Inkassosjef mener dagens regler er for slepphendte: - Langt flere nordmenn bør svartelistes

216.684 nordmenn er stemplet som dårlige betalere. Det er på langt nær mange nok, mener Kredinor-sjef Tor Berntsen.

VIL ANMERKE FLERE: Kredinor-direktør Tor Berntsen mener kjappere registrering av betalingsanmerkninger vil gi styrket vern mot gjeldsproblemer. Forbrukerøkonom Christine Warloe er positiv, men forslaget møter motbør hos Forbrukerrådet.

Foto: Jo Michael
  • Karl Wig
Publisert:

- Dagens system gir et uriktig bilde av betalingsproblemene i Norge. Det er langt flere som misligholder gjeld enn de som har betalingsanmerkninger, sier Berntsen til Dine Penger.

Betalingsproblemene øker. Søndag skrev Dine Penger om den landsomspennende boomen i betalingsproblemer.

I alle fylker, og nær samtlige av landets 428 kommuner, har antallet personer med registrerte betalingsanmerkninger økt.

På landsbasis er økningen på 33,5 prosent de siste seks årene. Samtidig har innbyggertallet økt, men på langt nær like mye.

Ved inngangen til april var 216.684 nordmenn stemplet som dårlige betalere, ifølge ferske tall fra Bisnode.

Les også:Stadig flere havner i betalingstrøbbel

Vil senke terskelen.Det tallet burde vært langt høyere, mener Kredinor-sjefen. Hanvil at terskelen for å få betalingsanmerkning nå senkes.

SKEPTISK:Jorge Jensen, fagdirektør finans i Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg

- Våre anslag viser at kun en tredel av dårligere betalere registreres med betalingsanmerkning. Prosessen er både for tidkrevende og dyr, og resultatet er at mange som misligholder gjeld aldri blir registrert, sier Berntsen.

Vil vrake rettslig skritt.I dag kan betalingsanmerkninger registreres på privatpersoner 30 dager etter at det er foretatt rettslige skritt for å drive inn ubestridte krav.

Rettslig skritt kan på sin side først iverksettes etter flere runder med purringer, inkasso og betalingsoppfordringer etter den opprinnelige betalingsfristen.

- I praksis går det fire-fem måneder fra personen først misligholdte et betalingskrav til en anmerkning er registrert. Det mener vi blir for slepphendt, sier Kredinor-sjefen.

Han foreslår følgende:

  • Betalingsanmerkning kan registreres 45 dager etter betalingsoppfordring, ned fra rundt 120 dager.
  • Kravet om å gå til rettslige skritt før anmerkning kan registreres vrakes.

Boliglån-nekt. En betalingsanmerkning havner i et sentralt register som andre kredittytere kan se, slik at de kan styre unna deg.

I dag slettes anmerkningen straks kravet er gjort opp, et prinsipp Kredinor-sjefen ønsker å beholde.

- Har du sona straffen, så har du sona straffen, sier han.

Mens kravet er uoppgjort kan imidlertid straffen bli hard: Det kan føre til at du både nektes boliglån og å tegne mobilabonnent.

Skatteinnspurten:Ikke gå glipp av 25.000 i fradrag

- Kan hindre luksusfeller.- Hvorfor ønsker dere at flere skal falle utenfor ved å få dette stempelet på seg?

- Vi ønsker ikke at folk skal falle utenfor. Men når noen er en dårlig betaler, er det viktig at de faktisk blir registrert som det. Og det må skje i tide, før de pådrar seg ytterligere gjeld. Det er ingen menneskerett å få innvilget mer i kreditt når man ikke kan betale for seg, sier Berntsen.

Han mener flere betalingsanmerkninger kommer hele samfunnet til gode - også forbrukerne.

- Vi kunne hindret flere luksusfeller ved å gi betalingsanmerkninger til flere av de som faktisk er dårligere betalere, slik at de beskyttes mot ytterligere mislighold, sier han.

POSITIV:Forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea.

Foto: Michal Tomaszewicz

- Har ikke lånegivere også et ansvar for å ikke slenge forbrukslån og kredittkort etter forbrukerne over en lav sko?

- Jeg synes man snur dette på hodet hvis man alltid skal skylde på de som gir lån. Det er ingen kredittkortselskaper eller banker som gir lån med forutsetning om at mislighold er greit.

- Så kan du selvfølgelig si at det er enkelte lån som ikke burde vært utstedt, men da blir det jo igjen viktig at dårligere betalere blir registrert, sier Berntsen.

Skeptiske.Forbrukerrådet kjøper ikke argumentene til Kredinor-sjefen.

- Jeg ser ikke at dette beskytter forbrukerne, sier fagdirektør Jorge Jensen til Dine Penger.

- Enten jobber du forebyggende mot gjeldsproblemer, eller så gjør du det ikke. Betalingsanmerkningens natur er ikke forebyggende. Det er en straff i etterkant, sier Jensen.

Han mener det mye omtalte gjeldsregisteret er et langt bedre tiltak for å hindre at det innvilges kreditt til de som ikke bør ha det.

- Det vil vise din samlede innvilgede kreditt i tillegg til betalingsevne, og gir langt bedre informasjon, fremholder Jensen.

Les også:Friskmeld økonomien med førstehjelp til lommeboken

Av og på.Det var den rødgrønne regjeringen som først foreslo gjeldsregisteret, rett før den gikk av i fjor høst.

Registeret skal samle informasjon om enkeltpersoners gjeld til banker og andre kredittinstitusjoner, og hindre at det gis lån til personer som allerede har gjeldsproblemer.

Så i november, få måneder etter at de blå tok over, ble registeret vraket til fordel for planer om deres egen versjon.

Barne-, likestillings og inkluderingsminister Solveig Horne uttalte til Dine Penger at «vi vil så snart som mulig komme tilbake med et nytt forslag til Stortinget», men til nå er ingenting lagt frem.

Positiv.Forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea sier hun har sansen for Kredinor-sjefens forslag.

- En betalingsanmerkning er en viktig brems: Den beskytter folk fra å kunne ta opp mer gjeld når de ikke greier å betale for seg. Men dagens lange tidshorisont gjør at du virkelig kan rote til privatøkonomien før det registreres, sier Warloe til Dine Penger.

Tid til å klage.Hun er enig med Berntsen i at hyppigere registrering kan hindre flere i å havne i økonomisk uføre. Samtidig er det viktig at stempelet ikke gis for raskt, påpeker forbrukerøkonomen.

- Det skjer stadig vekk at forbrukere får regninger for varer eller tjenester vi mener vi ikke har bestilt, eller av andre grunner ikke skal betale. Det er viktig at man får god tid til å bestride disse kravene, og det taler for å ha en visst tidsrom, sier hun.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Lager inkasso-gigant: - Vi ønsker å oppfattes som en medspiller, ikke en gribb

  2. Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

  3. Laveste antall betalingsanmerkninger på fire år

  4. Inkassotrøbbel blant eldre har økt kraftig

  5. Sjekk utviklingen i din kommune: Vi havner stadig oftere i betalingstrøbbel