.

- Vi har erfaring med dette fra New York, og det fungerte godt også her. Vi har allerede solgt halvparten av boligene med null kroner i markedsføringsbudsjett, sier han.

Houeland mener sosiale medier er et veldig viktig verktøy for meglere, og at det her er enklere å få folk til å stoppe opp og ta til seg det som formidles.

- Vi selger ikke boliger under seks millioner kroner, og disse er ofte enkle å vise frem på sosiale medier, men jeg tror også meglere som selger andre type objekter begynner å få øynene opp for betydningen av sosiale medier, sier han.

Maren Synnevåg, marked- og kommunikasjonssjef i Eie Eiendom.

Eie Eiendom

Deler luksusboligene

Også hos Eie Eiendomsmegling er de opptatt av å ta i bruk de flatene de kan, og leker seg frem for å finne ut hvilke flater som er best egnet til hva.

Maren Synnevåg, marked- og kommunikasjonssjef i Eie, synes de har funnet en fin balanse.

- Vi ser for eksempel at på Instagram fungerer det godt med interiørbilder fra de fineste boligene. Det er ikke nødvendigvis der folk ser en bolig først, men det handler mer om å inspirere. Ofte er det de pene, nyoppussede og eksklusive objektene som deles mest, sier hun.

Grunnen er at folk gjerne vil drømme seg litt vekk og la seg inspirere, tror hun.

Meglerfirmaet er opptatt av å kommunisere med potensielle kunder og bruker stadig oftere videosnutter fra visninger og video som viser frem boligene de selger.

De oppfordrer også selger selv til å være aktive og legge ut annonsen på Facebook og eventuelt i andre sosiale medier.

- Ofte selges boliger til noen som allerede bor i nabolaget og det er jo ofte disse menneskene vi har på Facebook, så vi ser at deling der har en stor effekt, sier Synnevåg.

Henrik Faller, kommunikasjonsrådgiver hos Finn.no.

Finn.no

Finn.no: - Fortsatt behov for oss

Henrik Faller, kommunikasjonsrådgiver hos Finn.no, forteller at de ikke har noen tall på hvor mange av boligannonsetreffene som kommer via sosiale medier, men at antallet er økende.

- Vi ser at veldig mange som selger bolig legger ut annonsen på Facebook og i andre sosiale medier, og det er nok en verdifull måte å skape trafikk til annonsen på, sier han.

Når det gjelder meglere og meglerfirmaer som bruker sosiale medier til å fronte boliger, tror Faller det hovedsaklig er de dyre og spesielle boligene som egner seg til dette.

- Hvis alle de tusenvis av boligene som ligger ute på Finn.no plutselig dukket opp i Facebook-feeden hos folk tror jeg det blir for mye. Jeg tror fortsatt det vil være behov for oss i fremtiden, sier han.

E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen er eid av Schibsted. Schibsted er eier av Finn.no

Les også:

Salget av nye boliger økerSlik gikk Martine (23) frem for å kuppe bolig før visningTore Kenneth tjente fett på boligboom

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kjendismegler langer ut mot Obos: – En skam for Oslo by at Obos i det hele tatt får lov til å kjøpe tomter innenfor bygrensen

  2. Kjendismegler med tap på titalls millioner

  3. Oslo-meglere: Derfor gikk det ikke rundt for Fredrik Eklund i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. – Det må reduseres til et minimum

  6. Ny prisrekord i ettertraktet Oslo-gate