Måtte betale 620 kroner for å betale flyreisen

Erik Kvasnes (32) ønsket å betale familiens flytur til Chile med kredittkort. Det kostet ham et gebyr tilsvarende en mindre flyreise.

PRISEN FOR Å BETALE: Her er kvitteringen som viser kredittkort-gebyret Erik Kvasnes (innfelt) ble belastet for å betale flyreisen til Chile. På bildet vises hovedstaden Santiago med Andes-fjellene i bakgrunnen.

Foto: Colourbox.com / Privat / Skjermdump
Publisert:

Nå kan ny EU-regler tvinge flere reiseselskap til kvitte seg med rådyre kortgebyr.

- Jeg synes det er altfor dyrt. Jeg skjønner ikke at det skal koste dem så mye å belaste kredittkortet mitt, sier Erik Kvasnes til Dine Penger.

For en måned siden sikret han flybilletter til Chile i Sør-Amerika for hele familien.

Den billigste flyreisen gikk med KLM, og ble tilbudt av nettstedet Tripmonster.no.

For flybilletter til ham selv, kona og deres to barn kom prislappen på 35.288 kroner tur-retur.

Så skulle reisen betales.

Les også:Derfor bør du bruke kredittkort

620 kroner ekstra. - Jeg fikk valget mellom BankAxess, Visa eller Mastercard. Jeg betaler alltid med kredittkort for å få bedre rettigheter ved konkurser eller avbestilling, forteller Erik.

Det ga imidlertid et ekstra gebyr på 620 kroner.

Noe han fant ut først da han kom til sluttsiden for betaling.

- Når jeg først hadde vært igjennom hele bestillingsprosessen, ville jeg ha billettene. Men det er klart det er kjedelig å måtte betale så mye ekstra, sier han.

Les også:Øyvind ble krevd 125 kroner i kortgebyr

- Ikke urimelig. Linda Bjernstål, sjef for svenske Flygstolen, som eier Tripmonster, forteller at de undersøkte hvordan konkurrentene gjorde det, og la seg på deres nivå før de gikk inn i det norske markedet.

- Det er først en fast avgift, samt en prosentuell avgift som legges på beløpet. Om beløpet er stort, noe det er i akkurat denne bookingen, blir også kredittkortkostnaden høy, sier hun.

- Vi har selv forsøkt å gå igjennom bestillingsprosessen på nettsidene deres, men finner heller ingen informasjon om kortgebyr underveis. Hvorfor ikke?

- Det er ikke ulovlig å ta kortavgift i Norge, og alle tar kortavgifter på alle nettsider. I dette tilfellet synes jeg ikke det er urimelig med en avgift på 1,7 prosent. Det er det som er kostnaden ved å betale med kredittkort. Bankene tjener ekstremt mye på dette og bare vårt selskap betaler 13 millioner i kortavgifter i år.

Bjernstål understreker at de selvfølgelig skal opplyse om kortavgiftene på sine nettsider, og at de derfor skal oppdatere og gjøre dette mer synlig fra nå.

- SVÆRT HØYE: Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet mener flere av reiseselskapenes kortgebyrer kan stide med den nye EU-loven, som krever at gebyrene ikke er høyere enn transaksjonskostnadene.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Flere brøt loven. - Vi ser at noen reiseselskap tar svært høye betalingsgebyrer, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Dine Penger.

- Det er grunn til å stille spørsmål ved om en del av disse er høyere enn de reelle transaksjonskostnadene.

Gjedrem presiserer at ombudet ikke har undersøkt praksisen til Tripmonster, og at han snakker på generelt grunnlag.

Forbrukerombudet har lenge vært kritiske til reisebransjens betalingsgebyrer.

I september i fjor fastslo de at flere charterselskap har brutt loven, etter en kontroll som avdekket at det lokkes med totalpriser det er umulig å reise til – fordi du ikke kommer unna ekstra gebyr for å betale.

Les også:Krever betalt for å la deg betale sydenturen

Setter gebyr-tak. Men loven har ikke gitt ombudet myndighet til å reagere mot skyhøye kortgebyrer hos reiseselskap som gir minst ett fullgodt gratis betalingsvalg ved siden av – for eksempel kontooverføring via BankAxcess.

Ikke før nå.

Sist fredag trådte nemlig EUs forbrukerrettighetsdirektiv i kraft i Norge.

Nå kan flere reiseselskap måte belage seg på gebyr-skrell:

- Den nye loven gir et klart forbud mot å blåse opp betalingsgebyrene. De må gjenspeile hva transaksjonen faktisk koster reiseselskapene å utføre, sier Gjedrem.

Må dokumentere. Han minner om at kredittkort likevel er spesielt kostbart for brukersteder å håndtere, og at det derfor ikke i seg selv ligger noe kritikkverdig i at det koster ekstra.

- Men når vi ser uvanlige høye gebyrer som det er vanskelig å se en begrunnelse for, er dette noe vi nå kan gå nærmere etter i sømmene. I så fall blir selskapene nødt til å dokumentere at gebyrene matcher deres transaksjonskostnader, sier Gjedrem.

Bjernstål i Flystolen tror det finnes flere selskaper som utnytter dette, men mener det er ekstreme kostnader som legges på selskapene fra bankene.

- Det hadde vært bra med retningslinjer å forholde seg til så reglene ikke utnyttes, sier hun til Dine Penger.

- Utviklingen går mot mer strippede tjenester og forbrukerne driver denne utviklingen. Derfor finnes tjenester som eksempel finn.no og Momondo - gode tjenester, men helt prisdrevne, og derfor selger alle selskap strippede produkter der du må betale for det meste, sier hun.

Her kan du lese mer om