Coronaviruset: Advarer mot hamstring

Orkla og matvarekjedene opplever en kraftig økning i etterspørselen etter hermetikk og tørrmat. – Det ser ut som om folk har begynt å hamstre, sier direktør Dag Olav Stokken i Orkla. DSB advarer.

ØKER SALGET: Den siste uken har det blitt solgt mer hermetikk enn tidligere.

Maria Tveiten Helgeby
  • Bjørn Haugan
  • Stella Bugge
Publisert:,

– Ut ifra rapportene fra våre kunder, økte omsetningen av hermetikk i forrige uke med 50 prosent, sammenlignet med en normaluke. Og hermetikk er det vanligvis stabilt salg av, så dette er uvanlig, sier kommunikasjonsdirektøren i matvareprodusent-giganten Orkla.

– Vi kan bekrefte de tallene, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi:

– Middagshermetikk har økt med 50 prosent siste uke, sammenlignet med for ett år siden. Omsetningen av supper har økt med 43 prosent og pasta/ris 30 prosent. Det bekrefter at det skjer en hamstring av tørrvarer og hermetikk, sier Arvin.

Hun sier det ikke er noen grunn til det.

– Vi har mye varer. Vi oppfordrer kundene til å lytte til myndighetenes råd og handle som normalt.

http://api.int.vgnett.no/enrichments/top_object/16144

Maner til ro

Også Per Brekke, fungerende direktør i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), advarer mot hamstring og sier det ikke er noen grunn til å gjøre dette siden Norge har velfungerende systemer som vil sørge for at butikkhyllene fylles opp igjen.

– Men hvorfor skal man ikke handle inn litt ekstra?

– Vi ønsker ikke skape en situasjon som minner oss om hamstring. Hamstring handler om at folk ikke tror det er nok mat og at man må komme først i køen og fylle opp kjøleskapet. Skjer det, kan det bli perioder hvor du ikke får tak i alt du skal, sier Brekke til VG.

– Vi maner til ro, la systemene virke. De er funksjonelle, legger han til.

Brekke sier at han ikke har fått rapporter om hamstring, men han har lest i mediene at det skal være tomt for Joika-kaker.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier at de opplever økt etterspørsel etter hermetikk.

– Coop Mega har solgt 30 prosent mer av hermetikk. Det er noen butikker som melder tilbake at folk har begynt hamstre; at det går mer hermetikk enn vanlig, mens andre butikker ikke har merket noen endring.

Han sier de ikke ønsker å bidra til hamstring.

– Når det gjelder hamstring av matvarer er vår oppfordring til kundene å lytte til rådene fra helsemyndighetene, som ikke anbefaler folk å endre handlevanene sine. Vi følger situasjonen og utviklingen nøye, og har per nå ikke satt inn noen tiltak når det gjelder hamstring av matvarer.

http://api.int.vgnett.no/enrichments/top_object/16166

Per Brekke i DSB sier man får få andre til å handle for seg hvis man sitter i karantene.

– For mat må man ha, også når man sitter i karantene?

– Da får du alliere deg med noen som kan levere den til deg. Du kan ikke løpe ut i butikken når du får beskjed om å holde deg hjemme.

DSB har tidligere sagt at det kan være lurt å ha det man trenger hjemme for tre døgns tid, men disse rådene ble ikke gitt med tanke på en pandemi, men mer hvis nettet og telefon skulle gå ned.

– Keep calm and carry on, avslutter Brekke.

http://api.int.vgnett.no/enrichments/top_object/16140

Rema 1000 sier de har tett dialog med myndighetene og at det blant annet innebærer gode rutiner på håndhygiene i butikker, kontorer og lagre.

– Vi ser økt etterspørsel på noen få produkter som nok skyldes oppmerksomheten rundt dette. Vi har godt med varer så det er ingen grunn til å handle mer enn vanlig, skriver Calle Hägg, PR- og kommunikasjonsansvarlig i en e-post til VG.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Salg
  3. Rema 1000
  4. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
  5. Coronaviruset
  6. Orkla
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Dagligvarekjedene forbereder seg på mulig hamstring

  2. Asko: – Bruker helgen til å fylle opp butikkene

  3. Hagen ser etter muligheter i krisen: – Holder øyne og ører åpne

  4. Annonsørinnhold

  5. – Folk var desperate

  6. Hermetikk-salget til værs etter at Norge stengte ned