I tre år sto boligprosjektet usolgt – så tegnet arkitekten dem moderne: Nordmenn kaster seg over funkishus

I tre år sto prosjektet Tostemmen på Karmøy usolgt. Da arkitekten gjorde fasaden mer funkisinspirert gikk salget som varmt hvetebrød. Nå har entreprenøren bestemt seg, det blir moderne fremover.

USOLGT: Da disse boligene ikke ble spesielt populære, gjorde Garvik gruppen grep.

Foto: Garvik gruppen
Publisert:

For tre-fire år siden startet Garvik gruppen planleggingen av Tostemmen-prosjektet på Åkrehamn i Rogaland i samarbeid med Mestergruppen Eiendom.

Salget av de klassisk bygde boligene ble raskt satt i gang, uten at interessen fra boligkjøpere var spesielt stor.

– Vi hadde også andre prosjekter fra før hvor vi slet med å selge alle de klassiske boligene, forklarer daglig leder Gabriel Garvik i Garvik gruppen til E24.

Han forteller at han har hatt kunder som har ønsket å kjøpe de klassiske boligene, men at de har ønsket seg en mer moderne bolig.

– En kunde valgte en annen leverandør, og fikk med det en mindre bolig, til en høyere pris og noe lavere kvalitet, sier Garvik.

De manglende salgene og at kunder ønsket seg et mer moderne uttrykk førte til at Garvik gruppen måtte tenke nytt.

– Det ble litt av vurderingene som gjorde at jeg skjønte at vi ikke kunne holde på med dette lenger, sier Garvik.

Les også

Boligprodusenter: – Bransjen er sterkt utsatt for konsolidering

Gjorde husene funky

Løsningen ble å hente inn arkitekten. Fasaden på alle husene ble bygget om, før de igjen gikk ut i markedet.

Mottagelsen var formidabel. I løpet av et par måneder ble hele prosjektet solgt.

To av boligene var solgt med den klassiske stilen, men kundene var storfornøyde da de fikk moderne leiligheter til samme pris, kan Garvik fortelle.

– Det er samme beliggenhet, samme bygget og samme pris, det eneste vi endret på var fasaden. Vi solgte prosjektet ut på tre-fire måneder og er veldig fornøyd med valget vi gjorde, sier han.

Endringen fra den tradisjonelle stilen til den moderne er bare synlig utvendig i Tostemmen-prosjektet, likevel strømmet kundene til.

Foto: Garvik Gruppen

Han forklarer at også andre prosjekter de har gjort har gått som varmt hvetebrød når de har blitt tegnet med et moderne uttrykk.

– Jeg tenker jo klassiske hus må slite også på bruktmarkedet. Det er helt vilt for en stor forskjell det er, ler Garvik.

Monica Blom Thorsen, Markedssjef i Mesterhus

Foto: Mesterhus

Trend over hele Norge

Markedssjef Monica Blom Thorsen i Mesterhus kan fortelle at utviklingen er noe de ser har bredt om seg over landet.

– Tidligere har vi sett at typisk norske tradisjonshus har vært mestselgende, også har vi sett at det i noen områder har vært slik at man har beveget seg mer i en retning av funkisboliger. Nå virker det å være en mer aksept over hele landet, sier Thorsen.

Hun forteller at Mesterhus for omkring tre år siden valgte å gjøre et løft i akkurat denne kategorien boliger, noe som har gitt resultater.

– Ser vi tilbake til topp ti listen vår for fem år siden var situasjonen helt annerledes enn den er i dag. Den gang var det modellen vår Nanne som hadde ligget ubestridt på toppen i rundt ti år, nå er ikke den engang blant topp ti, forteller hun.

Den tidligere toppmodellen Nanne må nå se seg slått av funkishusene.

Illustrasjon: Mesterhus

– Tror kundene tør mer

Thorsen forklarer at de tidligere kunne se at det var interesse for denne type boliger, men at kundene var lunkne.

– For fem år siden var det ofte slik at når vi på messer og i ulike sammenhenger viste hus i denne stilen. Kjøperne var veldig interesserte og nysgjerrige, men endte opp med å kjøpe den tradisjonelle varianten likevel. Jeg tror den nye utviklingen har med å gjøre at man har blitt påvirket av andre til å tørre å gjøre det litt mer utradisjonelt, sier hun.

Populariteten blant kundene har nå gått så langt at selskapet ikke ser seg tilbake.

– Byggmesterne våre forteller oss at det er dette kundene ønsker, og at vi må fortsette i den retningen. Det er en veldig spennende utvikling, avslutter hun.

Her kan du lese mer om