Vil saksøke DNB Eiendom etter meglertabbe i budrunde

Marius Borthen (34) la fem millioner på bordet, fikk bekreftet at budet var høyest, og jublet da han fikk tilslaget. Fire minutter senere ble Oslo-leiligheten meldt solgt – til en annen.

Karl Wig
Publisert:,

– Jeg ble helt sjokkert. Jeg kunne ikke tro at det var sant, sier Borthen til E24.

Men DNB Eiendom fastholder at de solgte leiligheten på Grünerløkka til rett person – en hemmelig budgiver – selv om Borthens bud ble skriftlig akseptert, etter at megleren ga beskjed om at ingen hadde bydd over ham.

Oslo-mannen opplever at meglerkjempen har fraskrevet seg ansvaret etter at budrunden gikk galt.

Nå vil han gå til erstatningssøksmål.

– Her mener vi det er begått flere brudd på eiendomsmeglingsloven, og vi har nå begynt arbeidet med en stevning, sier Borthens advokat, Johan G. Bernander, til E24.

– Hvor høyt krav som vil bli fremsatt er ennå ikke avklart, sier advokaten.

DNB Eiendom-toppsjef Terje Buraas erkjenner feil og beklager «på det sterkeste», men avviser at Borthen har rett på erstatning.

– Salget var til rett person, men informasjonen gikk dessverre til feil person. Selgeren er ikke bundet av en feilsendt aksept fra megler, skriver Buraas i en e-post.

Les også

Da budene tikket inn, hadde megleren reist på ferie

«Dette budet gjelder ikke»

Han sier de likevel har vært villige til å kompensere Borthen for «en dårlig kundeopplevelse», uten å enes om beløp.

– Da vi åpenbart står svært langt fra hverandre i denne saken vil det etter vårt syn være mest fornuftig å få saken behandlet hos en uavhengig tredjepart, sier Buraas.

E24 har gjennomgått budjournal, tekstmeldinger og annen skriftlig korrespondanse i saken.

Les også: (+) Slik kan du time bolighandelen etter årstiden

Forviklingene starter kort tid etter at Borthen legger inn sitt bud på 5.050.000 kroner for leiligheten:

Megleren sender først ut melding om at Borthens bud er høynet til 5.060.000 kroner, hvorpå Borthen selv høyner tilbake til 5.080.000 kroner.

Men så sender megleren ut en kontrabeskjed:

«Hei! Du fikk en SMS nettopp på et bud på 5.060.000 kroner. Teknisk feil i systemet gjorde at denne varslingen kom ut, men dette budet gjelder ikke så du kan se bort ifra det».

Les også

DNB-megler tilbakeholdt boligrapport: Skjulte utgiftsbombe på 11 millioner

Jublet i fire minutter

Borthen svarer at hans siste bud på 5.080.000 kroner da heller ikke kan være gyldig – siden dette kun var en høyning av budet som nå er trukket tilbake.

Megleren bekrefter dette.

Så er man tilbake til start – hvor Borthens opprinnelige bud på 5.050.000 kroner nå står som det høyeste, ifølge megleren.

«Så jeg står med høyeste bud på 5.050.000 til 12:30?», spør Borthen.

«Ja», svarer megleren.

Så kan han slippe jubelen løs, ifølge en SMS fra megleren:

«Bekrefter med dette at følgende bud er akseptert innenfor oppgitt akseptfrist [ ...]: Budbeløp kr 5 050 000,- + omkost.»

Men fire minutter senere kommer en ny kontrabeskjed: Det tidligere budet Borthen ble bedt om å se bort ifra, er nå gyldig likevel.

Og denne gangen er det ikke mulig å høyne – for leiligheten er allerede solgt:

«Forrige bud var et hemmelig bud som jeg dessverre klarte å varsle om, altså budet på 5.060.000. Dette budet ble akseptert av selger, det vil si at han endte opp med leiligheten», forklarer megleren i en SMS.

