Den nye bankhverdagen

Nordea starter kontosperringer – gir kunder «veldig kort tid»

Etter å ha utsatt legitimasjonsfristen flere ganger, har storbanken nå begynt å sperre kontoer. Men aktive kunder «fredes» en stund til.

STARTER KONTOSPERRINGER: Nordea.

Bob Strong / X01138
  • Karl Wig
Publisert:

– Vi har begynt å sperre kontoer som tilhører kunder som ikke lengre bruker oss som bank. Fremover vil vi også sperre kontoene til mer aktive kunder som ikke har legitimert seg, sier kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i Nordea til E24.

Han har ikke tall for hvor mange kontoer som ligger an til å bli sperret, gitt legitimasjonen de mangler fra kunder per nå.

I utgangspunktet krevde storbanken at tusenvis av kunder legitimerte seg innen 1. desember i fjor for å unngå kontosperring.

Nordea har siden utvidet legitimasjonsfristen, men også denne er nå utløpt.

Steffensen sier banken prioriterer å sperre inaktive kontoforhold i første omgang, men minner om at tiden uansett er knapp.

– Kunder som vil beholde kontoen og som ennå ikke har legitimert seg, må gjøre dette innen veldig kort tid, oppfordrer han.

Også Sparebank1 har nå begynt å sperre kontoer til kunder som ikke har legitimert seg etter hvitvaskingsreglene, skriver Dinside fredag.

Les også

Finanstilsynet truer med bøter etter hvitvaskingstilsyn

Forvirring rundt passkrav

Hvordan man legitimerer seg er ikke likt for alle. Nordeas krav om at kunder med BankID må møte personlig i bankfilialen og legitimere seg med pass, har skapt forundring og kundereaksjoner.

I september i fjor sendte Finanstilsynet ut en veileder til hvitvaskingsloven, som fastslo at bankene kan akseptere både førerkort, bankkort med bilde og elektronisk legitimasjon.

– Det er ikke regelverket og myndighetene som sier at bankkundene må legitimere seg med fysisk oppmøte i banken med gyldig pass for å tilfredsstille hvitvaskingsreglene, påpeker Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, på Twitter.

Nordea sier det likevel ikke er fullt så enkelt, fordi kunder med BankID er underlagt egne legitimasjonskrav som må oppfylles i tillegg.

– Det er altså ikke hvitvaskingsreglene i seg selv som gjør at vi har bedt om pass. Det er et annet regelsett rundt BankID, forklarer Steffensen.

Les også

Nordea-kunder må legitimere seg innen to uker, ellers stenges kontoen

– Strekker oss langt

Han bekrefter at pass-kravet har gitt trøbbel for enkelte kunder, og at de prøver å være så fleksible de kan med disse.

– For noen kunder har dette medført lengre reiser til filialen, mens andre kanskje ikke har pass. Da prøver vi å komme til løsninger som er gjennomførbare.

– Betyr det at dere nå har gått vekk fra passkravet?

– Vi prøver å strekke oss langt for å finne andre måter hvis pass ikke er tilgjengelig, med bruk av annen legitimasjon som godkjennes av Finanstilsynet. Men enkelte kunder med BankID trenger fortsatt pass, grunnet egne regler for dette.

Nordea forsikrer at kunder som får kontoen sin sperret uten at de ønsker det, enkelt kan gjenåpne den.

– Det en grei sak. Da trenger du bare å vise legitimasjon, så ordner vi det veldig fort, sier Steffensen.

Les også

Det ble betalt 140 millioner eFakturaer i 2019

Her kan du lese mer om

  1. Den nye bankhverdagen
  2. BankID
  3. Nordea
  4. Forbrukerrådet
  5. Bank
  6. Finanstilsynet

Flere artikler

  1. Nordea-kunder må legitimere seg innen to uker, ellers stenges kontoen

  2. Mener nye bankregler rammer sårbare grupper

  3. Nordea-kunder får ikke kontakt med kundeservice

  4. Annonsørinnhold

  5. Forbrukerrådet anklager flere banker for fondsjuks

  6. Fremtind får hvitvaskingskritikk fra Finanstilsynet