Du er slepphendt og butikken er streng!: Klagestorm om mobiltelefoner

Mobilkundene og butikkene er rykende uenige om mobiler bør tåle duskregn og fall i bakken. Sjekk hva din mobil bør tåle.

Kun innendørs? Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet. Forbrukerrådet har dokumentert at mobilkunder og mobilselgere har vidt forskjellige oppfatninger om hva en mobiltelefon bør tåle. Dette er opphavet til mange konflikter.

Foto: Frode Hansen
  • Øyvind Engan
Publisert: Publisert:

Undersøkelse. Forbrukerrådets konklusjon etter å ha undersøkt hva mobilselgere og mobilbrukere mener at en mobil bør tåle, er at uenighetene er svært stor.

Se liste over hva selgere og kjøpere er uenige om lenger ned i saken.

«Vanlig bruk». – Veldig mange av klagesakene vi får handler om mobiltelefon. Antallet klager øker for hvert år. Vi har nå dokumentert at selgere og kjøpere har svært ulike forventninger. Dette forventningsgapet må vi prøve å lukke, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Hun er klar på at en mobil bør tåle «vanlig bruk i Norge».

– Jeg synes også butikkene og verkstedene kunne vært litt smidigere i en del klagesaker. De er veldig kjappe til å skylde på fuktskade og konkludere med at det da må være kundens feil, sier Flesland.

– Mener du mobilen skal tåle å falle i bakken?

- Ja, det mener jeg. Jeg mener også at man må kunne bruke telefonen til å gi en kort beskjed selv om det regner. Men lange samtaler i øsregn forventer jeg ikke, sier Flesland.

Hun er også åpen for at mange forbrukere kunne passet bedre på telefonen sin.

Les også:Knus butikkens unnskyldninger

Skal ikke tåle vann: En mobiltelefon er en liten PC, og man kan ikke forvente at den tåler vann er meldingen administrerende direktør Jan A. Røsholm fra bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen.

Foto: Elektronikkbransjen

Telefondeksel. – Det er antakelig fornuftig å bruke telefondeksel som beskytter mot støt, og å pakke telefonen i en tett pose hvis man skal på stranden eller på skitur. Men hvis bransjen mener at dette er et krav, synes jeg de burde være flinkere til å fortelle kundene det, sier Flesland.

Administrerende direktør Jan Røsholm i bransjeforeningen Elektronikkbransjen vil ikke gi grønt lys for alle som mister telefonen i bakken og vil ha ny når den går i stykker.

– Vi snakker om veldig avansert elektronikk. Det er små datamaskiner. Man mister ikke en PC i bakken og forventer at den skal være uskadd. Man kan heller ikke forvente at mobilen tåler vann, sier Røsholm.

– Hvis telefonen tåler så lite, bør ikke selgerne varsle dette tydeligere?

– Det står vanligvis i bruksanvisningen, og det er kundens ansvar å lese den. Da får man også større utbytte av produktet, sier Røsholm.

Les også:Ny iPhone kan gi forsikringssvindel

Så uenige er vi som KJØPER mobiltelefon og de som SELGER den til oss om hva den faktisk må tåle

Snakke i telefonen i regn
Kundene: JA. 74 prosent av kundene mener telefonen bør tåle en kortere eller lengre samtale i vanlig regn.

Selgerne: NEI. I mobilbransjen mener 80 prosent at mobilen ikke skal i regn i det hele tatt.

Praksis: NEPPE Fuktskader er opphav til veldig mange klagesaker. Hvis mobilverkstedet kan vise at skaden skyldes vann som har kommet inn i mobilen utenfra, er det ofte selgeren som vinner saken i Forbrukertvistutvalget.

Ha telefonen i en svett lomme
Kundene: JA 79 prosent av kundene mener det må være greit å oppbe- vare telefonen i en lomme som er fuktig «som følge av svette eller lett regn».

Selgerne: NEI Bare 25 prosent i mobilbransjen er enig.

Praksis: JA (I HVERT FALL LITT) Mobilverkstedet kan ikke alltid gjemme seg bak trylleordet «fuktskade». I en fersk sak fra Forbrukertvistutvalget får kunden medhold fordi verkstedet ikke beviser at telefonen ble utsatt for «mer fukt enn det den burde ha tålt».

Miste telefonen fra ørehøyde på gressplen
Kundene: JA 96 prosent av forbrukerne forventer at telefonen tåler dette.

Selgerne: TJA 53 prosent i mobilbransjen er enige med kundene om at mobilen bør tåle såpass.

Praksis: TJA Vedtakene i Forbrukertvistutvalget støtter vanligvis kunden hvis telefonen er ny og tilsynelatende uskadet. De støtter vanligvis selgeren hvis telefonen er eldre og/eller den har synlige skader.

Miste telefonen fra hoftehøyde på hardt underlag
Kundene: TJA Mellom 53 og 57 prosent av forbrukerne mener telefonen skal tåle å falle på betong, flislagt gulv eller asfalt.

Selgerne: NEI Bare 13 prosent av de spurte i mobilbransjen er enige i at mobilen skal tåle et slikt fall.

Praksis: TJA Hvis telefonen har synlige skader, har du neppe noen god sak. Skaden kan også være på innsiden av telefonen. I en sak tapte kunden fordi limet ved hovedkortet inni telefo- nen var sprukket. Det tydet på et hardt støt.

Kilder: - To spørreundersøkelser fra Forbrukerrådet - Vedtak i Forbrukertvistutvalget

Les også:Her klages det minst

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. – Verkstedene svindler deg, sier tekniker: Fukt brukes som unnskyldning for å ikke reparere mobiler

  2. Verkstedsansatte: – Vi vil ikke kalles for svindlere!

  3. Boligklagene doblet, slik unngår du dem

  4. Forbrukerkjøpsloven: Så lenge kan du klage

  5. BN Bank og Danske Bank går fri, Navigea felt