Forbrukerombudet mener bredbåndsgiganter driver ulovlig markedsføring
Selskapene har fått til mandag med å svare ombudet.
Søndag ettermiddag melder Forbrukerombudet at de har sendt brev til flere av de største leverandørene av mobilt og fast bredbånd med varsel om at selskapene driver ulovlig markedsføring.
Brevene ble sendt etter at Forbrukerombudet gjennomførte en undersøkelsen, som viste at 17 av 25 leverandører ikke opplyser godt nok om hvilke hastighet kundene faktisk vil få i sine reklamer.
Selskapene har fått frist til mandag 26. oktober på å svare Forbrukerombudet på om de vil endre reklamene sine.
– Det viser at vårt overvåkningsarbeid av markedsføringen til mobiloperatørene har gitt resultat. Selv om det fremdeles er rom for forbedring enkelte steder, ser vi at prinsippene begynner å feste seg blant operatørene, sier forbrukerombud Gry Nergård i pressemeldingen.
Laserklinikk må betale 400.000 for ulovlig markedsføring
Alvorlig
Til NRK understreker Nergård at mangelfull reklame kan få store konsekvenser for kundene.
– At reklamen gir for dårlig informasjon, kan gjøre at forbrukerne inngår avtale om bredbånd på feilaktig grunnlag. Ofte binder man seg til en avtale for ett år om gangen, så da er det vanskelig å bytte, sier Nergård til NRK.
Hun legger til at mange kanskje opplever det som vanskelig å klage til tross for at de kanskje ble lovet «lynrask hastighet», fordi en ikke blir opplyst om akkurat hvor rask hastighet en kan forvente.
– Derfor kan du ikke vurdere om du har fått den tjenesten du har kjøpt, sier hun til NRK.
Disse selskapene mener Forbrukerombudet bryter markedsføringsloven markedsføringen av fast bredbånd:
- Get
- NextGenTel
- Bayonette
- Bofiber
- Altibox med partnere (BKK, Lyse, Viken, Tafjord)
- Homenet
- Lynet
- Breiband.no
- Telenor
Disse selskapene mener Forbrukerombudet bryter loven i markedsføringen av mobilt bredbånd:
- NetCom
- NextGenTel
- Banzai
- Telenor
- Telio
- Chess
- ICE
- One Call
Skal endre
Informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø opplyser til E24 at Telenor har mottatt informasjonen fra Forbrukerombudet og tatt tak.
– Telenor gikk i gang med arbeidet for å etterkomme Forbrukerombudets krav forrige uke, sier han.
– Dere etterkommer Forbrukerombudets krav innen fristen?
– Ja, selvsagt, sier Sandstø – som sier det vil komme ytterligere informasjon om hastigheten på bredbåndene til Telenor i morgen.
– Vi er opptatt av kunden skal få mest mulig info om produktene kunden kjøper, sier Sandstø.
Forbrukerombudet har bedt også Altibox om å ta en gjennomgang av markedsføringsmaterialet som benyttes på Altibox sine nettsider, og som også benyttes av Altibox-partnerne.
Vi forholder oss til dette på profesjonelt vis, sier Altibox-sjef Nils Arne Bakke til E24.
Han forteller at Altibox startet å gjøre tilpasninger i forrige uke.
– Berørte partnere er varslet og Forbrukerombudet er varslet om at vi har truffet tiltak. Jeg går ut ifra at dette skal være i orden innen fristen, sier Bakke til E24.
Meglertopp varsler ny lokkepris-kamp: – Det er en ukultur i Oslo
NetCom legger seg flate overfor NRK og understreker at de skal endre reklamene sine.
– Vi er absolutt ikke ute etter å lure kundene. Dette er en liten glipp på noen av reklamene våre som gjelder mobilt bedbånd, og vi har allerede rettet opp de merknadene Forbrukerombudet har hatt, sier Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i NetCom.
Ice-sjef Eivind Helgaker skriver i e-post til E24 at de generelt sett har en åpen og god dialog med Forbrukerombudet:
«Vi har nå fått noen bemerkninger i forbindelse med vår markedsføring, som vi nå justerer i henhold til Forbrukerombudets ønsker».
Administrerende direktør Arve Paalsrud i Bayonette skriver følgende i en kommentar til E24: «Vi var enige med Forbrukerombundet da vi mottok henvendelsen, og vi gjorde endringer i vår markedsføring allerede timen etter basert på dialog med dem».
Det har ikke lyktes E24 å få kontakt med de andre bredbåndsleverandørene.