Forbrukerombudet til norske inkassoselskaper: Dropp «felle»-krav

Etter å ha gitt helsekost-tilbydere millionbøter for å lokke nordmenn inn i «abonnementsfeller», advarer Forbrukerombudet nå landets inkassoselskaper.

ADVARER INKASSOSELSKAPENE: Forbrukerombud Gry Nergård.

ADVARER INKASSOSELSKAPENE: Forbrukerombud Gry Nergård.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Ombudet har bedt over hundre norske inkassoselskap om å styre unna innkreving for helsekost-tilbyderne som lokker forbrukere inn i såkalte abonnementsfeller.

Det fremgår i et felles brev til selskapene som E24 har fått tilsendt.

«Fellen» består i at du forespeiles en gratisprøve på et produkt, og havner i et kostbart abonnement på produktet om du takker ja.

Ombudet har de siste årene slått hardt ned på praksisen, etter å ha mottatt flere tusen klager fra norske forbrukere. De har fastslått at et titalls aktører har brutt loven, og ilagt millionbøter.

Nå legger de press på inkassobransjen, som de mener er en del av problemet.

Les også

Finanstilsynet vedtar inkasso-stans for nytt pornokrav-selskap

– De har et selvstendig ansvar

«Hvis inkassoselskap driver inn slike krav hvor gyldig avtale ikke foreligger eller der det er tvil om hvorvidt kravet er rettmessig, vil dette kunne være i strid med inkassoloven», skriver ombudet i brevet.

Annonsørinnhold

Forbrukerombud Gry Nergård sier tilbakemeldinger fra forbrukere tyder på at inkassoselskap kan ha brutt loven.

– De har et selvstendig ansvar for å sjekke at disse kravene er gyldige. I Uno Life-saken måtte vi gi flere inkassoselskap beskjed om at vi mente innkreving ville være ulovlig, sier Nergård til E24.

– Vurderer dere å koble inn Finanstilsynet?

– Vi er allerede i god dialog med Finanstilsynet om dette.

Inkasso-topp undrende

Virke Inkasso representerer 95 prosent av alle private inkassoselskap i Norge.

Leder Nina Skalleberg er ikke utelukkende glad for brevet.

UNDRENDE: Leder Nina Skalleberg i Virke Inkasso.

Foto: Virke Inkasso

– Vi stiller oss positivt til at Forbrukerombudet setter søkelys på en dårlig salgspraksis, men vi stiller oss undrende til at Forbrukerombudet retter brev mot inkassobransjen med varsel om forbudsvedtak og tvangsmulkt på handelsområdet.

– Det er etter vår mening selger av varer og tjenester, og ikke inkassobransjen, som Forbrukerombudet bør regulere ytterligere, sier hun til E24.

– Jeg håper Finanstilsynet vil gi sin oppfatning av brevets innhold og hvilke sanksjoner som bør ilegges et inkassobyrå for brudd på god inkassoskikk.

– Har noen inkassoselskap forfulgt slike krav for aggressivt, i lys av alle forbrukerklagene ombudet viser til?

– Vi merker oss at det har vært saker i media, men de sakene gjelder ikke våre medlemmer, svarer Skalleberg.

Hun fremholder at inkassobyråene de representerer «kjenner lovverket i detalj» og tar de tar «fullstendig avstand fra oppdrag hvor slike lovbrudd avdekkes».

Finanstilsynet har stanset klagestorm-selskap

Inkassoloven pålegger ekstra grundig sjekk av betalingskrav som hyppig omtvistes, siden dette er en indikasjon om at sakene kan mangle avtalerettslig grunnlag.

Finanstilsynet har tidligere beordret inkasso-stans for selskap som spesialiserer seg i såkalte «pornokrav», og da var «ekstraordinært mange innsigelser» fra skyldnere et hovedargument.

Nergård peker på at abonnementsfelle-aktørene har gitt klagestorm, og at krav på vegne av slike aktører derfor betyr at inkassoselskapene må være svært skeptiske.

Tusener mener seg rammet

Det har stormet rundt abonnementsfellene de siste årene.

I september 2014 ble helsekost-selskapet Uno Life ilagt en rekordstor bot på 1,2 millioner for «grove» lovbrudd etter at forbrukermyndighetene mottok over 2000 klager fra nordmenn. Mange neket for å ha inngått avtalene, og meldte om store problemer med å komme seg ut av dem.

E24 har tidligere gjengitt en samtalelogg som viser en Uno Life-telefonselgers fremgangsmåte.

Det omstridte selskapet ble begjært konkurs i fjor, men klagestrømmen mot andre selskap fortsetter.

I fjor ble VitaePro anklaget for å bruke abonnementsfeller, og senest i mai mente ombudet å ha avdekket lovbrudd hos syv helsekosttilbydere. De ble varslet 1,4 millioner i bøter.

Les også

Virke tordner mot Forbrukerrådet: – De svartmaler hele inkassobransjen

Les også

Vedtar inkasso-stans for nytt pornokrav-selskap

Les også

Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

Annonsørinnhold