EU utsetter nye utslippstester: – Helt ellevilt, sier Bellona-topp

Nå raser miljøstiftelsen mot EU-kommisjonen.

KRITIKK: Bellona mener EU-kommisjonen gir etter for bilindustrien.
  • Victoria Armstrong
Publisert: Publisert:

Torsdag meldte EU-kommisjonen at de nye utslippstestene, som skal være grundigere og mer nøyaktige, ikke vil bli tatt i bruk før tidligst 2017.

Det er ikke godt nok, mener sjef for Bellona i Europa, Jonas Helseth.

– At man ikke stiller krav til dette er helt ellevilt, sier Helseth til E24, og legger til at de nye biltestene vil bli utsatt til 2019 for alle biler som selges på markedet i dag.

Opprinnelig skulle disse settes i gang høsten 2018, ifølge en pressemelding fra EU-kommisjonen, som ble utstedt i september i år.

Utsettelsen vil bety flere år med høyere utslipp enn det som er lov, sier Helseth.

Les også

Her er Müllers fem steg for å redde Volkswagen

– Foreningen for bilindustri i Europa har bedt om å utsette dette det siste halve året. Det er en direkte innrømmelse fra industrien om at de modellene som er på markedet i dag ikke er i stand til å møte kravene i testene. I gjennomsnitt har bilene på dagens marked over fire ganger så høyt utslipp enn det juridiske kravet.

Klart flertall for utsettelse

For helt nye bilmodeller vil testingen derimot skje noe fortere. Fra og med september 2017 må alt nytt kjøretøy gjennomgå tester som skal være mer realistiske enn dagens laboratorietester.

Les også

Tysk minister til VW-samtaler i USA

På EU-kommisjonens hjemmesider meldes det om at det var et klart flertall som stemte for utsettelsen av testene. Helseth tror resultatet skyldes flere ting, blant annet press fra de store produsentlandene.

– Innenfor EU finnes det flere store, bilproduserende land, deriblant Tyskland, Italia og Storbritannia. Samtidig har mange andre EU-land, som ikke har stor bilindustri, mange ansatte i disse industriene. Land som for eksempel Belgia har antagelig blitt satt under press fra bilindustrien som har delproduksjon i Belgia for å stemme for utsettelse.

Handler om helse

Helseth mener politikerne må bli tøffere med bilindustrien for å få ned utslippene.

– I Europa gir politikerne etter for bilindustrien. De har ikke tro på at egen bilindustri klarer å gjøre noe med utslippene som er enormt helseskadelig. Dette handler om helse, og at det dør mange mennesker i Europa på grunn av luftforurensing, som i stor grad kommer fra trafikk.

Les også

Salgsbrems for Volkswagen

Han legger til:

– Hvis man ikke klarer å få ned utslippene, har man ikke livets rett på bilmarkedet.

Utløst av Volkswagen

Det har vært mye snakk om bilutslipp den siste tiden, etter at Volkswagen kom med skandaleavsløringen om at de har jukset på utslippstestene til flere millioner biler verden rundt.

Skandalen har ført til at flere av Volkswagen-toppene har sagt opp stillingene sine, samt at selskapet har blitt truet med bøter og søksmål, og ikke minst at de har en enorm jobb i vente når de må tilbakekalle samtlige biler for å fjerne jukseprogramvaren.

Les også

Ny Volkswagen-etterforskning: Leter etter sjefer som visste, men ikke gjorde noe

Den nye Volkswagen-sjefen, Matthias Müller, sa onsdag under en pressekonferanse i Tyskland at han vil innføre fem steg for å vinne tilbake tilliten til kundene.

Les også

Toppuniversitet offentliggjør rapport: VW-juks vil føre til for tidlig død for 60 personer i USA

Les også

Toyota tilbakekaller 19.000 biler i Norge

Les også

Her er Müllers fem steg for å redde Volkswagen

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Bilprodusentene mener det må satses videre på diesel

  2. Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

  3. Tysk avis trekker BMW inn i utslippsskandalen

  4. Bellona-topp om VW-skandalen: – Norge sitter og ser på

  5. Elon Musk: – Juks var eneste utvei for Volkswagen-ingeniørene