– Eventyrlig vekst i nordmenns feriebudsjett

Tall fra både SSB og Virke viser at stadig flere nordmenn bruker mye penger på reise, og vi vil ha mer spennende og luksuriøse opplevelser.

KVALITETSTID: Elin Våge Lafton (40) ønsker at barna Leonora (12) og Ludvig (10) skulle få lov til å oppleve en mer spennende og eksotisk ferie, uten å sprenge budsjettet. Valget falt på Maldivene.

Foto: Privat
Publisert:,

Fellesferien er rett rundt hjørnet og valfarten til feriedestinasjonene begynner for fullt.

I den anledning har E24 kontaktet flere aktører i reisebransjen for å ta tempen på markedet for feriereiser - spesielt av den mer luksuriøse sorten. Det ser nemlig ut til at færre nordmenn ser ut til å nøye seg med en nøktern ferie på hytta.

– Ønsket om luksus på utenlandsferien er en trend vi har sett de siste årene og som fortsatt gjør seg klart gjeldende for oss nordmenn på utenlandsferie, sier Virke-direktør for Reise Utland, Sverre McSeveny-Åril, til E24.

Markant økning

Ifølge Statistisk sentralbyrås ferske Reiseundersøkelse legger nordmenn igjen omtrent dobbelt så mye penger på ferie i utlandet sammenliknet med her hjemme (se graf under). Samtidig ser man en markant økning i det totale forbruket (se grafen under).

Virkes siste undersøkelse om nordmenns ferievaner fra juni viser imidlertid at feriebudsjettet justeres ned noe sammenliknet med inngangen til året.

– Samtidig ser vi at kategoriene for de som skal bruke mest, faktisk øker fra i fjor. Det norske feriebudsjettet har hatt en nærmest eventyrlig vekst med en fordobling av forbruket på utenlandsferie de siste ti årene.

Foto: SSBs Reiseundersøkelse/E24

Virkes undersøkelser viser at det er i alderssegmentet der man også gjerne finner familier med tenåringsbarn, at man finner dem som bruker aller mest penger på ferien.

– Vi har i tillegg sett en tendens til økende etterspørsel etter spesialprodukter i luksusmarkedet. Selv om det er andre volumer vi her snakker om, syntes tendensen til ønske om litt ekstra luksus på reisen å være mer gjennomgående.

Vil ha eget basseng

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving, Tonje Løkaas Fossum bekrefter utviklingen.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving, Tonje Løkaas Fossum.

Foto: Ving

– Hoteller med 4+ stjerner har hatt en økning på 10 prosent, mens 5-stjerner har økt med 1,4 prosent de siste fem årene, sier Fossum.

I sommer har andelen som kjøper rom med direkte tilgang til basseng, også kaldt swim out, økt med 49 prosent, ifølge Fossum.

Ving ser en kraftig økning til reisemål hvor flyprisen fra Norge har gått ned de siste årene.

– For eksempel har vi i sommer en vekst til Mauritius og Maldivene på 16 prosent. Forrige vinter hadde vi en vekst på 26 prosent til disse to reisemålene.

Ifølge Fossum er det mange familier som betaler over 100.000 kroner for ferien.

Egen hotellkategori

I Apollo opplever de at nordmenn ikke holder igjen når det gjelder ferie, og sommerferie spesielt.

– Når vi utvikler programmet vårt, gjør vi det alltid basert på kundenes etterspørsler, så det er langt i fra tilfeldig at vi nå satser på en egen hotellkategori for eksklusive hoteller. Vi vil gjerne bo bedre enn hjemme, og det er helt tydelig at segmentet som etterlyser luksus, vokser, sier kommunikasjonsrådgiver i Apollo, Beatriz Rivera til E24.

På grunn av ferieavvikling har ikke Apollo lykkes med å hente ut relevante tall.

Interessen øker i alle målgrupper, ifølge Rivera.

– Selv de unge reisende har blitt mer kvalitetsbevisste og ønsker seg bedre komfort og høyere standard på ferieturene. Det er heller ingen tvil om at barnefamiliene nå i større grad enn tidligere unner seg det lille ekstra. Konsepthoteller tilrettelagt for de som reiser med barn øker betraktelig, og majoriteten av dem velger 4- og 5-stjerners hotell fremfor noe annet.

