Rekordstart på Black Week: 109 prosent økning fra i fjor

Nettsalget har hatt en eventyrlig økning så langt under årets Black Week. Det viser statistikk fra betalingstjenesten Klarna.

Kvinner shopper mest: Kvinner har stått for 75 prosent av forbruket den første den første dagen av Black Week.

Robert Schlesinger / picture alliance / reality
  • Caroline Grundekjøn
Publisert: Publisert:

Mandag gikk startskuddet for Black Week, en forlengelse av den amerikanske handledagen Black Friday, som for ti år siden fant veien over Atlanteren til Norge.

Black Weeks første dag gikk så det suste, og netthandelen gjennom betalingstjenesten Klarna økte da med 109 prosent sammenlignet med samme Black Week-mandag i fjor.

Det skriver Klarna i en pressemelding.

– Det meste tyder på at norsk netthandel vil slå alle rekorder i løpet av Black Week i år. Fredagen kommer høyst sannsynlig til å være den klart største handledagen, men de senere årene har vi sett at nettbutikkene sprer tilbudene sine utover hele uken, skriver Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge, til E24.

Omsetningsstatistikken til Klarna kommer fra de mer enn 7.100 norske nettbutikkene som benytter deres betalingsløsninger.

Les også

Virke venter rekordhøy julehandel

Julegavehandel

Veksten denne første dagen, sammenlignet med den samme dagen i fjor, har vært størst i kategoriene underholdning, smykker og tilbehør og produkter til barn, ifølge Klarna.

– Dette er kategorier hvor det tradisjonelt blir handlet mye julegaver. De siste årene har vi sett en tydelig trend at mange benytter seg av Black Week til å handle julegaver på nett, sier Elvestad.

I en representativ undersøkelse Klarna foretok i starten av november, oppga nærmere 9 av 10 nordmenn at de skal handle julegaver i løpet av årets Black Week.

Les også

Borger-initiativ eksploderer i sosiale medier: – Vi måtte gjøre noe før Black Friday

NY TREND: Mange benytter seg av Black Week til å handle julegaver på nett, sier Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.

Klarna

Helsemyndighetene anbefaler julehandel på nett

Folkehelseinstituttet har utarbeidet smittvernsråd for julehandel til både kunder og butikker. På sine nettsider anbefaler de forbrukerne å vurdere netthandel, og de anbefaler butikkene å legge til rette for dette.

– Det er helt tydelig at coronatiltak og helsemyndighetenes smittevernråd for julehandelen har en effekt, sier Elvestad.

I begynnelsen av november foretok Klarna en undersøkelse. Da oppga 1 av 3 nordmenn at coronapandemien gjør at de vil netthandle mer under Black Week og i forbindelse med julehandelen.

Undersøkelsen ble gjennomført av analyseinstituttet YouGov. De har i perioden 4–8. november gjennomført til sammen 1009 intervjuer med personer i alderen 18+.

Oslo på veksttoppen

Så langt viser salgsstatistikken til Klarna at det er innbyggerne i hovedstaden som har økt sitt forbruk mest i landet under den første dagen av Black Week.

– Oslos innbyggere la igjen hele 126 prosent mer i Klarnas nettbutikker enn de gjorde i fjor. Deretter følger Viken med 119 prosent vekst og Vestland med 110 prosent vekst, sier Elvestad.

Salgsstatistikken viser at de i aldersgruppen 26 og 35 år sto for 28 prosent av handlingen på nett mandag, og de er med det den aldersgruppen som handlet mest. Netthandelen har også økt mest i denne gruppen med en vekst på 126 prosent sammenlignet med samme Black Week-dag i fjor.

Ifølge den samme statistikken sto kvinner for 75 prosent av det totale forbruket i løpet av den første handledagen i årets Black Week.

Les på E24+

Noen opplever tidenes handlefest. Andre får svi. Slik rammer pandemien kjøpesentrene

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Black Friday
  2. Julehandel
  3. Netthandel
  4. Nettbutikk
  5. Klarna
  6. Handel

Flere artikler

  1. Rekordvekst i årets julehandel på nett

  2. Stor økning i netthandelen forrige uke

  3. DNB venter mindre handel før jul

  4. Annonsørinnhold

  5. Stormberg-tilbud var 600 kroner billigere halvannen uke før Black Week

  6. Folk over 60 julehandlet oftere i fysiske butikker enn før pandemien