Norwegian-streiken er over

– Nå skal endelig pilotene tilbake på jobb, sier en lettet Bjørn Kjos til E24.

Publisert:,

Fornebu (E24): Etter 11 dager med harde ordelag, tøffe forhandlinger og rundt 200.000 rammede flypassasjerer, er pilotstreiken i Norwegian over.

Det ble bekreftet av både Parat og Norwegian i 18.30-tiden tirsdag.

– Endelig er streiken over. Jeg er svært lettet, sier Bjørn Kjos til et stort pressekorps på selskapets hovedkontor på Fornebu.

Enigheten er et resultat av at begge parter har gitt slipp på tidligere krav.

Mest oppsiktsvekkende er det at pilotene går med på å ha ansettelsesforholdet sitt i Norwegian Air Norway (NAN). De har nemlig godtatt å vrake det som lenge var et ufravikelig krav: En permanent avtale med moderselskapet.

Til gjengjeld må Kjos blant annet stille tre års jobbgaranti. Under ser du en summering av de viktigste punktene.

Les også

Slik fortsetter streiken å ramme reisende

Norwegian har gått med på dette:

  • En tre års jobbgaranti, som ifølge Parat gir pilotene «nødvendig binding» til morselskapet. Dermed slipper de å frykte jobbene sine i Skandinavia i tre år, og slipper å risikere å bli omplassert til andre baser i Europa (dog med skandinavisk lønn og pensjon)
  • Likeverdige tariffavtaler i Skandinavia, med en felles forhandlingsrett
  • Felles karrieremuligheter gjennom konsernansiennitet for alle piloter som jobber på baser i Europa (ingen risikerer imidlertid på å bli skjøvet ut av en base på grunn av ansienniteten til en annen)

Parat har på sin side gått med på dette:

  • Å gå fra ytelsespensjon til innskuddspensjon
  • En dårligere (og billigere) forsikringsordning
  • Marginalt mer arbeidstid og mer fleksibilitet
  • Ingen permanent tilknytning til morselskapet utover de tre årene

ENIGE TIL SLUTT: Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Union og Bjørn Kjos, sjef i Norwegian, rett etter pressekonferansen på Fornebu tirsdag kveld.

Trond Solberg

Lover «omtrent» normal drift fra onsdag

Til E24 karakteriserer Kjos avtalen som et resultat av å «gi og ta».

Enigheten partene nå har kommet frem til er svært likt det Norwegian tilbød pilotene allerede lørdag morgen, rett etter at Riksmeglingsmannen måtte kaste kortene.

I Norwegian poengterer man at forskjellen er mindre formuleringer, som gir pilotene en større trygghet i jobbgarantien blant annet.

– Tilbudet ser ganske likt ut det dere ga lørdag?

– Det har vært litt endringer frem og tilbake, men man alltid gi og ta. Heldigvis kom vi frem til en enighet. Jeg har vært aller mest bekymret for passasjerene. Det er det som har holdt meg våken om nettene, sier Kjos til E24.

– Kan piloter fortsatt risikere å bli flyttet til en annen base utenfor Skandinavia?

– De er garantert en jobb i Skandinavia, så er det sikkert sånn at noen selv vil ut, og det skal vi prøve å få til, sier Kjos.

- Når er flyene oppe og går igjen som normalt?

– Jeg tror vi er oppe og går igjen i morgen ettermiddag. Utover kvelden skal vi være omtrent i normal drift, fortsetter han.

Du kan sjekke fligtene som etter planen vil gå som normalt onsdag i denne saken.

Gir ikke slipp på pilotselskap

Stemningen mellom partene ble forsuret kraftig i forrige uke da Norwegian onsdag varslet at de skulle opprette tre nye pilotselskaper. Nyheten ble kjent gjennom en børsmelding, etter at Norwegian hadde gitt pilotene frem til klokken 15:00 på å stille i nye forhandlinger.

Kjos sier at han fortsatt skal ha de tre nye pilotselskapene:

– Ja, og de er allerede opprettet. Det er for at vi skal ha muligheten til å ha en fleksibilitet med pilotene. Siden vi er utenfor EU er det av og til komplisert når det gjelder regelverket å få til enkelte ruter, fra for eksempel fra Stockholm eller København til land utenfor EU.

– Kan du si hva denne streiken har kostet?

– Jeg vet jo sånn i store tall hva dette har kostet. En streik er aldri billig.

– Har det nærmet seg en halv milliard?

– Det vil jeg ikke spekulere i.

– Det har vært mange utspill i media og en spent tone mellom partene. Har du tatt en telefon til Halvor Vatnar (leder i pilotforeningen, red.anm.) for å forsone dere?

– Nå har jeg drevet å satt i gang flyene, og vi har 150 fantastiske folk som får trafikken i gang igjen, så akkurat nå har jeg prioritert passasjerene.

– Nå skal endelig pilotene tilbake i jobb, avslutter Kjos.

– Har vunnet sentrale områder

I en pressemelding sier Parat-leder Halvor Vatnar at pilotene har sikret seg en «nødvendig binding» til morselskapet, likeverdige avtaler i Skandinavia og felles karrieremuligheter.

– Vi har vunnet frem på helt sentrale områder, men jeg beklager at passasjerene har måttet lide for at helt grunnleggende arbeidstagerrettigheter skulle komme på plass. Dette har vært krevende for alle parter, men jeg vil berømme våre medlemmer for å ha stått rakrygget gjennom stormen, sier Vatnar i sin uttalelse, og fortsetter:

– Jeg tror vi kan konstatere at den norske og nordiske modellen har vunnet over Norwegians forretningsmodell, eller enda bedre – forretningsmodellen til Bjørn Kjos kan leve hånd i hånd med ryddige tariffavtaler på tvers av selskapsstrukturen som er valgt.

200.000 reisende rammet

Det var 28. februar at 70 Norwegian-piloter ble tatt ut i streik. Den påfølgende onsdagen gikk ytterligere 650 piloter ut i streiken.

Hver dag siden har de aller fleste av Norwegians innenriksflyginger blitt kansellert. Streiken har også ført til forsinkelser og kanselleringer på flyselskapets europaruter.

Ifølge Norwegian har om lag 200.000 reisende blitt rammet av kanselleringer og forsinkelser som følge av streiken.

Les også

Analytikere: Norwegian taper tosifrede millionbeløp hver dag på streiken

Les også

Partene møtes hos Riksmekleren klokken 13

Les også

– Norwegian spiller «hard ball»

Her kan du lese mer om