Storebrand kapret stor avtale med Unio

Avtalen er ifølge bank- og forsikringskonsernet Norges største foreningsavtale for banktjenester målt i antall medlemmer. Det gir tilgang på nesten en kvart million potensielle kunder.

FORNØYDE: Ingjerd Hovdenakk, generalsekretær i Unio, og Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand, signerer bankavtalen som omfatter 230.000 Unio-medlemmer.

Storebrand
Publisert:,

Avtalen trer i kraft 1. mars i år og vil gjelde for medlemmer og ansatte i 11 av Unios 12 forbund. Det utgjør til sammen over 230.000 medlemmer og potensielle kunder for Storebrand.

Til tross for at avtalen må sies å være stor, kunne den vært større. Norges sykepleierforbund, Unios nest størst forbund, med omkring 100.000 medlemmer, valgte å stå utenfor bankavtalen.

– For litt over ett år siden vant vi den store forsikringsavtalen med Akademikerne, som har sørget for kraftig vekst i våre premieinntekter innenfor forsikring. Nå vinner vi altså Norges største foreningsavtale for banktjenester – det er veldig gledelig, sier en fornøyd konsernsjef i Storebrand, Odd Arild Grefstad.

Viktige foreningskunder

– Unios medlemmer er en svært viktig kundegruppe for oss. Med Unio-avtalen vil vi styrke vår tilstedeværelse i offentlig sektor, sier Grefstad og forteller at foreningsmarkedet har blitt stadig viktigere for Storebrand.

Danske Bank kapret i fjor en stor bankavtale med interesseorganisasjonen Akademikerne med omkring 187.000 medlemmer fra DNB. Kampen om foreninger og medlemsorganisasjoner blant bankene er stor – og utvilsomt viktige. Da E24 snakket med Danske Bank sin konsernsjef Trond F. Mellingsæter i april fjor, var han klar på viktigheten av slike avtaler:

«Avtalen har gitt oss en veldig god kundetilgang, det levner det ingen tvil om. Det har vært en fantastisk start, og avtalen er viktig for oss. Nå er avtalen med Akademikerne en viktig kilde til vekst.»

Samtidig med at Danske Bank vant bankavtalen med Akademikerne i fjor, inngikk Storebrand en forsikringsavtale med denne samme foreningen. Det ga Storebrand en kraftig vekst i premieinntektene for forsikring, ifølge selskapet.

Les også

Undersøkelse: Disse stoler vi minst på når vi handler bolig

Vil ta markedsandeler

I Norge er DNB-konsernet dominerende både på utlån og innskudd, med henholdsvis 29,5 og 44,7 prosent markedsandel, ifølge 2014-tall fra Finans Norge. Storebrand er ikke inne blant topp ti på hverken utlån eller innskudd, men ønsker å ta markedsandeler i dette markedet fremover.

– Storebrand vil ta markedsandeler i bankmarkedet, og denne avtalen (med Unio, journ.anm.) er strategisk viktig for oss for å få til dette, sier Grefstad.

Les også

Undersøkelse: Disse stoler vi minst på når vi handler bolig

Les også

Slik kan du forberede deg på «vinteren som kommer» til norsk økonomi

Les også

Troen på norsk økonomi svinner

Her kan du lese mer om