Kronefallet gir prishopp på barnevogner

Butikkene som forsyner norske småbarnsforeldre med barnevogner varsler at de må sette opp prisene på grunn av kronefallet.

HANDLETUR: For seks uker siden ble Marit Catherine Orhagen mor for tredje gang. Torsdag var hun ute på handletur på Barnas Hus på Ullevål Stadion.

Line Midtsjø
Publisert:

Alle bedrifter som lever av å importere varer, har merket betydelig økte priser på grunn av svakere norsk krone.

Barnas Hus selger blant annet babyvogner fra Simo og bilstoler som Besafe.

Nå må kjeden øke prisene, forteller administrerende direktør Kjell Paulsrud (48).

– Vi må se hvordan dette utvikler seg over litt tid, men om dette vil vedvare så vil jeg anta at prisene økes med rundt 5 prosent, noe avhengig av valuta vi kjøper varene i, sier Paulsrud til E24.

Kronefallet har to effekter. Forbrukerne merker økte priser, og selskapet hans forventer ytterligere dårligere fortjeneste, forteller han videre.

Nå skal kjeden satse mer på egne merkevarer, og Barnas Hus regner dermed på sikt med å bli noe mindre sårbar overfor valutasvingningene.

Les også

Kronen svekkes: – Alle frykter det som skjedde julaften 2008

Følger med på prisene

Lege og småbarnsmor Marit Catherine Orhagen (41) er på en liten handletur på Ullevaal stadion torsdag. Hun forteller at familien forsøker å holde utgiftene nede ved å la så mye som mulig gå i arv, og bytte klær og utstyr med venner.

– Vi prøver å ikke sløse med å kjøpe mer nytt enn vi må, sier Orhagen til E24.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VENTER PRISOPPGANG: Barnas Hus har rundt 40 prosent av hele markedet i Norge. Nå varsler de økte priser.

Line Midtsjø

Orhagen følger med på valutautviklingen, forteller hun.

– Særlig nå, som det skrives såpass mye om det. Vi følger med på prisene til barneutstyr generelt. Med tre barn blir det blant annet mye sportsutstyr, sier hun.

  • Denne uken nærmet den norske og svenske kronen seg nær samme verdi for første gang på mange år.
  • Samtidig har euroen blitt 10 prosent dyrere for norske lommebøker siden september i år.
  • Det britiske pundet har blitt hele 16 prosent dyrere det siste året.

Bakgrunnen for kronefallet er at oljeprisen er lavere, noe som svekker troen på norsk økonomi.

Med andre ord resulterer prisraset på olje, et fall på over 40 prosent siden juni i år, og dertil svekket kronekurs, til at småbarnsforeldre må betale mer for babyutstyret som hører med når nye arvinger kommer i hus.

Nettet holder prisene i sjakk

Kronefallet fører til økte priser, men noe av regningen tar også Barnas Hus, forteller Paulsrud.

– Konkurransen fra nettbutikkene vil demme opp for noe av prisøkningen. For, vi er nødt til å ta hensyn til dette også, fortsetter han, og legger til at de venter at svekkelsen av kronen dermed også vil belaste driftsmarginene til Barnas Hus.

Rundt 40 prosent av alle innkjøp til babyer i Norge gjøres i hans butikker, og kjeden solgte babyutstyr for 420 millioner kroner i fjor.

70 prosent av omsetningen i Barnas Hus er knyttet til merkevarer som kjøpes av utenlandske leverandører.

Ikke bekymret

Butikkjeden har i underkant av 300 ansatte, og omsetter babyutstyr for godt over 400 millioner kroner de to siste årene.

Samtidig er Barnas Hus presset økonomisk også før den norske kronen tapte terreng i valutamarkedet. Kjeden har tapt rundt 33 millioner til sammen i 2013 og 2012 (resultat før skatt).

– Vi blir ikke bekymret, valutasvingninger er en del av rammebetingelsene. Men, vi må agere i forhold til endringene, sier Paulsrud.

Eier også i Sverige

BLIR DYRERE: Denne vognen fra Boga boo koster i dag rundt 12.000 kroner. Fortsetter kronen å falle i verdi, må kundene vente å betale 12.600 kroner.

Line Midtsjø

Mange nordmenn har valgt å kjøpe babyutstyret sitt i Sverige, for å hente inn en valutagevinst som har vært mellom 15 og 20 prosent de siste årene.

Etter kronefallet er det fint lite å hente på valutadifferansen, men prisene vil fortsatt være lavere i Sverige, mener Paulsrud.

Barnas Hus har siket seg noe mot handelslekkasjen ved å eie Nordbysenterets barnebutikk, Gränsens Barn.

En konsekvens av valutapress og små marginer er at bransjen for baby- og barneutstyr vil kunne utvikle seg mer som dagligvarebransjen der kjedenes egenproduserte merkevarer vil ta over stadig større plass i butikkhyllene.

Les også

– Folk må stramme inn livreimen litt

Les også

Kjøpmann på grensen: – Jeg er mer bekymret for snøværet vi enn for kronekursen

Vil selge mer av egne merker

Rundt 30 prosent av omsetningen i Barnas Hus kommer i dag fra egne merkevarer og agenturer. Og det skal bil mer.

– Vi jobber i større grad med egne merkevarer og agenturer. Det er vi helt nødt til. Videre er vi i ferd med å utvikle et skandinavisk samarbeid med danske og svenske kjeder hvor vi sammen skal stå bak egne merkevarer.

– Blir det tøffere forhandlinger med leverandørene nå da?

– Jeg tror vi ikke uten videre kan ta ut dette på forbrukerne. Det er nok duket for litt «haraball» ja, om man kan si det slik, sier Paulsrud.

Les også:

Nå koster en svensk hundrelapp over 100 kronerDisse varene blir dyrere når kronen svekker segI disse fire landene får du mer valuta for kronen