Identitetstyveri

Bank Norwegian anker ikke tingrettsdom etter ID-svindelen mot Shadi (33)

Bank Norwegian velger å ikke anke dommen fra Drammen tingrett i erstatningssaken mot Shadi Maleki Ghozlo.

En person tok opp over en million kroner i Shadi Maleki Ghozlos navn.

Hans Dalane-Hval
  • Karl A. Wig
  • David Bach
  • Leila Feratovic
Publisert:,

«Grunnvilkårene for erstatning er etter dette ikke oppfylt, og Ghozlo blir å frifinne for erstatningskravet», skriver Drammen tingrett i den ferske dommen, som ble avsagt fredag.

Bank Norwegian anker ikke saken videre til Lagmannsretten, og er tydelige på at svindelen ikke kunne ha skjedd uten en kode.

– Vi har fått avklart en del forhold i tingretten, og retten slår fast at det må utelukkes som fullstendig usannsynlig at uvedkommende har klart å gjette seg frem til koden som ble benyttet for å bestille ny kodebrikke, skriver kommunikasjonssjef i Bank Norwegian, Kai Morten Terning i en e-post til E24.

E24 har tidligere skrevet om Shadi som for over fire år siden hun fikk den første regningen fra forbrukslånsbanken yA Bank i posten – for et lån hun aldri hadde tatt opp.

Personen hadde tatt opp over en million kroner i Ghozlos navn, og Bank Norwegian gikk til sak for å få tilbakebetalt pengene som var lånt hos dem.

Les også

Ukjent person tok opp lån i Shadis navn: Sitter med milliongjeld

Les også

Shadi ble svindlet for millionbeløp og saksøkt av Bank Norwegian – nå er hun frikjent

Til tross for at Ghozlo (33) trodde hun hadde avsluttet kundeforholdet i DNB, sendte banken en kodebrikke til hennes gamle adresse, som en svindler fikk tak i.

Personen som misbrukte identiteten til Ghozlo er siktet for grovt bedrageri, og er etterlyst av politiet.

– Vi har likevel besluttet å ikke anke saken, ettersom kompleksiteten og det faktum at siktede i saken ikke er avhørt av politiet gjør at en ny runde i retten trolig ikke vil bringe frem nye momenter som ikke allerede er kjent, skriver Terning.

Dommeren påpekte at dersom det forelå ansvarsgrunnlag, økonomisk tap og årsakssammenheng, hadde Bank Norwegian hatt krav på erstatning.

– Banker har en ansvar for å forebygge og forhindre ID-tyveri og da må hendelsesforløpet i alle misbrukssaker avklares. I de fleste svindelsaker er det åpenbart hva som har skjedd, men i noen saker må man ha en rettslig behandling for å få svar på uavklarte spørsmål.

Dommeren trekker også fram at finansavtaleloven og standardavtalene stiller strenge krav til oppbevaring av betalingsinstrumenter og tilhørende passord og koder.

Les også

Professor mener ID-svindel kan være lønnsomt for bankene

DNB endrer rutiner

– I kjølvannet av saken har vi satt i gang en ny gjennomgang av rutinene for bestillinger av kodebrikke og ny BankID, sier produktsjef i DNB, Øyvind Westby Brekke til E24.

Tidligere tirsdag skrev E24 at DNB innfører nye mekanismer ved bestilling av kodebrikke, BankID og passord som en konsekvens av Ghozlos sak.

– Vi innfører nå sms-varsling når du bestiller en ny kodebrikke eller ny BankID, sier Westby Brekke.

Svindleren tok også opp forbrukslån 140.000 kroner hos DNB i Ghozlos navn, DNB valgte å slette denne gjelden i 2019. De mente at det ikke var tilstrekkelig med dokumentasjon på at det var Ghozlos selv som stod for lånene.

Les andre saker:

Les også

Forbrukerrådet: DNB har solgt kundene noe de ikke har fått

Les også

Ny undersøkelse: Over 100.000 utsatt for ID-tyveri siste to år

Her kan du lese mer om

  1. Identitetstyveri
  2. BankID
  3. Bank Norwegian
  4. Svindel
  5. Erstatningskrav
  6. DNB
  7. Bank

Flere artikler

  1. ID-svindel: DNB endrer rutiner etter E24-avsløring

  2. ID-svindel: Retten mener offerets nummer ble misbrukt

  3. Shadi ble svindlet for millionbeløp og saksøkt av Bank Norwegian – nå er hun frikjent

  4. Annonsørinnhold

  5. BankID-svindel til Høyesterett

  6. DNB-sjefen: ID-tyveri «kjempeutfordrende» for ofrene