«Jeg beklager dette på det sterkeste», fortsetter megleren.

BEKLAGER: Men DNB Eiendom-toppsjef Terje Buraas er uenig i at Borthen har krav på erstatning.

Stig B. Fiksdal

Flere ubesvarte spørsmål

– Vi har stor forståelse for frustrasjon rundt håndtering av budrunden i forbindelse med dette salget, skriver DNB Eiendom-sjefen til E24.

Forståelse og beklagelse holder ikke for Borthen. Han understreker at han ikke bebreider den ansvarlige megleren, men synes det er påtagelig at DNB Eiendom ikke vil ta økonomisk ansvar i saken.

– Hadde jeg som forbruker skrevet feil budsum på SMS-en hadde jeg blitt naglet til veggen og blitt krevd for erstatning. Når DNB Eiendom som profesjonell motpart gjør mye flere feil, så forventes det at jeg bare skal akseptere dette. Selvfølgelig kan det ikke være sånn, sier han.

E24 har bedt DNB Eiendom oppklare hva som egentlig skjedde i budrunden, men direktør Buraas har valgt å ikke besvare flere av våre skriftlige spørsmål:

  • Når megleren først skrev at det konkurrerende budet var feil, hva besto egentlig feilen i?
  • Hvordan kan det samme budet først være en feil, og så likevel være et gyldig bud som får tilslaget?
  • Når beslutningen ble tatt om at budet som tidligere var feil likevel var gyldig, hvorfor fikk ingen muligheten til å høyne det?
Les også

Pappa nektet kausjon – megler felt etter boligsalg

Mener tap ikke er dokumentert

Buraas er likevel klar om budaksepten megleren sendte til Borthen:

– Min kollega har rett og slett gjort en feil som førte til at feil budgiver i en kort periode var av den oppfatning at han hadde fått tilslag på boligen, når virkeligheten var en annen, skriver Buraas.

– Vi var raskt på banen og informerte både pr. mail og telefon at boligen i realiteten var solgt til en annen budgiver, og at dette er en feil som megler ikke kan rette opp.

Men Borthens advokat, Johan G. Bernander i Wigemyr & Co, mener saken er langt mer alvorlig enn Buraas legger til grunn. Han sier meglerkjeden brøt loven flere ganger i løpet av budrunden.

Buraas ønsker ikke å svare på hvorvidt han er enig i at feilene utgjør brudd på meglerloven eller ikke, men viser til at de har foreslått at meglernes klagenemnd avgjør saken.

Les også

Advokater nektes å selge boliger grunnet lovbrudd

Sa nei til 250.000

Skriftlig korrespondanse viser at Borthen på et tidspunkt foreslo at DNB Eiendom ga ham 250.000 kroner i erstatning, men meglerkjeden avslo dette.

Buraas fremholder at de var villig til å betale en kompensasjon, men at de sto for langt fra hverandre når det kom til beløpets størrelse. Han utdyper samtidig hvorfor de avviser erstatningsansvar i saken:

– Når en eiendomsmegler gjør en feil kan dette medføre et erstatningsansvar, men ansvaret vil da være begrenset til økonomiske tap som har sin direkte årsak i meglers feil. Så langt har vi ikke blitt forelagt dokumentasjon om et slikt tap, skriver han.

Borthens advokat sier meglerkjeden vil bli forelagt et regnestykke.

– DNB vedgår jo feil i budrunden, men sier en erstatning fordrer at feilen faktisk får økonomiske følger. Hva mener dere skal erstattes?

– Borthen mener han gjorde et veldig godt kjøp da han fikk aksepten, og at leiligheten var verdt mer. Han har også hatt store hotellutgifter i etterkant, ettersom han ikke hadde leilighet å bo i, sier advokaten.

Les også

Milliardærarving selger Norges dyreste bolig for 100 millioner

Les også

Da budene tikket inn, hadde megleren reist på ferie