Startour har ikke hatt anledning til å uttale seg til E24.

Les også

Dette er de nye reisetrendene

Vil vise barna verden

Elin Våge Lafton (40) nyter i disse dager en drømmetur sammen med barna Leonora (12) og Ludvig (10). Familien har brukt mye tid sammen på å planlegge og sette sammen reisen selv, og har spart lenge for å kunne oppleve Maldivene.

For en to ukers tur, som de satt sammen selv, måtte Elin ut med 48.000 kroner. I tillegg kommer 10.000 kroner til blant annet drikke og ekskursjoner.

– Jeg har tidligere vært på Sri Lanka og ønsket å la barna mine også få oppleve noe mer eksotisk. Maldivene er et sted alle drømmer om, så da vi plutselig fant denne reisen innenfor vårt budsjett, var valget enkelt, sier Lafton

Selv om målet ikke var en luksusferie med høy standard, ble familien uventet flyttet til et søsterhotell av langt høyere standard. Årsaken var at øko-hotellet de egentlig skulle bo på, plutselig ble stengt i juli. Dermed tilbringer de nå feriedagene sammen i en bungalow på stranden.

– Men vi er egentlig ikke så opptatt av luksus. Siden vi bare tilbringer 50 prosent av tiden sammen til vanlig, er kvalitetstid ekstra viktig for oss. Vi søker derfor ting som gir oss gode minner, og det kan like gjerne være den tre ukers bilferien vi hadde i Norge i fjor sommer som gir oss disse minnene. Men vi prøver å skape litt variasjon og jeg ønsker å vise ungene mine verden, sier Lafton.

UTSIKT: Slik ser det ut fra restauranten på Maldivene.

Foto: Privat

– Ferie blir stadig viktigere

Også operatører som spesialiserer seg på luksusreiser, ser ut til å kunne gni seg i hendene om dagen.

– Vi ligger an til å sette rekord for tredje kvartal, og jeg tror grunnen er at folk i større grad vektlegger kvalitetstid med ekstra kos i akkurat de ferieukene. Det virker også som ferie blir stadig viktigere, sier Gro Anet H. Brastad.

Hun er daglig leder i Paradisreiser, som siden 2002 har solgt luksusreiser til flere kontinenter og i fjor omsatte for 34 millioner kroner.

– Vi har tur til Maldivene for fire personer for 60.000 kroner, men også opp til en million. I sommer virker det som om det er nettopp Maldivene som er spesielt populært, med Seychellene som en god nummer to.

I Noble Tours, som har solgt skreddersydde luksusreiser i over 25 år, er cruise-turer en klassiker.

– Det blir mer populært med cruise som drar til litt mer spennende destinasjoner enn de typiske. En uke kan koste alt fra 50.000 til 200.000 kroner for to personer, sier daglig leder Stig Hegranes Aguirre, som opplever at det er spesielt i løpet av de siste 10-15 årene at markedet for luksusreiser eksploderte.

Betaler 100.000 for cruise i Antarktis

En annen aktør som tilbyr luksuriøse reiser, men av et litt annet kaliber enn tradisjonell luksus, er Hurtigruten. De siste to årene har de opplevd en kraftig vekst i antall gjester som er ute etter de helt unike opplevelsene – og de koster.

En halvannen ukes tur i den beste suiten i Antarktis koster rundt 100.000 kroner per person, samtidig som de har reiser ned til 10.000 kroner for samme lengde langs norskekysten.

– Vi ser et kraftig oppsving, men for oss handler luksus om de helt unike opplevelsene, og ikke champagne og butler-service. Det de ønsker hos oss, er å spise god mat i en fleece-jakke og turbukse, eller å se isbjørn fra scooteren, sier konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Den økte etterspørselen gjør at Hurtigruten har styrket kapasiteten kraftig på Norskekysten og i Arktis. Til vinteren tredobler de kapasiteten i Antarktis.

Les også

Reiselivs-Norge ruster seg for en ny rekordsommer

Les også

Dette er de nye reisetrendene

Les også

Tidenes beste år for Hurtigruten

Her kan du lese mer om