Taxiforeningen i møte med Samferdselsdepartementet om Uber: – Vi er enige

Sjåfører for både Haxi og Uber har blitt frikjent for lovbrudd av domstolen. Samferdselsdepartementet er ennå ikke sikker på hva de skal gjøre, men Norges Taxiforbund sier at de er enige om å se på loven sammen.

I HOVEDSTADEN: Det er nå over ett år siden Uber dukket opp i Oslo, som første norske by.

Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Tirsdag var Norges Taxiforbund i nok et møte med Samferdselsdepartementet, der agendaen var å snakke om de nye aktørene på markedet, blant annet Uber.

– Det gikk veldig bra. Vi møtte en statssekretær som virkelig var interessert i å høre på oss og ta oss på alvor. Vi er enige om at vi må se på yrkestransportloven i fellesskap, og se hvilke endringer som burde gjøres, sier forbundsleder Øystein Trevland til E24.

Like vilkår

Han forteller at det er planlagt flere møter med statssekretæren når forbundet kan komme med flere innspill.

– Jeg har ikke så mange tanker om hvordan regelverket burde bli, men vi har tanker om at alle burde leve under samme regelverk og konkurrere på like vilkår, sier Trevland.

Les også

Den nye Uber Norge-sjefen: Vi opererer i en gråsone

– Ingen kan komme inn fra sidelinjen, uten å forholde seg til regelverket. Det tror jeg statssekretæren er enig i, legger han til.

Statssekretær Amund Drønen Ringdal (H)

Cornelius Poppe NTB scanpix

Arbeidet med reglene for taxinæringen har pågått i over ett og et halvt år allerede, og blant dem som skal komme med tilbakemelding til Samferdselsdepartementet er Justervesenet.

De undersøker om en app på en smarttelefon kan brukes som et taksameter. I dag bruker Uber-sjåførene en egen app på smarttelefonen for å avgjøre prisen passasjerene må betale.

Justervesenet har ikke ennå kommet til en konklusjon.

Om du har tips eller innspill til denne saken, ta kontakt her.

Positivt med deling

– Det er ingen tvil om at delingsøkonomien, der folk kan møte hverandre og utføre tjenester for hverandre via nye elektroniske plattformer, har mange positive sider. Nye tilbud vokser frem, og ressurser kan utnyttes bedre. Men innenfor drosjemarkedet får vi illustrert at det også kan oppstå utfordringer, sier statssekretær Amund Drønen Ringdal (H) i Samferdselsdepartementet.

Les også

– Google i ferd med å gå til drosjekrig mot Uber

De jobber for tiden med flere ulike deler av drosjereguleringen, men de har ikke kommet med en konklusjon på hva de skal gjøre.

Ringedal forklarer at de må sikre at de som kjører bil mot vederlag betaler skatt og avgift, og at sikkerheten til passasjer og sjåfør ivaretas.

– Det er også et ønske å legge til rette for et godt drosjetilbud i hele landet. Derfor operer vi med både løyver og kjøresedler for dem som driver drosjevirksomhet. Enkelte av de nye tjenestene opererer på utsiden av disse reguleringene, sier statssekretæren.

Flere møter

Allerede høsten 2014, da Uber først etablerte seg i Oslo, var Norges Taxiforbund i møter med Samferdselsdepartementet om de nye skysstjenestene.

Samferdselsdepartementets daværende statssekretær Bård Hoksrud sa da at de nye aktørene ikke tilfredsstilte norske lover og forskrifter, og at de jobbet med å fornye regelverket.

Siden den tid har sjåfører fra både Haxi og Uber blitt anmeldt for pirattaxivirksomhet, og sakene har gått for henholdsvis Oslo og Stavanger tingrett.

Les også

Slik blir Ubers nye hovedkvarter

I begge sakene ble sjåførene frifunnet.

Sjåførene var tiltalt for brudd på Yrkestransportloven paragraf 41. De skulle ha drevet persontransport med motorvogn mot vederlag på samme måte som en drosje, ved at tilbud om transport ble rettet til allmennheten på offentlig plass.

Les også

Delingsøkonomien handler om mer enn noen Mercedes S-er i Oslo vest

Les også

Taxiforbundet svarer Ulltveit-Moe: Alle siviliserte samfunn har reguleringer for taxi

Les også

– 90-tallets store hit var jo Timeshare

Her kan du lese mer om