Fra «sunnhet til folket» til pizza- og tacokrig

I 2017 feiret Kiwi tiårsjubileum for «sunnhet til folket»-kampanjen. I februar dumpet dagligvarekjeden prisen på pizza- og taco. 

VIL TA IGJEN REMA: Konkurransen om å vokse i dagligvaremarkedet er beinhard. Kiwi har dumpet prisen på taco- og pizzamiddager for å kapre flere kunder.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

– Konkurransesituasjonen har i mange år vært knallhard, men nå vil jeg nesten si den er superknallhard, sier dagligvareekspert Odd Gisholt til E24.

De tre såkalte lavpriskjedene Extra, Kiwi og Rema kniver hardt om kundene i et dagligvaremarked som står på stedet hvil, justert mot inflasjon.

Gjør «alt» for å slå Rema

Kampen om å stjele kundene fra konkurrenten blir stadig tøffere.

Norgesgruppen-eide Kiwi, som i et tiår har kjørt priskampanjer på frukt, grønnsaker og nøkkelhullsprodukter under «sunnhet til folket»-slagordet, har nå dumpet prisen på halvfabrikat produkter til nordmenns helgefavoritter taco og pizza. Flere produkter er omtrent halvert i pris, og de andre kjedene fulgte raskt etter.

Les også

Rema-sjef Ole Robert Reitan: – Det har snudd

Kampanjen er ikke markedsført under «Sunnhet til folket»-parolen. Gisholt tror vendingen til Kiwi har en sammenheng med ambisjonen om å kapre kunder fra konkurrentene og passere markedsandelen til Rema.

– Det overrasker kanskje, men Kiwi har satt som mål å bli størst i Norge, og da gjør de alt. De har masse andre tilbud, og har vært kreative med å finne på nye kampanjer som hver fjerde bleiepakke gratis og så videre. Men det er klart at fra å gå ut med frukt og grønt i stedet for snop og voldsom satsing på helse, så kom dette som noe helt annet, sier Gisholt.

Markedsandelen til Rema 1000 er på 23,5 prosent, mens markedsandelen til Kiwi har økt til 21 prosent. Extra har omlag 12,5 prosent av markedet.

STARTET PRISKRIGEN PÅ SUNN MAT: Daværende Kiwi-sjef Per-Erik Burud (1962–2011) satte ned prisene på frukt og grønnsaker i 2007, og i fjor kunne dagligvarekjeden feire tiårsjubileum for «Sunnhet til folket»-kampanjen. Her er Burud sammen med daværende helseminister Sylvia Brustad (Ap) i Kiwi i Waldemars Thranes gate i Oslo i september 2007.

Foto: Frode Hansen VG

– Sunnhet er fortsatt hjertesak

Kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi forteller at prisstuntet først og fremst er en priskampanje, og vil ikke være med på at Kiwi slakker på sunnhetsidealet.

– Nei. Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i over ti år og står fortsatt like sterkt. Texmex kan helt klart være en sunn middag, avhengig av hva du fyller lefsen eller skjellet med, og det er også en god mulighet til å få i barna mer grønnsaker, sier hun til E24.

– Det er vel de færreste som lager taco med kyllingkjøttdeig, lettost og fullkorntortilla?

– Det er mange som velger sunne alternativer, og vi selger mye grønnsaker sammen med tacoprodukter. Norgesgruppen er de eneste som har kuttet tilsatt salt og vann i alle kjøtt-, karbonade- og kyllingkjøttdeiger, noe som har bidratt til å gjøre tacomiddagene vesentlig sunnere, sier Arvin og understreket at Kiwi ikke skal belære kundene i kosthold.

– Folk skal få ta sine egne valg, men det er vår oppgave å legge til rette for sunne valg og alternativer.

Les også

Coop tror lavere vekst i bransjen skyldes redusert matsvinn

Les også

Nortura om priskrig: – Skammelig

Les også

Coop øker kundeutbyttet etter «rekordår»