Norgesgruppen-topp spår magert 2015

Til tross for kun tre store aktører i dagligvarebransjen mener konsernsjef Tommy Korneliussen at konkurransen virker.

– Må jobbe hardt. Konsernsjef i Norgesgruppen tror Coops oppkjøp av Ica vil gi enda tøffere konkurranse på markedet i år enn i fjor.

  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:,

Etter knalltall i fjor mener Norgesgruppens konsernsjef, Tommy Korneliussen, at 2015 vil bli mer krevende.

Fjorårets vekst i dagligvaremarkedet var på 4,2 prosent. I år tror konsernsjefen at den vil bli på mellom 2 og 2,5 prosent.

– Det vil naturlig nok bli en endring i markedet i 2015 etter Coops oppkjøp av Ica. Konkurransen fra Coop vil bli enda større enn den har vært, samtidig som jeg tror markedet vil vokse litt mindre, sier Korneliussen til E24.

Etter at Ica ble kjøpt av Coop, er det i praksis nå kun tre dagligvareaktører i sisteledd, Norgesgruppen, Coop og Rema 1000.

Les også

Kjedene tjener mer enn produsentene på økte matpriser

Skjønner bekymringen

– Jeg skjønner at folk er opptatt av at det ikke skal bli færre aktører og det skal det heller ikke bli, sier Korneliussen.

– Samtidig er det i dag slik at de fleste kunder har 4–5 butikker å velge imellom i sitt nærområde og det er enkelt å velge bort noen fremfor andre, enten det er våre butikker eller konkurrentenes.

– Ica er et eksempel som viser at konkurransen virker. De har ikke klart å være attraktive nok for kundene og taper på det, sier Korneliussen.

– Vi føler konkurransen på kroppen hver dag, og må hele tiden jobbe for at kundene skal velge oss fremfor andre.

Tar markedsandeler

Norgesgruppen la i dag frem sitt årsresultat som viste bedring for alle virksomhetsområder.

Konsernet, som kontrolleres av den styrtrike Johannson-familien, solgte dagligvarer og kioskvarer for 71,4 milliarder kroner i fjor. Det er en bedring på 5,9 prosent fra 2013.

Driftsresultatet endte på 2,95 milliarder, mot 2,63 milliarder året før.

Johannson-familien kunne ta ut et utbytte på en halv milliard kroner, ifølge årsresultatet.

Korneliussen er godt fornøyd med fjoråret:

– Jeg vil ikke kommentere enkeltkjedenes utvikling, men det har jo vært kjent at Kiwi er en av de to kjedene i Norge som går best. Samtidig er det fint å se at Meny holder stand, sier han.

Les også

Orkla tjener mer på bakervarer og mindre på mat

Satser på sunnere matvarer

Når det gjelder utviklingen fremover, tror han kundene fortsatt vil ha det enkelt og til en lav pris.

– Samtidig har vi hatt god erfaring med å satse mer på sunnere produkter. Etableringen av Sjømathuset i fjor har ført til at salget av fersk fisk og sjømat har gått kraftig opp, sier Korneliussen.

– Ved å fjerne saltet i en rekke produkter samt å gjøre endringer i brødsortimentet vårt, tror jeg vi har bidratt til at folk får et sunnere kosthold, sier han.

Les også

Norgesgruppen misfornøyde med Brennpunkt-dokumentar

Størst på dagligvare

Norgesgruppen eier 1.768 dagligvarebutikker og 800 utsalgssteder innen servicehandel her i landet. Det inkluderer dagligvarekjeder som Meny, Ultra, Kiwi, Spar og Joker.

De eier også kjedene Deli de Luca, Mix, Fresh, Dolly Dimples og Jafs, i tillegg til Asko som er Norges største grossist innen dagligvarer og storhusholdningsmarkedet.

Norgesgruppen tok nye markedsandeler i fjor og er nå på 39,9 prosent.

Med oppkjøpet av Ica er Coop nå landets nest største dagligvarekjede med rundt 28 prosent markedsandel. Rema 1000 og Kiwi er de største enkeltkjedene og har til sammen 40 prosent av markedet.

Les også

Norgesgruppen misfornøyde med Brennpunkt-dokumentar

Les også

Norgesgruppen tjente mer

Les også

Hagen refser Orkla for svak vekst: Kan sope inn 623 mill. i utbytte

Her kan du lese mer om

  1. Personlig økonomi
  2. Norgesgruppen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norgesgruppen-sjefen om lavpriskrigen:
    – Den vil fortsette

  2. Ny sjef i Norges største dagligvarehus

  3. Milliardresultat for Norgesgruppen

  4. Annonsørinnhold

  5. Rema-sjefen mener innkjøpsforskjellene må ta mye av skylden for svekkelsen

  6. Betalt innhold

    Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover