Norwegian avventer avgift-trekk fra kunders konto

Norwegian vil avvente å trekke flyseteavgiften direkte fra kundenes konto, etter refs fra Forbrukerombudet.

FIKK REFS AV FORBRUKEROMBUDET: Lasse Sandaker-Nielsen sier Norwegian vil ta en ny vurdering av hvordan kundene skal etterkreves for flyseteavgiften, som trådte i kraft 1. juni.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

– Vi har ikke trukket noe ennå, og ser nå på om vi kan gi kundene andre måter å betale avgiften på, sier informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian til E24.

Norwegian avventer dermed å gjennomføre kontotrekk hos kundene, etter kritikk fra Forbrukerombudet og kundestorm på sosiale medier. Flyselskapet ville nemlig ta flyseteavgiften direkte fra kundens konto, uten noen form for aksept fra kunden.

Det er ulovlig, slo Forbrukerombudet fast, og sendte brev til Norwegian torsdag med krav om forklaring.

– Vi skal svare på ombudets brev innen fristen og vil kunne si mer da, sier Sandaker-Nielsen.

– Når vil dere svare på brevet?

– Fredag.

Les også

Norwegian vil ta avgiftspenger fra kundens konto uten å spørre

Omfattende refs

Onsdag morgen fikk kundene til Norwegian e-post med informasjon om hvordan flyseteavgiften skulle betales av kunden.

«For å gjøre dette enklest mulig for alle parter ser vi oss nødt til å belaste samme betalingsmiddelet du brukte for å betale din Norwegian-reise. Transaksjonen vil bli gjennomført i løpet av kort tid,» skrev Norwegian i eposten.

Siden har det rent inn med kundeklager til Norwegian på sosiale medier.

«Jeg fikk nettopp en melding fra dere om at dere skal inn på MIN konto å forsyne dere av MINE penger uten mitt samtykke. Loven er lik for alle, og hvis man forsyner seg av andres penger kalles det å stjele. Så vidt jeg vet, er tyveri straffbart,» skriver en kunde på Facebook torsdag formiddag.

Les også

NHO klager flypassasjeravgiften inn til ESA

Ryanair benytter samme fremgangsmåte

Norwegian er ikke det eneste flyselskapet som velger å trekke pengene direkte fra kundens betalingsmiddel. Ryanair opplyste onsdag kveld i en pressemelding at flyselskapet velger samme fremgangsmåte overfor sine kunder.

«For bestillinger som er foretatt innen den 1. juni, vil den nye passasjeravgiften på NOK 80 i ettertid bli belastet kreditt- eller debit kortet som opprinnelig ble benyttet til betaling av flyreisen.»

Ryanair har foreløpig ikke besvart E24s spørsmål om hvordan flyselskapet forholder seg til Forbrukerombudets kritikk.

Kan be banken om hjelp

Hvis man ikke har hentet inn samtykke fra kundene til å trekke penger direkte fra kontoen, vil disposisjonen være ugyldig, og kunden kan gå til banken for å få tilbakeført pengene, ifølge Forbrukerombudet.

– Det er opplagt at man ikke kan ta betaling hvis man ikke har fått en aksept til det, og det er naturlig nok sånn at ingen har lov å gå inn og trekke på kontoen til andre, uten å få en aksept på forhånd. Den aksepten må være helt konkret. Du gir betalingsmottageren rett til å be banken om å trekke så og så mye. Det er veldig viktig prinsipp. Hvis ikke så ville det vært vanskelig å holde kontroll på kontoen, uttalte fagdirektør Jo Gjedrem til E24 onsdag.

Tok høyde for avgiften - etterkrever allikevel

Som E24 meldte onsdag, reagerte flere kunder sosiale medier på at Norwegian 9. mars sa til NRK at «billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres».

Prisene ble justert opptil 90 kroner, bekreftet Norwegian den gang overfor NRK.

- Hvordan kommer det kundene økonomisk til gode at dere var såpass fremsynte, spurte E24 Norwegian:

– La det være helt klart: Vi har aldri tatt betalt for en avgift som ikke har vært innført, men justert prisene i henhold til tilbud og etterspørsel fra markedet generelt. Vi skulle gjerne vært denne avgiften foruten, men Stortinget har dessverre vedtatt at den skal innføres og da må innkreve disse pengene på vegne av staten, skrev Sandaker-Nielsen i en epost til E24 onsdag.

Torsdag skriver Sandaker-Nielsen til VG at «responsen i markedet har ikke vært slik at vi har kunnet sette av penger i hundremillionersklassen til staten. Derfor må vi nå dessverre be kundene om å betale denne avgiften som går uavkortet til den norske statskassen.»

Les også

LO og den gamle sangen om Ryanair

Les også

ESA: Flypassasjeravgiften kan være ulovlig

Les også

Rygge varsler avvikling