- Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i Norge

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) sier at regjeringen må ta det som et tegn på at det trengs regelendringer, om politiet og domstolene finner at Uber er ulovlig.

ÅPEN: Byrådsleder Stian Berger Røsland sier at man må være åpen for nyskapning.

Magnar Kirknes
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Da den kontroversielle taxi-appen Uber ble lansert i Oslo for snart to uker siden, sa byrådsleder Stian Berger Røsland (H) at han var skeptisk til å møte nyskapning med et forbud.

Mandag ble det kjent at Uber har blitt anmeldt av løyvemyndigheten, Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Anmeldt

– Nå får vi se hvordan dette ender, sier byrådslederen i Oslo til E24.

- Jeg mener fortsatt at dette er en nyskapning som vi burde ha rom for i Norge, og møte med åpenhet. Om det ender med at dette er utenfor lovverket, så burde regjeringen ta det som et tegn på at reglene burde endres.

Les også

Oslo kommune politianmelder Uber

Han sier at det nå er opp til politiet og domstolen å finne ut om Uber opererer i tråd med lovverket.

– Men det politiske spørsmålet er om dette er noe vi burde kunne tillate, sier Berger Røsland og legger til at han synes at det burde være det.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) har fortalt at det jobbes med en regelendring for taxinæringen.

Mangler tillatelser

Det er to tillatelser Bymiljøetaten mener at Uber mangler.

Den ene er en tillatelse fra Oslo kommune for å drive drosjesentral, og den andre er at drosjesjåførene ikke har kjøredokumenter.

Møte

Norges Taxiforbund, som i forrige uke var i møte med Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet, for blant annet å diskutere Uber, er glad for anmeldelsen.

– Det er bra at løyvemyndigheten i Oslo tar tak og anmelder denne ulovlige kjøringen, sier Knut Thomassen, styreleder i Norges Taxiforbund.

Det er to tjenester Uber har lansert i Oslo, UberBlack og UberPop. Med UberBlack tilbyr de persontransport i luksusbiler, og UberPop er et pilotprosjekt der du kobles opp mot en sjåfør. Betalingen skjer gjennom Uber-appen.

Haxi

I Norge har heller ikke selskapet Haxi ikke blitt godt mottatt av taxinæringen, som allerede har anmeldt to sjåfører som er knyttet til tjenesten og beskyldt selskapet for pirattaxivirksomhet.

Les også

Forbrukerrådet: – Taxikundene blir flådd

E24 har flere ganger tidligere skrevet om den omstridte appen Haxi, som enkelt sagt går ut på å knytte kontakt mellom folk som skal ut og kjøre, og folk som har behov for skyss.

Haxi beskriver tjenesten sin som spontan samkjøring og kompiskjøring.

Haxi sin tjeneste ligner den Uber har, men der betaler ikke passasjerer gjennom appen, og de presiserer på sine nettsider at det er mot norsk lov å drive persontransport uten løyve.



Les også:

– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverketSjåførene bryr seg ikke om Uber-kritikkenKommentar: Oops, jeg glemte visst å omstille megKommentar: Det handler ikke om å være for eller mot UberUber til E24: - Responsen har vært overveldende positiv



Flere artikler

  1. – Vi burde møte Uber med åpenhet

  2. Oslo kommune politianmelder Uber

  3. – Dette blir toppsaken på møtet med departementene

  4. Annonsørinnhold

  5. Uber til E24: - Responsen har vært overveldende positiv

  6. Slik svarer Uber: mener de har sitt på det tørre